Egymásra talált Kína és Szlovákia: komoly megállapodások születtek
Fico Kínába látogatott, ahol tárt karokkal várták.
A szlovák Klein Vision társaság megkapta a szükséges engedélyeket repülő autója üzemeltetésére. Immár semmi sem áll a szériagyártás útjában. Az autó halad, majd felszáll, és 170 kilométeres óránkénti sebességgel mintegy ezer kilométer megtételére képes a levegőben.
Hat év fejlesztés után a szlovák repülő-autó projekt, az AirCar új fázisba léphet. A Klein Vision társaság, amelyet Štefan Klein, dizájnér és konstruktőr alapított, bejelentette, hogy
Nem volt egyszerű, hiszen a járműnek 70 óra repülést kellett abszolválnia az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) szabványait betartva. A repülő autó a tesztek során több mint 200 fel- és leszállást hajtott végre. Klein Vision beszámolójából kiderül, hogya tesztelés során nem csak a a jármű manőverező képességét és teljesítményét vizsgálták, de ezeken kívül figyelték az autó-repülő statikai és dinamikai stabilitását is a repülés során.
Molnár René, a Polgári Repülési Divízió igazgatója elmondta: a Közlekedési Hatóság a fejlesztés 2017-es indulása óta figyelemmel kísérte az AirCar fejlesztésének összes fázisát. Eközben a legfontosabb prioritásuk a közlekedés biztonsága volt. Az AirCar élvonalbeli innovációkat ötvöz az EASA- biztonsági intézkedéseivel összhangban:a sportautók és a megbízható repülőgépek új kategóriáját hozták létre. A minősítési folyamat igényes volt, ugyanakkor lenyűgöző.
Klein szerint az AirCar-tanúsítvány megnyitja a kaput a hatékony repülőautók tömeggyártása előtt, ami tulajdonképpen hivatalos és végső megerősítése annak, hogy változtatni tudunk a középtávú utazások módján.
„50 évvel ezelőtt az autó volt a szabadság megtestesítője” – mondja Anton Zajac, a projekt társalapítója.
Štefan Klein álmának ötödik generációja az AirCar, amelyet egy 1,6 literes, 103 kW-os BMW motorral szerelnek fel. A felszállásához mindössze 300 méter hosszú kifutópályára van szüksége. Felszállási sebessége 120 km/h, repülési sebessége 170 km/h. 2500 méteres magasságban 1000 km a hatótávolsága. Az autóból repülővé és fordítva történő átalakulás kevesebb, mint három percet vesz igénybe. Minden automatizált, így egyetlen gomb megnyomása elég a változtatáshoz. A szárnyak függőlegesen becsúsznak a jármű karosszériájába, és behúzzák a jármű hátsó farkát.
Klein az AeroMobil társaságnál kezdte kifejleszteni a repülő autót, de 2016-ban otthagyta a vállalatot, és elindította saját projektjét. Az ismerhető információk alapján az AirCar teljesen más koncepció követésével jött létre, mint amin Klein az AeroMobilnél dolgozott. Az új koncepciókban a szárnyak nem hajtódnak vízszintesen a gép alapváza fölé, hanem először elfordítják, majd függőlegesen beillesztik a jármű karosszériájának oldalába. Ez a megoldás lehetővé tette, hogy csökkentsék a szélességet, és több használható területhez jutottak. A szárnyak kiterjesztésekor, a farokrész is kitolódik, és elfoglalja a helyét toló propeller. A kompaktabb kialakítás nagy előnyt jelent, elsősorban a közúti forgalomban. Az AirCar járműve ezzel a megoldással egy normál méretű parkolóhelyre is befér.
A szükséges tanúsítványok megszerzése után formálisan már semmi sem áll a tömeggyártás útjában. A vállalat közlése szerint hamarosan akár el is indulhat.
Mint elmondták, más verziókat is terveznek. Például 4 ülésest, kétéltűt vagy ikermotorost. A vállalat az új Adept Airmotive könnyű repülőgép-hajtómű tesztjeit is befejezte, amely az új változtatható légcsavarával akár 300 km/h-s repülési sebességet és több mint ezer kilométeres hatótávolságot tenne lehetővé. Ez az új verzió várhatóan 12 hónapon belül kaphat tanúsítványt.
(Fotók: Klein Vision)