Donald Trump Jr. a Mandinernek megjósolta David Pressman jövőjét
„Pressman támadása példa nélküli, indokolatlan és nevetséges. És abban a pillanatban vége lesz, amint győz az apám” – mondta a Mandinernek adott interjúban.
A Trend FM legújabb adásának vendége ezúttal Csöndes Zoltán, a Gyomai Kner Nyomda Zrt. vezérigazgatója volt, aki a múlt és jelen innovációs törekvéseiről, valamint a nyomtatott könyvpiac helyzetéről is beszélt.
Csöndes Zoltánt, a Gyomai Kner Nyomda Zrt. vezérigazgatóját ismerhettük meg a Trend FM Fejlődik a hazai című műsorának májusi első adásában. A cég idén ünnepli alapításának 140. évfordulóját, amit Gyomaendrődön Kner-emlékévvel ünnepelnek. A cégvezető felelevenítette a vállalat 1882-es alapításának körülményeit.
Mint mondta, az alapító Kner Izidor a nyomda létrehozásakor még egyáltalán nem könyvekkel foglalkozott, ellenben
Miután az 1880-as évek végén még nem volt egységesített nyomtatvány-rendszer, Kner létrehozott egy jegyzők számára összeállított közigazgatási nyomtatványokból álló mintatárat, majd az ország minden pontján ismertette a jegyzőkkel azok megrendelésének feltételeit.
Az újító ötlet igazi aranybányának bizonyult, ugyanis Kner teljes mértékben kihasználta az infrastrukturális lehetőségeket. A reggeli postavonattal érkezett megrendeléseket a készre gyártott nyomtatványokból állította össze, a délutáni postavonattal pedig már el is küldte a megrendelőnek. Gyakorlatilag megalkotta a mail order rendszer elődjét, ami logisztikai és kereskedelmi szempontból is rendkívül hatékonyan működött. „Amikor a Kner kapcsán tradícióról beszélünk, az mindig egyet jelent az innovációval” – mondta Csöndes Zoltán.
Ez az innovatív gondolkodás a cég történetében végig fennmaradt, a jelen tervei pedig ugyancsak ezt a felfogást tükrözik. A vállalat jelenleg azon dolgozik, hogy termelő üzemből szolgáltató vállalattá alakuljon. A műsorban a vezérigazgató úgy fogalmazott: immár nem a hagyományos logikával gondolkodnak, nem hagyományos technológiai fejlesztéseket terveznek, hanem
Ez azt jelenti, hogy a könyvgyártás mellé olyan logisztikai és csomagolási feladatokat rendelnek, amit a könyvkiadók kiszolgálása mellett a regionális kis- és középvállalkozások számára is tudnak végezni, emellett pedig az e-kereskedelmi kapacitások erősítését is megcélozzák.
Az innovációs célok elérésében nagy segítségükre volt 2018-ban a GINOP-6.1.5.-17 pályázat 55,2 millió forintos összege, amelyet egy az egyben a vállalkozói kompetencia növelésére fordítottak, azaz személyre, csoportokra szabott képzéseket finanszíroztak belőle a cég átpozicionálásának sikerességéért. Természetesen az eredeti profil megtartása érdekében gépbeszerzéseket és korszerűsítést is végrehajtottak, ezt a Pénzügyminisztérium 2020-as pályázatának 259,7 millió forintjából finanszírozták.
A cég 2021-ben nyitott a külföldi piac felé, az export árbevétel az idei év első négy hónapjában pedig már duplája volt az egész tavalyinak. Csöndes Zoltán elmondta: mindig is a könyvnyomtatás marad a fő profiljuk, a kötetekből évente 3,5 millió példányt szállítanak ki.
Arra a felvetésre, hogy az e-könyvek piaca befolyásolja-e a sikeres működést, határozott nemmel válaszolt. “Az e-könyv kérdése évtizedek óta lebeg a kiadók és a gyártók feje felett.
A nyomtatott újságok és magazinok nagyon megszenvedik a digitalizációt, a könyvek esetében ez nem igaz.
Az e-könyv Magyarországon és Európában is marginális szerepet tölt be, néhány százalékos arányt képvisel csupán a teljes területen” – fogalmazott.
Mint mondta, a cég sikerének a titka összefoglalható a mottójával: „Múltunk öröksége, hogy a jelenben jövőt építünk”. A vezérigazgató szerint a mondatból világosan tükröződik az a kötődés és lojalitás a kneri gyökerekhez, ami az innovatív gondolkodás mellett talán a legnagyobb ereje a nyomdának. „Eddig minden egyes kihívásból megerősödve kerültünk ki. Most nagy változás előtt állunk, amiben szintén mindenkinek meg van a maga szerepe, mindenki hozzátesz valamit az egészhez. Éppen ez az a hozzáállás, ami erősít bennünket.”