Poitiers-i csata: lövöldözésből lett több száz fős tömegverekedés Franciaországban
A francia belügyminiszter hazája „mexikanizációjáról” beszélt.
A francia törvényhozók áprilisban megszavazták a belföldi járatok megszüntetését azon útvonalakon, amelyek vonattal akár két és fél óra alatt bejárhatóak. Az intézkedés a szén-dioxid kibocsátás csökkentésére szolgál, bár a légitársaságok felháborodtak a döntés miatt.
Ez az intézkedés egy szélesebb körű éghajlati törvényjavaslat része, melynek célja a francia szén-dioxid kibocsátás 40 százalékos csökkentése 2030-ig. Azonban az aktivisták nincsenek megelégedve Emmanuel Macron francia elnök által kinevezett bizottság döntésével, hiszen az eredeti jogszabálytervezetben a két és fél órás bejárhatóság helyén négy szerepelt.
Emellett kiemelte azt is, hogy a Covid-19 járvány egyébként is erősen sújtotta a szektort, egy ilyen korlátozás pedig csak rontana a helyzeten.
„A gép átlagosan 77-szer több CO2-t bocsát ki utasonként, mint ugyanezen útvonalakon a vonat, annak ellenére, hogy a vonat olcsóbb és az elveszett idő mindössze 40 percre korlátozódik" – mondta.
Franciaország nem az első hely, ahol a légiközlekedés korlátozásával próbálja csökkenteni a környezetszennyezést. Az osztrák kormány tavaly júniusban 30 eurós díjat szabott ki minden 350 kilométernél rövidebb távra szóló repülőjegyre, valamint betiltotta azon belföldi járatokat, amelyek vonattal kevesebb, mint három óra alatt elérhetőek.
Hollandia pedig már 2013 júniusa óta próbálja betiltani a rövid távra szóló belföldi járatokat. 2019-ben majdnem sikerrel is járt, hiszen a képviselők megszavazták az amszterdami Schipol repülőtér és a tőle nagyjából 150 kilométerre lévő brüsszeli Zaventem repülőtér közötti járatok betiltását. A javaslatot azonban az Európai Bizottság elutasította a szabad mozgásra vonatkozó előírásokra hivatkozva.
A cikk szerzője Pál Fanni.