Fizetésemelést követelnek
Az Inspire Brands néhány dolgozója a saját kezébe vette az irányítást. Idén nyáron a tizennyolc éves Matthew Honeycutt az észak-karolinai Charlotte-ban egy Arby’s étterem alkalmazottja, műszakvezetőként 9,50 dollárt, körülbelül 2800 Forintot keres óránként. Július 20-án Honeycutt elmondása szerint ő és egy csoportnyi dolgozó kisétált a munkahelyéről, hogy fizetésemelést követeljenek, így a vezetők kénytelenek voltak két órával korábban bezárni az éttermet. Ez ugyan felkeltette a vezetőség figyelmét, de így is csak 50 centes óránkénti béremelést eredményezett.
A sztrájk kedden volt, csütörtökön kezdték el kiadni az emeléseket
– mondta Honeycutt. Szeptemberben Matthew felmondott az étteremben, egy másik, jobban fizető helyen kapott munkát.
Ők már belátták: a béremelés a siker titka
Miközben az Inspire Brands a magasabb minimálbér ellen küzd, néhány más, tőzsdén jegyzett vállalat tulajdonában lévő étterem más megközelítést választott. Azt mondják, hogy a dolgozók bérének emelése jót tesz az üzletnek. Februárban Robert Verostek, a Denny’s étteremlánc gazdasági igazgatója azt mondta a befektetőknek, hogy a kaliforniai dolgozóknak fizetett magasabb bérek „nemcsak több bevételt, hanem nagyobb vendég forgalmat is eredményeztek.”
Májusban pedig a McDonald's tíz százalékkal emelte a cég tulajdonában lévő üzletek közel harminchétezer dolgozójának a bérét. Az olyan műszakvezetők, mint Honeycutt, aki tíz dollárt keresett az Arby’s-ban, a McDonald's szerint tizenöt és húsz dollár közötti órabért kapnak, helyszíntől függően.
Sean Dunlop részvényelemző szerint az Inspire Brands egy jól irányított vállalat, de a dolgozók fizetésének és juttatásainak növelése olyan iparági trend, amelynek nem fog tudni ellenállni.
Ha a nagy étterem láncokat nézzük, nemcsak azt látjuk, hogy széles körben törekednek a tizenöt dolláros átlagbérre az éttermekben, hanem azt is, hogy tandíj támogatást, fizetett szabadságot és bónuszokat kínálnak, ezzel próbálják bevonzani a munkavállalókat
– mondta Dunlop. Szerinte, ha az Inspire Brands, versenyben akar maradni, kénytelen lesz emelni a béreket, akár tetszik, akár nem.
(Borítókép: NBC News)