Az Benelux állam ráadásul a kapacitások hiányát sem okolhatja a mostani áremelkedésért. A 84 százalék körüli kapacitás-kihasználtsági mutatójuk ugyanis nem tekinthető kiugrónak, sőt alacsonyabb, mint 2019 végén volt, amikor az inflációs mutatójuk még 3 százalék alatt állt.
Ráadásul egyik ország esetében sem okolhatjuk a pénzpumpát a drágulás ütemének növekedéséért. A pénzmennyiség ugyanis mindkét államban stabil, fenntartható növekedést mutat.
Összefoglalás
Kelton könyve és az MMT iránymutatása bár szimpatikusnak tűnik, a gyakorlat nem támasztja alá az állításaikat. Norvégia és Hollandia példája egyértelműen megmutatja, hogy az infláció nem működik jó iránytűként a túlköltekezés azonosításában.
A két északi ország egyértelműen restriktív gazdaságpolitikát visz. Az állam bevétele mindkét államban meghaladja a kiadások mértékét, Norvégia esetében hihetetlen, a GDP 24 százalékát kitevő mértékben. A költségvetés egyenlege ráadásul mindkét országban javult az elmúlt negyedévek során.
A két állam tehát nem csak jelen pillanatban költ keveset, de időben is egyre növeli a megszorítás mértékét.
Az infláció üteme mindezek ellenére mindkét országban emelkedő trendet mutat. Az MMT és Kelton így mindkét államnak azt a tanácsot adná, hogy még jobban, még erősebben fogják vissza az állami kiadásokat. Jelen helyzetben egy ilyen tanács egyértelműen szembe megy nem csak a szakmai érvekkel, de a józan paraszti ésszel is.
Arról nem is beszélve, hogy ha egy a GDP 24 százalékát kitevő költségvetési többlet sem elegendő az inflációs folyamatok megállítására, akkor mit kellene tennie Máltának, Belgiumnak vagy Olaszországnak, ahol a legfrissebb adatok szerint a költségvetés hiánya a GDP 10 százaléka körül jár. Ezen államokban az MMT iránymutatása és a fenti számok alapján talán a GDP 30 százalékát is meghaladó korrekciós csomagot kellene elfogadni?