Döntöttek a szlovákok: katonákat küldenek a válság kellős közepébe
„A feszültség fokozódása érezhető” – mondta a szlovák védelmi miniszter.
Egy különleges autó prototípusát mutatták be a szlovákok a Dubajban rendezett világkiállításon. Az autó hidrogén-meghajtású és a végsebessége 250km/h.
Csupán pár nappal a világkiállítás megnyitója után tudta kitárni Szlovákia az 1550 négyzetméteres pavilonjának kapuit, ugyanis
A nehéz indulás után azonban egy ténylegesen komoly prototípust tudtak bemutatni, Richard Sulík, gazdasági miniszter részvételével.
Az egyedi hidrogén-meghajtású autó, amelyet MH2-esként neveztek el,
A Matador csoport elsősorban autóipari alkatrészek gyártásával foglalkozik.
A szlovák pavilon fő témájaként a jövő mobilitását, és az elkövetkező évtizedek fejlett technológiáit jelölték meg. A hidrogén-meghajtású autóval szeretnék bizonyítani Szlovákia innovációs potenciálját.
Az MH2 tetszetős sportos dizájnnal bír, a legmodernebb technológiákat és anyagokat használtak fel hozzá. Nulláról 100km/h-s sebességre négy másodperc alatt gyorsul, végsebessége körülbelül 250 km/h. Az autó légellenállási koeficiense (Cx) 0,2.
A fő formatervező, Branislav Maukš szerint a külalakja olyan, mint amikor egy megfeszült sprinter kiugrani készül a startgépből.
Természetesen a prototípus kulcsa a motor hidrogén meghajtása, amelyben
A tárolási mód előnye a magas biztonsági szint és a viszonylag alacsony költségek a tárolásnál.
A hajtást hidrogén üzemanyagcellák biztosítják, amit egy fémhidrid ötvözetből és hőszivattyúból álló tandem hidrogén kompresszor táplál.
A hidrogén-meghajtású járművekben a hidrogént általában 350 és 700 bar közötti nyomáson tárolják. Az MH2-es autóban az egyetem kutatói képesek voltak megőrizni a hidrogént 10 és 30 bar közötti nyomáson, amihez egy speciális fémhidrid öntvényt kellett használniuk.
Az első pozsonyi és a kassai hidrogénkútnak már idén októberre tervezték az üzembe helyezését, és további 40 hidrogénkutat terveznek az országban.
Bár már kapni hidrogén meghajtású személyautót Szlovákiában is, a szakemberek többsége inkább a nagyobb járműveknél, kamionok, vonatok, hajók esetében látják indokoltnak a hidrogén üzemanyagként való kihasználását.
(Fotók: Szlovákia Gazdasági Minisztériuma)