Színek a kultúránkban
A színek használata szinte egyidős az emberiséggel, hiszen színeket látunk a világban, a természetben, és a látottakat mindig felhasználjuk az életünk során. A színek részei az emberi tevékenységnek és a kultúrának is. Először színes tárgyakat gyűjtöttünk, majd a kőzeteket porrá őröltük, pasztát készítettünk belőle, amit aztán a barlang falára vagy a testünkre kentünk. És azóta is, napi szinten használjuk a színeket érzelmeink kifejezésére. De a színek, színes termékek előállítása meghatározta és megváltoztatta a kultúránkat. A színek előállításának technológiája és tudománya folyamatosan fejlődik, és ennek a folyamatnak egy lényeges pontjához értünk.
A szín relatív
Egy szín ugyanis rengeteg különböző dolgot jelenthet, attól függően, hogy ki hogyan látja és használja. Eleve nem könnyű dolog a színekről beszélni, hiszen a szín alapvetően egy vizuális dolog. Az is ezt bizonyítja, hogy ha mindenki elképzeli a piros színt, akkor egészen biztos, hogy különböző árnyalat és textúra jelenik meg a lelki szemei előtt. Sokkal pontosabb, ám az átlagember számára sokkal kevésbé érthető leírása a vörösnek, hogy olyan fény, melynek hullámhossza 620 nanométer felett van. Hasonlóan pontos ám megfoghatatlan megközelítés, hogy a vörös fény fotonoknak nevezett szubatomi részecskékből, melyek az energia tovább nem osztható kvantumrészecskéi, nagyjából 1,8 elektronvoltból áll.
Ez az adat azonban még mindig nem elegendő egy szín pontos meghatározásához, mert ahhoz még több szempontot figyelembe kell venni. Fontos a szín telítettsége, hogy pasztell vagy erőteljes árnyalat-e, a fényerő és az intenzitás. Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen felületen nézzük a fényt, az visszaveri-e, esetleg megtöri, vagy a felület saját színének pigmentjei átszínezik. A szakértők igyekeznek ezeket az adatokat együttesen vizsgálni és objektív számokban kifejezni, összehangolva az emberi színlátás működésével. De az emberi szem látszólag csalóka, hiszen a sárgát például mindig világosabbnak látjuk, mint a többi színt, még akkor is, ha a tényleges fényerő megegyezik. Ha pedig a moziban ülve nézünk egy filmet, akkor a folyamat még bonyolultabb. A képernyőkön látható képek olyan fényből rajzolódnak ki, melyek színes csíkokból, sávokból tevődnek össze, vagy egy digitális eszköz generálja és vetíti rá egy fényvisszaverő felületre, ahonnan visszapattanva a szemgolyónkban landol. Ott aztán a biokémiai fotoreceptorok a fotonokat neuroelektromos jelekké alakítják, ami már a biológia tárgykörébe tartozik.