Talán azért nem panaszkodott Melania, mert a férje nem kergette késsel
És nem hallgatta le a konyhában.
Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) közlése szerint az Európai Unióban márciusban mintegy 844 000 autót adtak el, ami több mint ötödével kevesebb, mint az előző év azonos időszakában. Ennek okát a szövetség az ellátási láncban fennálló problémákban látja, amelyeket az ukrajnai háború még tovább súlyosbított.
Az ACEA adatai szerint márciusban az EU-ban a személygépkocsi-eladások az előző évhez képest 20,5 százalékkal, 844 187-re csökkentek. Mind a négy kulcsfontosságú gazdaságban – Németországban, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban – kétszámjegyű volt az értékesítés csökkenése.
Az autóeladások márciusban Spanyolországban csökkentek a legnagyobb mértékben, ahol a visszaesés 30,2 százalékos volt. Hasonló volt a helyzet Olaszországban is, ahol az eladások 29,7 százalékkal csökkentek. Németországban és Franciaországban az autóeladások márciusban 17,5 százalékkal, illetve 19,5 százalékkal csökkentek az előző év azonos időszakához képest.
Az idei első negyedévben mintegy 2,3 millió személygépkocsit adtak el az EU-ban. Ez éves szinten 12,3 százalékos csökkenést jelent.
Az új autókra való várakozási idő is jócskán megnőtt. De azt is el kell mondani, hogy az autógyárak válogatnak, mely márkákat gyártsák. Ezt már megfigyelhettük a tavaly őszi chiphiánynál is – elsősorban a nagyobb hozzáadott értéket képviselő autók elkészítését helyezték előtérbe.
Ez látható a Volkswagen-csoport negyedéves eladási adataiból is. A Volkswagen-csoport eladásai az idei első negyedévben 21,9 százalékkal 1,898 millió járműre csökkentek az előző év azonos időszakához képest. A Volkswagen-csoporthoz tartozik a zászlóshajó VW márka mellett az Audi, a Porsche, a Skoda, a Seat, a Bentley és a Lamborghini.
A csehek nagy bánatára a Škoda Auto eladásai az első negyedévben 25,4 százalékkal 186 200 járműre csökkentek az előző év azonos időszakához képest. Csak márciusban az eladások 35 százalékkal, 63 300 járműre csökkentek az előző évhez képest. A csökkenés mértéke felgyorsult a februári 20 százalékról.
A csehek ezt azzal indokolják, hogy az autógyártók egy ideje alkatrészhiánnyal küzdenek, ami a Škoda Auto gyártásában is kényszerű leállásokhoz vezetett. Ősszel a chiphiány volt hangsúlyos, most pedig a helyzetet tovább bonyolította az ukrajnai háború. Többek között a Škoda számára is a kábelkötegeket szállító ukrán beszállító vállalat okozott termelési kieséseket, így a cseh részleg is leállásra kényszerül.
A Škoda Auto három gyártóüzemet üzemeltet Csehországban, de gyárt Kínában, Szlovákiában és Indiában is, főként a csoporton belüli partnerségek révén, valamint Ukrajnában és Kazahsztánban helyi partnerekkel együttműködve. Több mint 100 piacon van jelen.
Március elején a Škoda Auto bejelentette, hogy Ukrajna orosz megszállása miatt felfüggeszti a gyártást oroszországi üzemeiben, Kalugában és Nyizsnyij Novgorodban, és leállítja az oroszországi autóexportot is, pedig tavaly Oroszország volt a második legnagyobb piaca.
A Volkswagen is igyekszik elsősorban a minél drágább autóinak gyártását fenntartani,
és ha már le kell állnia, akkor a kisebb haszonkulccsal eladható autók gyártásánál teszi ezt. Jól látható ez az eredményekből is. Míg a negyedéves eladásokban a visszaesés a VW-brandnél 25,6 százalékos, a Skodánál 25,4 százalékos, a SEAT-nál 27,2 százalékos volt, addig az Audi eladásai „csak” 16,8 százalékkal, a Lamborghini/Bentley 0,7 százalékkal és a Porsche 4,9 százalékkal esett vissza.
Úgy tűnik az eladásoknál is a szolvensebb piacokat helyezik előtérbe. Közép-Európában a VW-csoport eladásai az első negyedévben 30,8 százalékkal csökkentek, Dél-Amerikában 41,6 százalékkal, Közép- és Kelet-Afrikában pedig 34,2 százalékkal. Ezzel ellentétben az eladások Nyugat-Európában 14,7 százalékkal, Észak-Amerikában 19 százalékkal, Ázsia és a csendes-óceáni térség többi részében pedig 2,8 százalékkal. Igaz, ezek inkább a drágább autók felvevőpiacai.