Drón-szupersztrádát tervez Nagy-Britannia

2022. augusztus 20. 14:00

A gazdaság szerves részévé akarja tenni Nagy-Britannia a drónokat. Már első körben magasra teszik a mércét: több száz kilométeres drónsztrádát hoznak létre. A távlati cél 40 milliárd fontos gazdasági növekedés, valamint 650 ezer munkahely teremtése.

2022. augusztus 20. 14:00
null

ok minden történt azóta, hogy az USA hadserege az 1960-as években kifejlesztette az első drónokat. Mint a védelmi ipar szinte mindegyik technikai vívmánya, ez is átkerült a polgári területekre, ám ahhoz is idő kellett, hogy a hobbikütyük értékes tulajdonságait a kereskedelemben és az iparban használni tudják. 

Napjainkra – hazánkban is – egyre sűrűbben használják infrastrukturális és mezőgazdasági területen, a cél azonban egyértelműen az, hogy a drónok a gazdaság minél több szegmensébe beépüljenek, gyakorlatilag külön iparággá válva, szoros kooperációban a mesterséges intelligencián alapuló innovációval. Arányaiban – ha a mezőgazdasági területet vesszük példaként – a növényvédelemre fejlesztett drónok a költségek 30-40 százalékát takaríthatják meg (beleértve a permetezőszerek mennyiségének durván a felét),  nem beszélve a munkaerőhiány megoldásáról. Ez azt is jelenti, hogy

egy ilyen eszköz befektetési összege nagyjából két-három év alatt meg is térül.

Palkovics László miniszter tavaly egy konferencián a gazdasági verseny új területeként jellemezte a drónipart. Mint mondta: az Európai Bizottság becslése szerint húsz éven belül több mint 100 ezer embernek adhatnak munkát a drónterületek, amelynek gazdasági hatásai a 10 milliárd eurót is elérhetik. Ugyanott a hazai drónpiac értékét 2025-re 70 milliárd forintra becsülte.

A végtelenbe és tovább

Nagy-Britannia is mer nagyot álmodni, és akkora ugrásra készül drónfronton, amely már méreteit tekintve is lenyűgöző. Az Egyesült Királyság a világ legnagyobb drón-szupersztrádáját indítja el, amely 265 kilométeres légi folyosójával valóban egyedülálló lesz. Az égi sugárút a tervek szerint a dél- és közép-angliai városokat köti össze, és a hagyományos légifolyosók alatti szinten húzódik majd. Igaz, a kisrepülőgépek és a helikopterek forgalmát még így is zavarhatják, éppen ezért a légiforgalmat ebben a szektorban is folyamatosan figyelik, hogy szükség esetén pályamódosításra vagy éppen leszállásra utasíthassák a drónokat.

A brit kormány eltökélt szándéka, hogy a drónszektort a gazdaság teljes jogú tagjává tegye.

A sztráda kialakítása és üzemeltetése része annak a 273 millió font értékű beruházási csomagnak, amelyet a kabinet a légiközlekedéssel kapcsolatos innovációkra fordít.

A projekt a postai küldemények és a gyógyszerkészítmények szállítását is magában rejti, ezeket a képességeket ráadásul a jövőben a parttól távolabb lévő szigetekre is ki akarják terjeszteni, egyszerre rövidítve a szállítási időt és teremtve új munkahelyeket. A Royal Mail bejelentése szerint a távlati cél – csak a részükről – 500 postadrón hadrendbe állítása lesz. 

Zöld égbolt

A projekt ezen szakaszának befejezését 2030-ra teszi a brit kormány. Az elképzelések szerint a drónok által generált forgalom – valamennyi területet beleértve – 650 ezer új munkahelyet teremthet, és mintegy 42 milliárd fonttal járulhat hozzá a gazdaság növekedéséhez. Az anyagiakon és a munkaerőpiac lendítésén túl a dróntenger a zöld átállásban is óriási szerepet kap, hiszen a büdzsé alapvetően a napelemes és a hidrogénüzemű eszközök bevezetését szorgalmazza. Kwasi Kwarteng, az Egyesült Királyság energiaügyi államtitkára szerint

a drónsztráda beindítása alapból 2,4 millió tonnával csökkentheti Nagy-Britannia szén-dioxid-kibocsátását.  

A terv része az is, hogy hosszú távon az építkezések, tengeri energetikai létesítmények, a távvezetékek, illetve az ipari és közúti infrastruktúra ellenőrzésében a drónok használata szabvánnyá váljon, ezzel váltva ki az ellenőrök és a rutinellenőrzéseket végző szakemberek költséges és környezetszennyező utazásait. A jelenlegi elképzelések szerint 2030-ra mintegy 900 000 drón teljesít majd szolgálatot a brit légtérben, javítva az ellátási láncok és a logisztikai területek működési hatékonyságát.

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
UpSalute
2022. augusztus 23. 18:43
Ez az egész magázás...neten keresztül :D Vegyük sorra. Ha valaki olyan szinten nagyképű, lekicsinylő beszólást enged meg magának, mint az akire reagáltam jogos elvárásnak tűnik, hogy olyasvalakik tegyék akiknek legalább létezik autógyártása. De amikor olyan emberek engednek meg maguknak ilyen lenéző hangnemet akik a közelében sincsenek az maga a vicc. Nincs itt semmi seggnyyalás. Olyanok akik egy matchboxot is alig tudnak összeeszkábálni ne legyenek ekkora nagyképűek olyanokkal szemben akik több, mint 100 éve világ élvonalbeli autókat gyártanak. Szép napot MAGÁNAK is!
Válasz erre
3
0
misi53
2022. augusztus 22. 13:36
A Rolls-Royce az BMW.
Válasz erre
2
0
zseblámpa
2022. augusztus 22. 13:35
Drón-szupersztrádát létesíteni biztos olcsóbb, egyszerűbb, mint normális vasutat. :) Kíváncsi lennék, egy vagonnyi árut milyen költségen fuvaroznának el drónokkal.
Válasz erre
6
0
lhotx
2022. augusztus 22. 13:34
Már megbocsásson, de összehasonlítani a brit és magyar autógyártást, az olyan, mint azon ironizálni, hogy az övékhez képest miért olyan szar a magyar hajógyártás, vagy miért van -- ,,érthetetlen" -- lemaradva a repülőgépgyártásban. Maga képmutató és seggnyaló.
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!