Japán több olyan programot is kidolgozott, amely elősegíti a 2050-es szén-dioxid-mentesítési célok elérését. Az egyik ilyen program Yokohama, Kawasaki és Tokió kikötőire vonatkozik, ahol minden olyan hajó, amely cseppfolyósított földgázt (LNG) használ, vagy kettős üzemű motorral rendelkezik, melyhez alacsony kéntartalmú üzemanyagot kell használni, az köteles a kikötőbe történő belépéskor díjat fizetni.
Bár ilyen szempontból szigorítottak a körülményeken a japánok, de a másik oldalról engedményeket is tettek, ugyanis számos olyan kategóriájú hajó merült fel, melyekre eddig kötelesek voltak díjat fizetni, most azonban nem tartoznak a fenti felsorolásba, így megszüntették a fizetési kötelezettségüket.
Ilyen volt például a bruttó 700 tonnánál nagyobb tengerjáró hajók kikötői belépési díja, illetve a nagy autószállító hajók díja, melyeket a program bevezetésével elengednek, ha megfelelő üzemanyagot használnak.
A hidrogénüzemű hajók sorsa még kérdéses, ugyanis azok egyik kategóriába sem tartoznak. De mivel a hidrogén fenntartható technológiának bizonyul, a japán hatóságok állítása szerint, szintén kedvezményeket fognak biztosítani az ilyen típusú hajók szamára is.
A program idén áprilisban indult és várhatóan legalább 5 évig fog tartani. A japán kormány ezenkívül több kikötőt is ösztönöz a hasonló kibocsátás-mentes kezdeményezésekre.
A cikk szerzője Blősz Dalma.