Kemény üzenetet kapott Brüsszel az Európai Parlamentben: „Mi lesz legközelebb? Tenyérből olvas, vagy leönti magát halvérrel?”
Daniel Freund erős kritikát kapott.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint áprilisban az Európai Unióban az új személygépkocsik regisztrációjának nagymértékű csökkenéséhez vezetett az ellátási láncra nehezedő folyamatos nyomás.
Az összes új személygépkocsi-regisztráció a blokkban 21%-kal csökkent az előző évhez képest, 684 506 eladott darabra. Amióta jegyzik az eladási adatokat, azóta ez volt a legalacsonyabb április havi mennyiség, kivéve a Covid-19 világjárvány sújtotta 2020 áprilisát – tette közzé az ACEA.
„A szállítási lánc problémái továbbra is súlyosan nehezedtek az autógyártásra”
– közölte a szövetség.
Az ACEA szerint a csökkenés minden nagyobb piacon bekövetkezett, közülük is Olaszországban volt a legnagyobb, 33%-os visszaesés. De Franciaország (-22,6%), Németország (-21,5%) és Spanyolország (-12,1%) is megszenvedte az időszakot.
Magyarországon az eladás a 2021-es áprilisi 10 555 darabról 2022 áprilisában 9 090-re csökkent.
Hasonlóképpen, szinte minden nagyobb autógyártó csökkenést regisztrált a hónapban,
a szövetség szerint a legnagyobb csökkenést a Stellantis NV produkálta, 32%-kal az előző évhez képest.
Az ACEA adatai szerint, az év első négy hónapjában összesen 14%-kal csökkentek a regisztrációk. Az EU legfontosabb piacai közül Olaszországban volt a legnagyobb a visszaesés (-26,5%), amelyet Franciaország (-18,6%), Spanyolország (-11,8%) és Németország (-9,0%) követett.
A Makronóm Intézet témához kapcsolódó kommentárja szerint, két évvel a COVID-19 világjárvány kitörése után az autóipari ellátási lánc továbbra is kihívásokkal küzd a létfontosságú alkatrészek beszerzése és a kereslet kielégítéséhez szükséges mennyiségű gépjármű gyártása terén. A nagy autógyártók az alkatrészhiányra reagálva még most is leállítanak egyes üzemeket. A szállítmányok általános torlódása a kikötőkben és az ellátási lánc más területein pedig az összes gyártót érinti.
Bár a világjárvány idején elrendelt teljes termelési leállások óta javult a helyzet, a félvezetők továbbra is szűk keresztmetszetet jelentenek számos iparágban, különösen az autóiparban. Az ellátási láncok akadozásának legérzékenyebb pontja a globális chiphiány, amely a szakértők szerint legalább az év végéig, de lehet, hogy még azon túl is fennmarad.