Az adóelkerülés KATAlizátora?

2022. július 18. 13:36

A kormány júliusban jelentősen megváltoztatta, szűkítette a KATA adónem alkalmazásának lehetőségét. Jelen írásomban azt vizsgálom, milyen közgazdasági folyamatok voltak a módosítás hátterében.

2022. július 18. 13:36
null
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon. 

Mason és Calvin 1978-as, „A study of admitted income tax evasion”, azaz a bevallott adókerülés tanulmánya című művében dokumentálta, hogy az adóelkerülés esélye magasabb az alacsonyabb jövedelemmel rendelkezők körében. Jellemzően a társadalom is máshogy ítéli meg azokat, akik megélhetési okok miatt titkolják el jövedelmüket, mint a többmilliárdos bevételeket adóparadicsomokba menekítő vállalkozókat. 
A 2012. évi CXLVII., „a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról” szóló, 2013-ban életbe lépő törvény célja a kiegyensúlyozott gazdasági növekedés, a társadalmi jólét támogatása volt az értékteremtő munka, másfelől a vállalkozások, kiemelten a kis- és közepes vállalkozások adózási feltételeinek javításán keresztül. 

Ahogy nőtt a KATA adónemet választók száma, úgy romlottak a foglalkoztatottsági mutatók

2013-ban 9.504 adózó választotta a KATÁ-t. A következő években folyamatosan párezerrel növekedett a KATÁ-sok száma, a XXI. század első évtizedének végére pedig körülbelül 30 000 vállalkozás választotta ezt az adózási formát. 
Az új adónem – a polgári kormány egyéb intézkedéseivel együtt – sikeresen valósította meg a kitűzött célokat. A gazdasági növekedés jelentős lökést kapott. Ahogyan az 1. ábra is mutatja, 2013 előtt a magyar GDP növekedési üteme alatta volt az Európai Unió átlagának (a negyedéves magyar „többlet” -0,05 százalékpont volt). 2013-tól kezdve azonban hazánk lemaradó országból konvergálóvá vált. 

 

1. ábra (Forrás: OECD)
 

Az elmúlt években azonban jelentős változások történtek. 2013 és 2020 között 0,47 százalékpont volt Magyarország negyedéves növekedési többlete. Ez 2021 kezdete óta még tovább emelkedett, és immár 0,71 százalékponton áll ez a mutató. A KATA-törvényben kitűzött kiegyensúlyozott gazdasági növekedés célt tehát elértük. 

De komoly eredményeket értünk el a másik cél, a társadalmi jólét támogatása és az értékteremtő munka terén is.

Ahogyan a 2. ábra mutatja, a hazai foglalkoztatási ráta egyértelműen rosszabb volt az Európai Unióban mértnél 2013 előtt. Mára azonban közel 5 százalékponttal magasabb a magyar érték a közösséginél. 

 

2. ábra (Forrás: OECD)

Emellett sikerült átfordítani a munkanélküliségi mutató terén meglévő hátrányunkat is. Ahogyan azt a 3. ábra is mutatja, hogy míg 2013 előtt jellemzően a magyar mutató volt rosszabb, addig 2013 óta hazánk munkaerőpiacán jóval könnyebb elhelyezkedni, mint az európai közösségén. 

 

3. ábra (Forrás: OECD) 

2020 harmadik negyedévétől kezdve azonban új dinamikák jelentek meg. A magyar foglalkoztatási és munkanélküliségi mutatókban meglévő előnyünk csökkenni kezdett. Míg 2020 szeptemberében 5,5 százalékponttal volt jobb a foglalkoztatási és 3,5 százalékponttal a munkanélküliségi mutatónk, addig 2022 márciusára 4,4 és 2,7 százalékpontra olvadt az előnyünk. 

A fenti folyamatokkal párhuzamosan a pár évvel korábban még 30 ezer környékén lévő KATA adózók száma 400 ezer fölé ugrott.

A kisadózó vállalkozások tételes adójának robbanásszerű népszerűség-növekedésével párhuzamosan tehát az adónem célmutatói elromlottak. 

Ez a fejlemény addig meglepő csak, amíg nem gondoljuk át a gazdasági kontextust. A KATA bevezetésekor mind Magyarország GDP-dinamikája, mind pedig a munkaerőpiaci helyzete kedvezőtlen volt. Az adott adókörnyezetben hazánk nem tudta növelni a gazdasági aktivitást. Kellett egy kedvező adónem, mely segítheti a munkaerőpiaci belépés határán lévőknek megadni a lehetőséget. 

Aki dolgozni akar, talál munkát

Mára azonban a gazdasági dinamika erős. Aki dolgozni akar, talál munkát.

Míg idén áprilisban egy KATA adózási formát választó magyar állampolgár havi 25, vagy 50 ezer forint adót fizetett csak, addig egy kedvezményekben nem részesülő, teljes munkaidőben, átlagfizetésen alkalmazásban álló honfitársunk jövedelmét közel 80 ezer forint személyi jövedelemadó, több mint 90 ezer forint társadalombiztosítási járulék és több mint 65 ezer forint szociális hozzájárulási adó terhelte. Azaz a kisadózó vállalkozások tételes adóját választók a munkavállalóként foglalkoztatottak adóterheinek ötödét-tizedét fizették csak. 

Ez az óriási különbség amellett, hogy már nem támogatja tovább a gazdasági dinamikát, sőt költségvetési forrásokat von el, ugyancsak komoly piaci feszültséget okozott, és jelentős versenyhátrányt jelentett a hagyományos foglalkoztatást választó munkaadók és munkavállalók számára. 

Összefoglalás

Magyarország gazdasági helyzete jelentősen megváltozott. A gazdaság dinamizálását segítő KATA mára a gazdasági folyamatokat visszafogó tömeges adóelkerülési eszközzé vált. Ez pedig szükségessé tette az adónem újragondolását és átalakítását. 

Magyarország gazdasági helyzete jelentősen megváltozott. A gazdaság dinamizálását segítő KATA mára a gazdasági folyamatokat visszafogó tömeges adóelkerülési eszközzé vált. Ez pedig szükségessé tette az adónem újragondolását és átalakítását. 

Összesen 79 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
drom176
2022. július 20. 11:20
Az jusson eszedbe hogy kb. 300 000 ember bújtatott munkaviszonyban dolgozott, azaz csalt! Ti néztek bennünket hülyének!
Ben Jeremiah
2022. július 20. 11:16
"hanem a munkaviszonyt leplező adózókat és kifizetőket NAV ellenőrzés alá vonni, jól megbüntetni és a KATA alkalmazásától eltiltani." A NAV pontosan látja a számlákat, a bevallásokat. Tökéletesen lejött, hogy kb. egy év alatt a stagnáló 30 ezres katás létszám több mint a tízszeresére (!) nőtt. És ezek olyan cégeknek számláztak ezerszámra, mint mondjuk a nagy biztosítók, önkormányzatok, vagy akár a Graphisoft. De nem feledkezhetünk el az újságírókról, akik szakmányban szidják a kormányt - és közben katásként élvezték az adóelőnyt. Persze, kimehet mind a pár tucat adóellenőr egy-egy céghez, két hónap alatt végeznek is, meghozzák a határozatot, hogy az bizony valóban alkalmazott volt, a cég fellebez, tárgyalás, három-négy év múlva ítélet - a cégek fele közben megszűnik, átalakul, hogy egy később megszűnő leánycégük örökli a pert. Ha ezt a kb. 300 ezer gyanús katás "munkaviszonyt" meg akarnák vizsgálni, az évtizedekig tartana, és igencsak kétes eredménnyel. Nyilván egyszerűbb volt módosítani a feltételeket, mint tíz évig viaskodni reménytelenül. És a libsik, újságírók reakciója mutatja, hogy a dolog telibe talált.
hegyivadász
2022. július 20. 11:15
Akadj már le a külföldön dolgozókról! Azt értsd meg, hogy katásként nemcsak az ő nyuggereik ellátásából vontad ki magad, de az itthon dolgozó emberek nyuggereinek ellátásából is, sőt még a te saját nyuggereid ellátásából is. Addig ezzel nem volt gond, amíg a kata pár tízezer embert érintett, jórészt olyanokat, akik amúgy sem adóztak volna, mert feketén szerezték a jövedelmüket. De amikor százezreket kényszerített a munkáltatójuk a kata alá, csak azért, hogy ő ezen extra hasznot érjen el, az már nem fenntartható. A dolgozókkal meg kibaszott a munkáltatójuk, mert az nem kapott többet, mint eddig, de cserébe könnyebben felmondhattak neki, ha beteg lett nem kapott TB-t és még a jövőbeni nyugdíját is lenullázta.
Fehér Agyar
2022. július 20. 11:12
A szóbanforgó nyugdíjasok jogosultságot szereztek a nyugdíjra. Ettől pedig nem foszthatóak meg azért, mert a gyerekük Londonban mosogat.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!