Az Oroszországi Vasutak (Russian Railways) részvénytársasága partnerséget kötött a Rusnano innovációs fejlesztési intézményével és a Sinara Group befektetési társaságával, hogy Oroszország 85.500 kilométer hosszú fő vasútvonalát hidrogén üzemanyagcellás vonatokkal lássa el.
A mozdonyokat hidrogén üzemanyagcellák és lítium-ionos akkumulátorok felhasználásával fejlesztik ki.
A projektben az orosz vasút, mint a mozdonyok potenciális felvásárlója, a Sinara mint fővállalkozó, a Rusnano pedig mint alvállalkozó jár el. A megállapodás részeként a partnerek feladatai közt ott szerepel a kutatás és fejlesztés, a szükséges infrastruktúra értékelése és a járművek műszaki szükségleteinek fejlesztése is.
Az Oroszországi Vasutak vezérigazgatója, Oleg Belozerov elmondta:
De nem csak az utas- és teherszállító mozdonyokat szeretnék környezetbaráttá tenni. A tolatómozdonyok fejlesztésében is együttműködést terveznek, melynek kifejlesztésére orosz határokon belül előállított energiatároló-egységek és egy hidrogén üzemanyagcellára támaszkodó erőmű szolgál segítségül. A prototípusok várhatóan 2023-2024-ben kerülnek kifejlesztésre.
Bár Magyarországon még nem találkozunk hidrogén-meghajtású vonatokkal, a BKK és a BKV július 11-én elindította a hamarosan Budapesten közlekedő új, elektromos autóbuszok tesztelését. A jármű károsanyag kibocsátása nulla, ezért a jövő tömegközlekedésének hasznos eszköze lehet.
A cikk szerzője Pál Fanni.