Rettegés tört ki a kínai eszközök miatt: sok száz kamerát kellett eltávolítani
Már a második ország volt kénytelen óvintézkedéseket tenni.
Egy washingtoni cég kiskereskedelmi üzletek számára kínál távfelügyeleti szolgáltatást. Most egy olyan térfigyelő kamerarendszert mutatott be, ami nem csak rögzíti és megmutatja a boltban történt eseményeket, de biztosítanak külön alkalmazottat arra is, hogy akár napi 24 órában figyelemmel kísérje az üzlet életét és az ott történteket. Arra is lehetőség van, hogy akár vészhelyzet, akár az alkalmazottak nem megfelelő viselkedése esetén a távoli megfigyelő személy élőszóban, egy hangszórón keresztül, beavatkozzon az eseményekbe.
Nincs több lógás vagy lopás
A washingtoni Live Eye Surveillance szerint, új szolgáltatása lesz a cég zászlóshajója. Egy bemutató eseményen valódi felvételekkel szemléltették a rendszer működését. Az egyik felvétel szerint egy kisbolt alkalmazottja kivett a hűtőszekrényből egy palack kávét, amit aztán meg is ivott. Amint visszatért a pénztárhoz, egy hang a mennyezeti hangszóróból megkérdezte tőle, hogy kifizette-e a vásárlást és rögzítette-e a pénztár rendszerben. Egy másik videóban látható, amint a bolt pénztárosa áll a pult mögött és egy mellette álló másik személlyel beszélget. A plafonból egy rövid hangjelzés után már érkezik is a kérdés, hogy ki a beszélgető partner. A válasz után a hang megkérte az illetéktelen személyt, hogy fáradjon ki a pult túlsó oldalára.
Indiából figyelnek
A technológia tehát alkalmas arra, hogy bármilyen rendellenességet, szabálytalanságot azonnal érzékeljen, figyelmeztesse a munkavállalókat vagy intézkedjen, amennyiben az szükséges. Egy hirdetés szerint havi 399 dollárért (nagyjából 109 ezer forint) az indiai Karnalban valaki napi 24 órában, heti 7 napon keresztül szemmel tartja a szolgáltatást megrendelő üzletét. A társaság honlapján található álláshirdetés szerint a monitorok, melyeket az indiai munkavállalónak szemmel kell tartani, virtuális megfigyelőként műkődnek, ami a tengerentúlon tartózkodó személyzet biztonságát szolgálja.
A Nagy Testvér már munka közben is figyel
A Live Eye egyike azoknak a cégeknek, amelyek profitálnak a járvány hatására egyre rohamosabb ütemben terjedő megfigyelési rendszerekből. Az emberjogi szakértők azonban aggódnak, hogy a pandémia csak egy jó kifogás arra, hogy miért alkalmaz egyre több vállalat kémeszközöket a dolgozók megfigyelésére. Eva Blum-Dumontet, a Privacy International vezető kutatója szerint, a rablás kockázatának elkerülése pusztán egy ürügy, a valódi szándék a munkavállalók ellen irányul. Úgy véli, a munkahelyi távfelügyelet által a munkaadók valójában az alkalmazottakat kívánják nyomon követni, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy azok betartanak-e minden utasítást és szabályt. Ez viszont a kutató szerint nagyon mérgező a dolgozók mentális egészségére nézve. Ezt az észrevételt a Live Eye nem kommentálta.
Nagy nevek is az ügyfelek között
Weboldalán a Live Eye több nagyvállalatot is ügyfélként tüntet fel, köztük a 7-Elevent, a Shellt, a Diary Queent és a Holiday Innt. Azonban ezek közül a legtöbb franchise rendszerben működik, és a Live Eye felületein és anyagaiból az nem derül ki, hogy a vállalatok központilag megvásárolták az új távfelügyeleti rendszert, vagy pedig csak egy-egy franchise tulajdonossal állnak szerződésben.
Nem csökkenti jelentősen a veszteséget, viszont életveszélyes lehet
Egy egykori területi képviselő, aki a 7-Eleven több üzletét felügyelte, aggodalmát fejezte ki a Live Eye Surveillance promóciós videóival és szolgáltatásával kapcsolatban. A neve elhallgatását kérő területi képviselő elmondta, hogy a valódi haszna elenyésző lehet a szigorú rendszernek, hiszen a 7-Eleven franchise partnerek vesztesége, mely a munkavállalók lopásaiból származik, rendkívül kis összeget jelent. Szerinte ráadásul a Live Eye által értekesített megfigyelő rendszer bizonyos funkciói, valójában kifejezetten veszélyesek lehetnek a boltok dolgozói számára.
A szolgáltatás promóciós videóinak egyikében két fekete ruhás rabló fut be egy 7-Eleven üzletbe, az egyikük kezében egy puskával. Az eladót a pult mögé kényszerítik és kinyittatják vele a pénztárat. Ekkor azonban a megfigyelő rendszer hangszórójából egy hang közli a rablókkal, hogy kihívta a rendőrséget. A két fekete ruhás férfi a felvételen a hang hatására kiszalad a boltból. Azonban a névtelen területi képviselő szerint ez könnyen eredményezheti azt is, hogy az alkalmazottat a boltban megölik a támadók.
Szerinte nem bölcs dolog ilyen módon ráijeszteni valakire, akinél fegyver van, hiszen onnantól kezdve kiszámíthatatlanná válik a viselkedése. Ez pedig éppen annak a dolgozónak az életét fogja veszélyeztetni, akit meg szeretnének védeni. Véleménye szerint ez a protokoll sértené a 7-Eleven elveit is. Hiszen nem véletlen, hogy a bankfiókokban és egyéb cégeknél néma riasztókat használnak, hogy így védjék a munkavállalók biztonságát.
Ha nincs mit enni, az nagyobb gond, mint ha megfigyelnek
Blum-Dumontet szerint a koronavírus járvány hatására mind a fizikai, mind a szellemi munkát végző alkalmazottak körében rendkívüli módon elterjedtek a munkahelyi távfelügyeleti rendszerek és eszközök. De szerinte aránytalanul sújtja a probléma az alacsony keresetű munkavállalókat. Ugyanis véleménye szerint, mivel nagyon sok ember veszítette el az állását, tömegeknek nincsen sok választási lehetősége, ha biztosítani akarják valahogy a megélhetésüket. Ezek az emberek nem válogathatnak, nincsen valódi döntési lehetőségük, hogy elfogadnak egy munkát, vagy sem. Így viszont a munkáltatók könnyen kényszeríthetnek olyan feltételeket a dolgozókra, amik a jelenlegi körülmények nélkül, nem lennének számukra elfogadhatóak.