Biden közvélemény-kutatási számai csökkennek a magasabb fogyasztói árak miatt, és az inflációt a novemberi félidős választások előtti jelentős kockázatnak tekintik. A Reuters szerint a döntés egyben az amerikai kukorica lobbi győzelmét is jelenti. Nőhet a kukoricaalapú etanol iránti kereslet, és ez visszaesést jelent az olajfinomítók számára, amelyek az etanolra versenytársként tekintenek.
Az intézkedés lehetővé teszi az amerikaiaknak, hogy június 1. és szeptember 15. között továbbra is megvehessék az E15-ös benzint, amelybe 15 százaléknyi etanolt kevernek. Az E15 átlagosan 10 centtel olcsóbb, viszont kevesebb energiatartalommal bír, ami azt jelenti, hogy a járművezetőknek többet kell belőle venniük.
Csak pár ezer amerikai benzinkereskedő kínál E15-öt, és a hatályos jogszabályok szerint nyáron nem is árusíthatják.
A döntés a Fehér Házon belüli több hetes belső vita után született, amelyben a környezetvédők szembefordultak Tom Vilsack mezőgazdasági miniszterrel, Iowa volt kormányzójával.
Az E15-re vonatkozó nyári tilalmat eredetileg azért vezették be, mert aggályos, hogy a forró időben nagyobb mértékben járul hozzá a szmog kialakulásához, bár a kutatások ezt nem igazolták.
Ukrajna orosz inváziója, majd az azt követő szankciók és bojkott a benzin kiskereskedelmi árait rekordmagasságba emelte, ami veszélyezteti Biden demokrata társai számára a novemberi kongresszusi választások kimenetelét. Biden a múlt hónapban jelentette be, hogy 180 millió hordó nyersolajat szabadít fel a stratégiai tartalékokból, amire az 1970-es évek óta nem volt példa.
A kérdéssel foglalkozott Peter Zeihan geopolitikai elemző legutóbbi videója is, ahol
az intézkedéssel kapcsolatos gondot abban látja, hogy az egész világon gabonaválság van kialakulóban, amihez még társul a műtrágyahiány is.
Állítása szerint az amerikai kukorica nagy része nem alkalmas emberi fogyasztásra, és az ott termett kukorica felét üzemanyaggyártásra használják. A gond szerinte ott van, hogy a kukorica igényes a műtrágyára, és ezzel a lépéssel Biden még több kukorica termesztésére ösztönzi az amerikai gazdákat, ami azt is jelenti, hogy részben kiszorítja a vetésterületről az élelmezésben felhasználható növényeket. Szerinte
a bejelentés időzítése azért is fontos, mivel most folyik a kukorica vetése, még van lehetőség a vetésterület növelésére.
Zeihan így inkább populistának, mint közgazdásznak minősíti Bident, aki törekszik arra, hogy minél gyorsabban, minél kevésbé feltűnően, minél több kártól és fájdalomtól óvja meg az embereket. Ezzel az a probléma, hogy ha minél több kukoricát termelünk, akkor annál kevesebb olyan gabona terem, amit megehetünk, és már így is globális élelmiszerválság van a műtrágya hiánya miatt, illetve azért, mert az oroszoktól és az ukránoktól kiestek a termékek, főleg a gabona termelése esett vissza.
Ez az intézkedés az amerikai fogyasztót egy kicsit boldogabbá teheti az üzemanyaggal kapcsolatosan, viszont globálisan jelentősen fogja befolyásolni a fogyasztókat az élelemhiány miatt. Ez egy lehetőség lett volna a Biden kormánynak, hogy az élelemkrízissel foglalkozzon, ebben tegyen előrelépést, ehelyett az energiát helyezte előtérbe.
Makronóm vélemény:
Ami Zeihanék véleményét illeti a kukoricáról, azt annyiban érdemes kiegészíteni, hogy a kukorica komoly mértékben tudná pótolni a takarmányokban a gabonát, amit pedig könnyebben lehetne az emberek élelmezésére használni. Mivel a kukorica nagyobb termést ad, mint a gabonafélék, valóban tudna segíteni ez a növény a gabonahiányon.
Az etanol is megérdemel néhány gondolatot. Az etanolt harminc éve igyekeznek üzemanyagokhoz keverni. Korábban jelentős állami támogatásokkal is segítették ezt a területet. Az etanolnak viszont van két rossz tulajdonsága, ami miatt korlátozott a benzinben való felhasználása. Egyrészt könnyen párolog, emiatt sem ajánlatos nyáron használni, illetve ezért sem keverik a repülőgépek üzemanyagához, mivel a magasban (ahol alacsonyabb a légnyomás) még erősebb a párolgása. A másik rossz tulajdonsága a higroszkóposság, azaz könnyen felveszi a vizet a környezetből. A vizes üzemanyag elégetése viszont a motor korrodálásához vezethet.
Egyesek környezetvédelmi szempontból is megkérdőjelezik az etanol használatát, hogy valóban annyi széndioxidot váltunk-e ki vele, amennyit szeretnénk. Technikai szempontból viszont felvethető, amennyiben tényleg szeretnénk az üzemanyagokba bio-részt keverni, esetleg érdemes lenne áttérni bio-butanol gyártására. Ez a 4-szénláncú szerves alkohol több energiával bír, kevésbé párolog, nagyobb arányban is keverhető a benzinhez, és az utóbbi időben jelentős előrelépést tettek az azt erjesztő mikroorganizmusok nemesítése terén.
(Fotó: MTI/ Oláh Tibor)