Bacsó Róbert, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola tanszékvezetője, a közgazdaságtudományok nagydoktora, professzor írása a Makronómon.
A nyolc évvel korábban kitört konfliktusban a Maláj légitársaság Amsterdam – Kuala Lumpur járata, és annak utasai, véletlen célpontjává váltak egy kilőtt rakétának, melynek következtében 298 személy vesztette életét. Így részben
nem csoda, hogy a légi kockázatokat biztosító angol cégek megvonták az ukrán légtér felett végző járatok biztosítását,
melybe beletartozik a repülőgépek vagyoni jellegű és felelősségbiztosítása, valamint a járatokon utazó utasok élet- és egészségbiztosítása is.
Ukrajna függetlensége óta ilyen helyzet most alakult ki először, még a 2014-2015 között sem volt arra példa, hogy teljesen lebénuljon a légi közlekedés az ország és a nagyvilág között.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
A járatok nagy része nem ukrán, vagy külföldi légitársaság tulajdonában van, hanem lízingelt. A bérbeadó biztosítást köt a gép költségére plusz 10% (10-100 millió dollár) az esetleges kockázatok fedezésére. Ráadásul nemzetközi jogszabályok értelmében a légitársaságnak polgári jogi felelősséget is biztosítania kell, ami az európai piacot nézve, egy ilyen biztosítás költsége évi 550 millió dollár. Ez utóbbi megléte nélkül egyszerűen nem lehet a levegőbe emelkedni a repülőgépeknek. Vagyis,
a biztosítási garanciák hiánya azt jelenti, hogy Ukrajnában teljesen megbénult a légi közlekedés.
A szakmát jól ismerők megjegyzik, hogy tulajdonképpen ez a mai helyzet várható volt. Az első csengő szilveszterkor szólalt meg, amikor a bérbeadó európai vállalat egy ukrán légitársaság két gépének kivonását követelte az ukrán piacról. Akkor nem derült ki, hogy mi volt az oka. Először azt mondják, hogy problémáik vannak egy adott fuvarozóval, pénzhiányuk van, és nem tudnak fizetni, ezért a biztosítók azt tanácsolták az igazgatóságnak és a tulajdonosnak, vigye el őket Európába. De január óta más légitársaságoknál is megismétlődnek az ilyen precedensek. Már régóta esedékes volt az a döntés, hogy a nyugati biztosítók ne fedezzék az Ukrajna feletti repülések kockázatait, és egy lehetséges orosz megszállásnak a hangja csak felgyorsította a folyamatot.
Mivel a „légi biztosítás” nagyon drága és általában több cég nyújtja pull-ba (közösségbe) tömörülve, a gyakorlatban ezeket a kockázatokat mind londoni székhelyű viszontbiztosítók vállalják át.
Földrajzilag az ukrán légiközlekedés leállítását Londonnak lehet köszönni, hisz ezek a viszontbiztosítók ott székelnek.
Az ukrán kormány és a piaci szereplők reakciója
Az ukrán kormány sürgősen összeült és megpróbált megoldást keresni erre a helyzetre, melynek lényege, hogy a kormány elkülönített 16,6 milliárd UAH (570 millió USD) garancia alapot erre a célra, ami valljuk meg, nem egy nagy összeg ilyen jellegű kockázatok esetében. Nem is csoda, hogy
a piaci szereplőket nem nyugtatta meg a kormány döntése és a légitársaságok egyenként elhagyták az ukrán piacot nyugodt időkre várva.