Hernádi Zsolt: Drukkoljunk, hogy az angyal leszálljon a Siegessäuléról, a racionalitás terjessze ki szárnyát, és a józan ész ragyogja be Berlin felett az eget!

Ezzel Európa és Magyarország is jól járna. A Mol elnök-vezérigazgatójának írása.

Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint áprilisban az Európai Unióban az új személygépkocsik regisztrációjának nagymértékű csökkenéséhez vezetett az ellátási láncra nehezedő folyamatos nyomás.
Az összes új személygépkocsi-regisztráció a blokkban 21%-kal csökkent az előző évhez képest, 684 506 eladott darabra. Amióta jegyzik az eladási adatokat, azóta ez volt a legalacsonyabb április havi mennyiség, kivéve a Covid-19 világjárvány sújtotta 2020 áprilisát – tette közzé az ACEA.
„A szállítási lánc problémái továbbra is súlyosan nehezedtek az autógyártásra”
– közölte a szövetség.
Az ACEA szerint a csökkenés minden nagyobb piacon bekövetkezett, közülük is Olaszországban volt a legnagyobb, 33%-os visszaesés. De Franciaország (-22,6%), Németország (-21,5%) és Spanyolország (-12,1%) is megszenvedte az időszakot.
Magyarországon az eladás a 2021-es áprilisi 10 555 darabról 2022 áprilisában 9 090-re csökkent.
Hasonlóképpen, szinte minden nagyobb autógyártó csökkenést regisztrált a hónapban,
a szövetség szerint a legnagyobb csökkenést a Stellantis NV produkálta, 32%-kal az előző évhez képest.
Az ACEA adatai szerint, az év első négy hónapjában összesen 14%-kal csökkentek a regisztrációk. Az EU legfontosabb piacai közül Olaszországban volt a legnagyobb a visszaesés (-26,5%), amelyet Franciaország (-18,6%), Spanyolország (-11,8%) és Németország (-9,0%) követett.
A Makronóm Intézet témához kapcsolódó kommentárja szerint, két évvel a COVID-19 világjárvány kitörése után az autóipari ellátási lánc továbbra is kihívásokkal küzd a létfontosságú alkatrészek beszerzése és a kereslet kielégítéséhez szükséges mennyiségű gépjármű gyártása terén. A nagy autógyártók az alkatrészhiányra reagálva még most is leállítanak egyes üzemeket. A szállítmányok általános torlódása a kikötőkben és az ellátási lánc más területein pedig az összes gyártót érinti.
Bár a világjárvány idején elrendelt teljes termelési leállások óta javult a helyzet, a félvezetők továbbra is szűk keresztmetszetet jelentenek számos iparágban, különösen az autóiparban. Az ellátási láncok akadozásának legérzékenyebb pontja a globális chiphiány, amely a szakértők szerint legalább az év végéig, de lehet, hogy még azon túl is fennmarad.