A koronavírus sem akadályozta őket a csomagolásmentes bolt megnyitásában, hiszen a Föld egészsége a cél

2022. július 19. 08:54

A cél minden esetben az lenne, hogy a szemét ne lépje át a házunk ajtaját – véli Mravik-Galán Laura a Boldog Föld csomagolásmentes bolt megálmodója, aki szerint a hulladék csökkentésének alulról építkező folyamatnak kell lennie, hiszen csak magunk tehetünk a bolygónk egészségért.

2022. július 19. 08:54
null
Takács Zsolt

2018 óta több mint 50 csomagolásmentes bolt nyílt Magyarországon. Ennyire fontos az embereknek a hulladék csökkentése?

Igen, ez az igény hívta életre ezeket a boltokat. Egyre többen elgondolkodnak azon, hogy tudnának segíteni a saját környezetükön. Egyre népszerűbb és szükségszerűbb a tudatos vásárlás, az átgondolt életmód és a minimalista életstílus. 
Akik a csomagolásmentes boltokat megnyitották, a régi vásárlási szokást hozták vissza, hiszen 50 évvel ezelőtt még csak így szolgálták ki a vevőket. A liszt, a cukor és a lencse kimérése közben váltottak pár szót, és így személyes kapcsolat alakult ki az eladó és vásárló között. Mi, a mai boltjainkban ugyanúgy bánunk a vevőinkkel. Visszahozzuk a régi hangulatot. A boltjaink olyanok, mint egy nagy kamra, amiből feltöltik a sajátjukat.

Sok vevőt sikerült inspirálni és rávezetni arra, hogy nem a csomagolást használjuk, fogyasztjuk, hanem a minőségi termékeket. És azokat a saját tárolóikban is haza tudják vinni.

Nagyon fontos az emberek tanítása e téren. Akik csomagolásmentes boltokat választanak és rendszeresen így vásárolnak, azok egy új életstílust is választanak. Legyen az zero waste, low waste vagy minimalizmus. Mindegy, mind egyről szól: csökkenő hulladékról és kevesebb, de jó minőségű termékek vásárlásáról.

A csomagolásmentes boltok lokális megoldások, de hogyan lehetne globálisan is tenni a környezetünkért?

Minden cselekvés és változás alulról építkezik. Ezek a boltok kimutathatóan nagy mennyiségű hulladékot takarítanak meg, elsősorban műanyagot. A küldetésük nem csak kimérős árut értékesíteni, hanem tenni is a környezetért. Számunkra fontos, honnan érkezik az áru, mekkora a karbonlábnyoma, amíg a polcra kirakjuk, hogy kit támogatunk a vállalkozásunkkal, hogy a túlfogyasztás és a pazarlás ellen tegyünk, azzal, hogy nem akciózzuk a népszerű 2+1-ben csomagokat, hanem

arra biztatjuk a vevőt, hogy annyit vegyen, amennyire szüksége van.

Legtöbb csomagolásmentes bolt tevékenységekben is aktív. Többek között szemétgyűjtést szerveznek a környező zöld területeken, létrehoznak nyilvános komposztáló helyeket azok részére, akik ezt nem tudják házilag megoldani. Ezzel is utat nyitva egy új irány felé. Befogadunk üres üveget, szatyrokat és tasakokat, amelyeket újra forgalomba helyezzük, ahelyett, hogy azok a kukában vagy jobb esetben a szelektív gyűjtőben végeznék.

Nagyon sok termelőt, gyártót is sikerült „átnevelnünk” egy új csere-csomagolás szállítási módszerre. Még pár éve ez elképzelhetetlen lett volna, ma már – példát mutatva – vannak, akik maguktól átállnak lédig szállításra, visszaforgatható kannákra, ballonokra, dobozokra.

Ha a környékben lévő emberek látják a példát, a jól működő üzleteket, amelyek köré felépül egy tudatos közösség, az már komoly erő, ami később kihathat a globális gondolkodásra is.

Hány kiló/tonna csomagolóanyagot dobunk ki évente?

A válasz egy egyszerű számnál összetettebb. Van a kommunális, ami az égetőben vagy a szeméthegyeken végzi. Van a szelektív, amit sokan összekevernek a tudatos ökologikus magatartással, és azt hiszik, ha oda dobják a szemetet, akkor már tettek a környezetért. Sajnos tudjuk, hogy nem, mert a szelektív hulladéknak (javarészt műanyag) csak csekély, 9 százalékát dolgozzák fel, és a többit konzerválják. Ami azt jelenti, hogy ezeket a műanyagokat tárolják valahol, és csupán a létükkel szennyezik a környezetüket, mert nagyon lassan, de bomlanak és mérgeznek. Akkor még nem említettem a textilipar túlzott és ellenőrizetlen káros hatásait sem. A tengerekbe és az óceánokba percenkét több kamionnyi szemetet szórnak, és

a legfrissebb adatok szerint 5 hatalmas szemétsziget úszik az óceánokban.

A legnagyobb a csendes-óceáni szemétsziget, ami egyes becslések szerint 1,6 millió négyzetkilométeren terül el és legalább 79 ezer tonnát nyom. Ez Magyarország területének tizenhétszerese.

Egy csomagolásmentes bolt évente átlagosan 1,5 tonna csomagolóanyagot takarít meg. A filozófiánk stabil: ha már egyszer valaki úgy dönt, hogy így járul hozzá a Föld hulladékcsökkentéséhez és az alapanyag fogyásának lassításához, akkor az a feladatunk, hogy maximálisan kiszolgáljuk, és lehetőleg minél több termékhez juttassuk, a fölösleges csomagolást nélkülözve. Ezért van például a mi boltunkban jelenleg 725 féle termék, ami elég bőségesnek számít, főleg, hogy amikor nyitottunk még csak 285 termék volt.

Becslések 2020-ban a globális műanyaggyártást mintegy 367 millió tonnára tették, felhasználásának több mint egyharmada az élelmiszerekhez kapcsolódik. Hogyan lehetne ezen javítani?

Logikusnak tűnhetne a papírcsomagolásra való átállás. Sokkal ökologikusabb, mint a műanyag, hiszen a papír tized annyi idő alatt bomlik le, káros anyagok kibocsátása nélkül. Igen ám, de ahhoz több fát kellene kivágni, megvárni, míg újak nőnek, és már amúgy is érezzük a globális papírhiányt. Mert a zöldre festés értelmében, sok cég átállt erre a környezetbarát csomagolásra, de ez a forrás is véges.

Én megint csak hazabeszélek, nem kell ilyen-olyan csomagolás. Csak úgy tudunk a környezetünkért tenni és csökkenteni a hulladékot, ha a saját kialakított tárolóinkkal térünk be rendszeresen a csomagolásmentes boltokba, és megtöltjük őket a számunkra megfelelő mennyiséggel. Mert itt nincs megszabva, hogy 5 dekát vagy 5 kilót lehet venni. Amennyire szükség van. Az egységcsomagolás is pazarláshoz vezet, mert ami nem fogy el, az a kukában végzi. A mi hitvallásunk szerint pedig

nem a kukát, hanem az embert etetjük.

Az a minimális tény, hogy egy családban kevesebb a szemét, sokkal messzebb mutat, mint gondolnánk. Ha egy utcában, kerületben csak tizen cselekszenek így, a szemetes autó nem telik meg olyan gyorsan, tehát nem kell többször fordulnia a lerakat felé, így nem fogyaszt annyi üzemanyagot, így kevesebb fosszilis anyag fogy. A spirál közepe mindig egy pötty, ami fel tud erősödni, ha sokan támogatják. Ennek a spirálnak az ereje hatással lehet a nagy cégekre is, akik ha nem lesz kereslet a PET palackokba, műanyag zacskóba, eldobható flakonakba zárt termékek iránt, rákényszerülnek tudatosabb megoldásokra. Ez nem 1-2 éves projekt, de mindenkinek döntenie kell, mi mellé teszi le a voksát.

Nagy erőfeszítést igényel, hogy csomagolásmentesen éljünk? Hogyan tudunk hazavinni egy adag tusfürdőt?

Így, hogy léteznek csomagolásmentes boltok. Szinte minden, ami egy háztartásban szükséges (konyha-fürdőszoba-takarítás), beszerezhető. Ez az élet nem a teljes lemondásról szól, csak átgondoltan, felkészülten kell vásárolni. A vásárlás első egy-két alkalommal okozhat bizonytalanságot, vélt nehézséget a csomagolások elkerülése miatt, de azért vagyunk itt, hogy – főleg az elején – segítsünk tanácsokkal, méréssel, töltéssel a vásárlókat. Rutinos vevőink már nagyon otthonosan mozognak a boltban, tudják, mit akarnak, hol találják, a vásárlás nekik nem vesz igénybe több időt, mint bármilyen más boltban. Viszont azt az extra törődést, amit tőlünk kap, az egy nagy szupermarketben nem adatik meg. A vevők szokták mondani: „itt a vásárlásnak élménye van”. Illetve erről jut eszembe egy kisfiú mondata, amit odasúgott a tanárnő fülébe egy nálunk megtartott előadás és a bolttal történt ismerkedés után: „Ez a hely egy mennyország”.

Hogyan tudunk hazavinni egy tusfürdőt?

Én arra biztatom a vevőket, hogy hozzák magukkal a meglévő flakont és töltsék meg. Ez a legegyszerűbb módszer. Mert ugyan hazaviheti egy más kihelyezett üvegbe is, de azt otthon át kell önteni, plusz idő és energia, valamint némi veszteség is, ami az üveg falán marad.

Így töltik meg maguknak a vevők a kifogyott mosószeres vagy öblítős flakonokat, mosószódát a kis vödörbe, ecetet a flakonba, lisztet vagy tésztát az arra szánt tárolóba. A mi boltunkban a vevők vásárolhatnak fogkrémet, napozó krémet vagy akár dezodort is. Ezek a termékek saját üvegbe vannak csomagolva. Ugyanúgy, mint a lekvár vagy a zakuszka a kenyérre. Ezeket a „csomagolásokat” visszakapjuk a vevőktől és visszaszolgáljuk a termelőknek.

Önök miért pont csomagolásmentes boltba vágtak bele?

Szerettük volna áthatóbb módon folytatni a hulladékcsökkentő életmódot, de a környékünkön nem volt ilyen jellegű bolt. Beleszerettünk a gondolatba, hogy így tudunk segíteni más, itt élő embereken is, akik csak azért nem gyakorolják a zero waste életmódot, mert nincs a közelükben ilyen bolt. Igazunk lett: sokan hálálkodtak az üzlet megnyitásáért, nagy lett a vonzásköre.
Boltunknak neve lett, szeretnek ide betérni az emberek, mi meg szeretjük csinálni, keresni és felfedezni az új lehetőségeket és termékeket.  Mi nem egy boltot vezetünk, hanem egy életstílust folytatunk és tanítunk.

Mivel foglalkoztak korábban?

Én mindig is a kereskedelemben dolgoztam, így nem állt tőlem távol az emberekkel való kapcsolat. A boltunk megnyitása előtt 20 évig olyan adalékanyagok forgalmazásával foglalkoztam, amelyek lényegesen csökkentették az autók károsanyag-kibocsátását. A mai napig sok-sok régi autó van az utakon, melyeknek meghosszabbítottuk az élettartamát.

A férjem sportújságíró, fotóriporter, szerkesztő. Jelenleg is aktívan dolgozik a Nemzeti Sportnál. Ő az én segítségem és üzlettársam. A boltot én álmodtam meg, ő pedig maximálisan segített az üzlethelyiség megtervezésében, kialakításában, hiszen a Műszaki Egyetemre járt, így praktikusan gondolkodik, precízen átgondolt mindent. A nagyon forgalmas szombati napokon mindig mellettem van, szakmája miatt is nagyon jól kommunikál, kedves a vevőkkel, akik szeretik őt.

A hagyományos kiskereskedelmi láncok is átállhatnak erre a vonalra?

Részben, de nem lenne egyszerű. A jelenlegi családias jellegű boltok fogják előre vinni a környezetvédelmet.

Mint a Csomagolásmentes Boltok Érdekvédelmi Egyesületének elnöke, azon vagyok a kollégákkal együtt, hogy a most működő boltokat megerősítsük, ellássuk tanácsokkal, a vevőket pedig tanítsuk, így kialakítva az állandó vevőkört, és nyitott karokkal várjuk az új vásárlókat, akik számára nem közömbös a jelenlegi öko-helyzet.

Drágábbak a csomagolásmentes boltok, mint a hagyományos egységek?

Határozottan nem. Még ha egy-két terméknél lehet kisebb árdifferencia, nem számottevő. A lényeg viszont – erre kimutatások vannak –, hogy összköltségben kevesebbet költenek el a vásárlók a háztartásra, ha csomagolásmentes boltban szerzik be a termékeket, mintha egy nagy áruházba betévedve elcsábulnak az akcióktól és az impulzív vásárlás rabjai lesznek. Hozzánk felkészülten jönnek, tudják miből mennyit akarnak vinni, és ha mégis lemaradt valami a listáról, az sem szokott sok lenni. Itt nem az a fajta vásárlás folyik, hogy toljuk a kosarat és hegycsúcs magasságúra megtöltjük, hanem csak azt viszik haza a vevők, amire szükségük van. Ez óriási különbség. Itt kezdődik a túlfogyasztás csökkentése.

Pedig tőlünk is visznek édességet, drazsét, chipset, túródesszertet, zabkekszet. Ezek a termékek magasan jó minőségűek, nem tartalmaznak fölösleges adalékanyagokat. Biztos vagyok benne, hogy ezekből semmi sem kerül a szeméttárolóba. Itt a legjobb alkalom kipróbálni a környezetvédelmet a műanyagmentes július keretében. Lassan, lépésről-lépésre ki kell vonni a vásárlási szokásokból a műanyagba csomagolt termékeket, és elkezdeni a kiürült flakonokat újratölteni. Évente 1200-1500 litert adunk el csak a növényi, teljesen lebomló tisztítószerekből. Ha nem nálunk vennék meg ezeket a vevők kimérve, akkor a flakonokat egymásra rakva egy műanyaghegy keletkezne. Szerencsére az újratöltés egyre népszerűbb, így a flakon eldobása, újragyártása is kevesebb.

A multikban található lebomló zacskók valóban azok? A csomagolások teljes eldobására lenne szükség a környezetvédelemhez?

Minden, ami a boltban található „csomagolás”, visszakerül a körforgásba. Az üveg 1-2 millió év alatt bomlik le, viszont nagyon sokáig használható, tisztítható és újrahasznosítható. Sokan jönnek műanyag tárolókkal is. Ezzel sincs baj, ha az jó minőségű, tartós anyagból készült és sokáig használjuk.

A papírzacskó csak kisegítés azok számára, akik épp csak ismerkednek a bolttal. Minden esetben ügyelünk arra, hogy rövid időn belül lebomló legyen, és ne használjunk belőle sokat.

A szelektív hulladékgyűjtés már a múlté? Inkább kerüljük el a zacskókat?

A cél minden esetben az lenne, hogy a szemét ne lépje át a házunk ajtaját.

Úgy kerüljön a polcokra, hogy ne kelljen utána semmit kidobni. Vissza kell hozni azt a régi jó szokást, hogy csak azt vegyük meg, amire szükségünk van, és azt sokáig használjuk. Amit lehet, javíttassunk meg, ne dobjuk el, ne cseréljük azonnal újra.

Úgy induljunk el vásárolni, hogy van nálunk elég saját vászonzsák, doboz, üveg, szatyor, táska. Minden apróság számít, minden egyes megtakarított flakon, amit újra megtöltünk és nem dobunk ki, egy lélegzetvétel a Földnek. Ha minél többen így fogunk gondolkodni és ilyen formában vásárolunk, akkor lényegesen csökkenni fog a háztartási hulladék. Így aztán sem kommunális, sem szelektív hulladék nem fog keletkezni, vagy legalábbis lényegesen kevesebb.

A csomagolásmentes boltokba hogyan érkezik meg az áru?

Igyekszünk egy szállítótól minél nagyobb mennyiséget rendelni egyszerre, hogy minél ritkábban kelljen hozzánk betérnie, így megtakarítva a gépjármű igénybevételét és az egyre dráguló üzemanyagát, ezzel is csökkentve a termékek karbonlábnyomát. Sokszor rácsatlakozunk az adott gyártó körútjára, így is csökkentve a távolságot és a szállítóeszköz károsanyag-kibocsátását.
Ami pedig magát az árut illeti, elsősorban lédig kiszerelésben jönnek, cserélhető flakonokban, tárolókban. Büszkék vagyunk arra, hogy például a túródesszertet is nulla csomagolással tudjuk boltba juttatni és árulni. Az ilyen lépésről-lépesre elért sikereket díjazzák a vevők és hálásak érte, mert másképp nem lenne módjuk így megvásárolni a kekszet, túródesszertet, drazsékat. Csak külön-külön agyoncsomagolva, sok kis apró zacskóban.

Ha mégis papírdobozban érkezik az áru, azt továbbadjuk és hasznát veszik a költözésnél, pakolásnál az arra igényt tartók. A jutazsákokat, amik a lisztek vagy a zabpelyhek után maradnak, közösségi kertekbe viszik, és burgonya termesztéséhez használják fel. Sorban állás szokott kialakulni a megmaradt szállítási csomagoló anyagokért.

Sokkal időigényesebb az ilyen fajta áru forgalmazása, de ezt vállaltuk, így tudunk segíteni azon, hogy ne gyarapodjon a szemét.

Milyen hatással volt a koronavírus a csomagolásmentes boltokra?

Mi annyira hittünk a bolt sikerében, hogy a pandémia kellős közepén vágtunk bele. Maszkokban ismertük meg a vevőinket, így nagy öröm, szinte új találkozás volt, amikor lekerültek rólunk a maszkok és végre megláthattuk egymás valódi arcát.

Mivel alapvető élelmiszereket, tisztítószereket, tartós és lebomló takarítóeszközöket hoztunk forgalomba csomagolásmentesen, így ezen a környéken nagyon üdvözölték a vásárlók. Nem éreztünk a koronavírus és a korlátozások hatásait. Odafigyeltünk a szabályokra, a szedő és tároló eszközök fertőtlenítésre.

Ha az ember szívvel-lélekkel és odaadással csinál bármit, akkor akár tombolhat a vírus is. Az emberi szívekhez, a tudatukhoz a jó mindig odatalál.

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hájas Gerzson a hitlerszakértő
2022. augusztus 18. 01:30
Nem olvasom ezt a hossszú makogást bőcsészkém ha nem haragszol :)
Muki46
2022. augusztus 18. 01:28
Nagyon helyes. Edd csak a rovarlisztet, remélem a rovarokat magad fogod.
nyugatiszél
2022. augusztus 18. 01:27
Gyerekkoromban falun még jórészt így működtek a dolgok, lehetett mindenfélét kimérve venni. Ez a normális. Mi sokat vásárolunk ilyen helyeken, nagyon szeretjük, a cucc általában jó minőségű és nem is drágább, mint a márkázott normál bolti termékek.
Royce2.0
2022. július 28. 12:03
N+1. jóeNberkedő, hiperződ promóczikkely, menjetek a picsába!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!