A járványhelyzet következtében kialakult online oktatás során mindenki csak arról beszél, hogy milyen nehéz helyzetbe kerültek a diákok, és vajon, hogyan tudnak megbirkózni az online oktatás nehézségeivel. Azonban ki törődik a tanárok mentális egészségével és a rájuk nehezedő nyomással?
Nehéz az átállás
Rengeteg tanár számolt be arról, hogy stresszesnek érzi magát a kialakult helyzetben, így nem is tud olyan minőségben oktatni, mint korábban. Az online platformokra való átállás – a diákok mellett – nekik is problémát jelentett, és elég sok idős tanár generációs okokból sem érti olyan jól a számítástechnikát, hogy könnyedén át tudott volna lépni ezen az akadályon.
Mentális problémák és azok kezelése
Egyes iskolák segélyvonalakat és online lehetőségeket kínáltak fel a tanároknak mentálhigiénés tanácsadásra, és meglepően sokan éltek is ezzel a szolgáltatással. Hiszen számos tanár érintett közvetlenül a COVID-19 járványban, akár ismerőse, családtagja által, vagy ők maguk is megfertőződhettek, és lehet, hogy akár szeretteik halálát is át kellett éljék. Valamint ahogy a diákjaik elmesélik nekik az otthoni történeteiket és családi nehézségeiket, ezek által a tanárok egy úgynevezett másodlagos traumát élnek át. Ilyen körülmények mellett pedig nehéz koncentráltan tanítani, és tudást átadni a diákoknak.
Emellett viszont a felelősség is sokkal nagyobb rajtuk, ugyanis az online oktatás okozta tanulási nehézségek, és az, hogy a diákok folyamatosan lemaradnak az ütemtervhez képest, valahol rajtuk fog lecsapódni. A diákok eltérő technikai felszerelései, és az esetlegesen akadozó internetkapcsolat pedig szintén nehezítő körülmények, amivel meg kell küzdeniük.
Fontos a segítség!
Számos tanár megkérdőjelezte már saját magát ebben az időszakban, hogy biztos, hogy folytatni akarja-e ezt a pályát. Még a legelkötelezettebb tanárok is meginogtak, így valóban fontos ezeknek a segélyvonalaknak a fenntartása, mert nem engedhetjük meg, hogy a tanárok tömegesen vándoroljanak el a szektorból.
Épp ezért jött létre a Wellducation iskolai mentálhigiénés platform, ahol a tanárok megkaphatják a szükséges érzelmi támogatást, valamint a myStrength felület, amelyet bárki igénybe vehet, akinek segítségre és stresszkezelési, öngondoskodási tippekre van szüksége. Emellett pedig egyre több online videó terjed, amelyben a nehézségek leküzdésére mutatnak praktikákat, és segítenek ellazulni.
A jelen helyzetben az a legfontosabb, hogy valaki meghallgassa a tanárokat. Egy olyan biztonságos közeget kell teremteni, ahol minden belső küzdelmüket és félelmüket el tudják mondani és ezáltal megkönnyebbülhetnek, valamint egymással is jól bevált praktikákat, megoldásokat oszthatnak meg.
Tehát ezek a fórumok nem a panaszkodásra, hanem a problémamegoldásra összpontosítanának. Hiszen, ha a tanárok lelkileg és mentálisan rendben vannak, akkor ezt fogják sugározni kifelé is, ami a diákokra is pozitív hatással lesz.
A cikk szerzője Blősz Dalma