A városi folyók szén-dioxid szennyezésének csökkentése egy kiemelt témája a European Flagships projektnek. A hajózási ágazatban egyre nagyobb szerepet kapnak a hidrogéntechnológiák, Bart Biebuyck szerint, aki az FCH JU ügyvezető igazgatója.
A technológiai újítások alkalmazása a kereskedelmi hajózásban lehetővé teszi minden európai városban a károsanyag kibocsátás nélküli belvízi hajózást. A franciaországi Szajna folyón található 165 láb hosszú hajó is a European Flagships projekt eredménye.
2021 szeptemberében indulhat útnak
Még 2018-ban a European Flagships keretében elindítottak egy projektet, melynek során két hidrogénüzemű hajót terveztek telepíteni Franciaországba és Norvégiába. Ennek megvalósítására az EU Horizon 2020 programja 5 millió eurót biztosított a Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking (FCH JU) számára. A hidrogént a párizsi régió beszállítói biztosítják majd. Várhatóan 2021 szeptemberében indulhat első útjára a hidrogénüzemű hajó, és további két hasonló hajó építése is folyamatban van.
A hidrogén alkalmazása áttörést hozhat
A 165 láb hosszú francia hajó a Compagnie Fluvial de Transport (CFT) vállalat tulajdonában van. Az árukat konténerekben és raklapokon szállítja majd a Szajnán, a hajót pedig elektrolízis során előállított hidrogén fogja hajtani. A hajót eredetileg arra tervezeték, hogy Lyonban használják személyszállításra, a kutatások azonban azt mutatták, hogy több lehetőség rejlik a hidrogén teherszállításban történő felhasználására.
Úgy véli, a European Flagships projekt részeként vezető szerephez juthatnak a károsanyag-kibocsátás csökkentésében, és lehetőségük lesz bemutatni a hidrogén üzemanyagcellák kiváló tulajdonságait a vízi közlekedés területén.