Nincs több lógás vagy lopás
A washingtoni Live Eye Surveillance szerint, új szolgáltatása lesz a cég zászlóshajója. Egy bemutató eseményen valódi felvételekkel szemléltették a rendszer működését. Az egyik felvétel szerint egy kisbolt alkalmazottja kivett a hűtőszekrényből egy palack kávét, amit aztán meg is ivott. Amint visszatért a pénztárhoz, egy hang a mennyezeti hangszóróból megkérdezte tőle, hogy kifizette-e a vásárlást és rögzítette-e a pénztár rendszerben. Egy másik videóban látható, amint a bolt pénztárosa áll a pult mögött és egy mellette álló másik személlyel beszélget. A plafonból egy rövid hangjelzés után már érkezik is a kérdés, hogy ki a beszélgető partner. A válasz után a hang megkérte az illetéktelen személyt, hogy fáradjon ki a pult túlsó oldalára.
Indiából figyelnek
A technológia tehát alkalmas arra, hogy bármilyen rendellenességet, szabálytalanságot azonnal érzékeljen, figyelmeztesse a munkavállalókat vagy intézkedjen, amennyiben az szükséges. Egy hirdetés szerint havi 399 dollárért (nagyjából 109 ezer forint) az indiai Karnalban valaki napi 24 órában, heti 7 napon keresztül szemmel tartja a szolgáltatást megrendelő üzletét. A társaság honlapján található álláshirdetés szerint a monitorok, melyeket az indiai munkavállalónak szemmel kell tartani, virtuális megfigyelőként műkődnek, ami a tengerentúlon tartózkodó személyzet biztonságát szolgálja.
A Nagy Testvér már munka közben is figyel
A Live Eye egyike azoknak a cégeknek, amelyek profitálnak a járvány hatására egyre rohamosabb ütemben terjedő megfigyelési rendszerekből. Az emberjogi szakértők azonban aggódnak, hogy a pandémia csak egy jó kifogás arra, hogy miért alkalmaz egyre több vállalat kémeszközöket a dolgozók megfigyelésére. Eva Blum-Dumontet, a Privacy International vezető kutatója szerint, a rablás kockázatának elkerülése pusztán egy ürügy, a valódi szándék a munkavállalók ellen irányul. Úgy véli, a munkahelyi távfelügyelet által a munkaadók valójában az alkalmazottakat kívánják nyomon követni, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy azok betartanak-e minden utasítást és szabályt. Ez viszont a kutató szerint nagyon mérgező a dolgozók mentális egészségére nézve. Ezt az észrevételt a Live Eye nem kommentálta.
Nagy nevek is az ügyfelek között
Weboldalán a Live Eye több nagyvállalatot is ügyfélként tüntet fel, köztük a 7-Elevent, a Shellt, a Diary Queent és a Holiday Innt. Azonban ezek közül a legtöbb franchise rendszerben működik, és a Live Eye felületein és anyagaiból az nem derül ki, hogy a vállalatok központilag megvásárolták az új távfelügyeleti rendszert, vagy pedig csak egy-egy franchise tulajdonossal állnak szerződésben.
Nem csökkenti jelentősen a veszteséget, viszont életveszélyes lehet
Egy egykori területi képviselő, aki a 7-Eleven több üzletét felügyelte, aggodalmát fejezte ki a Live Eye Surveillance promóciós videóival és szolgáltatásával kapcsolatban. A neve elhallgatását kérő területi képviselő elmondta, hogy a valódi haszna elenyésző lehet a szigorú rendszernek, hiszen a 7-Eleven franchise partnerek vesztesége, mely a munkavállalók lopásaiból származik, rendkívül kis összeget jelent. Szerinte ráadásul a Live Eye által értekesített megfigyelő rendszer bizonyos funkciói, valójában kifejezetten veszélyesek lehetnek a boltok dolgozói számára.
A szolgáltatás promóciós videóinak egyikében két fekete ruhás rabló fut be egy 7-Eleven üzletbe, az egyikük kezében egy puskával. Az eladót a pult mögé kényszerítik és kinyittatják vele a pénztárat. Ekkor azonban a megfigyelő rendszer hangszórójából egy hang közli a rablókkal, hogy kihívta a rendőrséget. A két fekete ruhás férfi a felvételen a hang hatására kiszalad a boltból. Azonban a névtelen területi képviselő szerint ez könnyen eredményezheti azt is, hogy az alkalmazottat a boltban megölik a támadók.
Szerinte nem bölcs dolog ilyen módon ráijeszteni valakire, akinél fegyver van, hiszen onnantól kezdve kiszámíthatatlanná válik a viselkedése. Ez pedig éppen annak a dolgozónak az életét fogja veszélyeztetni, akit meg szeretnének védeni. Véleménye szerint ez a protokoll sértené a 7-Eleven elveit is. Hiszen nem véletlen, hogy a bankfiókokban és egyéb cégeknél néma riasztókat használnak, hogy így védjék a munkavállalók biztonságát.
Ha nincs mit enni, az nagyobb gond, mint ha megfigyelnek
Blum-Dumontet szerint a koronavírus járvány hatására mind a fizikai, mind a szellemi munkát végző alkalmazottak körében rendkívüli módon elterjedtek a munkahelyi távfelügyeleti rendszerek és eszközök. De szerinte aránytalanul sújtja a probléma az alacsony keresetű munkavállalókat. Ugyanis véleménye szerint, mivel nagyon sok ember veszítette el az állását, tömegeknek nincsen sok választási lehetősége, ha biztosítani akarják valahogy a megélhetésüket. Ezek az emberek nem válogathatnak, nincsen valódi döntési lehetőségük, hogy elfogadnak egy munkát, vagy sem. Így viszont a munkáltatók könnyen kényszeríthetnek olyan feltételeket a dolgozókra, amik a jelenlegi körülmények nélkül, nem lennének számukra elfogadhatóak.