Főszerepben a taxisok: sokkoló büntetést kapott az Uber
Amerikai szerverekre továbbított adatokat.
Bár az Egyesült Államok munkanélküliségi rátája még mindig jóval a járvány előtti érték felett áll, a „gig” gazdaság szereplői érdekes jelenségről számoltak be: hiába a magas munkanélküliség, mégis hiány mutatkozik az egyszeri haknikat bevállaló munkavállalókból, mely megnehezítheti a kereslet és kínálat jövőbeni kiegyensúlyozását. Az elemzők szerint az egész hátterében a hatalmas volumenű amerikai segélyprogramok állhatnak.
A járvány kezdetekor, tavaly májusban még úgy nyilatkozott Logan Green, a Lyft telekocsiszolgáltatás vezérigazgatója, hogy a „rekordszintű munkanélküliséget figyelembe véve” azt várják, hogy a sofőrként regisztrált kínálati oldal erősen túl fogja szárnyalni az utazni vágyók által biztosított keresletet.
A járvány kezdetekor – révén mindenki el akarta kerülni a megbetegedést – mind a keresleti, mind a kínálati oldal visszaesett a hakni gazdaságban utazó cégeknél, mint amilyen az Uber vagy a Lyft is. Azonban ezen cégek vezetői (tévesen) azzal számoltak, hogy ahogy egyre többen vesztik el a munkájukat, s élik fel a tartalékaikat, úgy egyre többen regisztrálnak majd hozzájuk, mint egyszerű kereseti forrás. Egy fontos faktort viszont kifelejtettek a számításaikból.
A szociális védőháló mindenkit elkapott
Egyfelől ugyanis a gig work cégek dolgozói is megkapták az amerikai államtól a híres-hírhedt stimulus checkeket, azaz az állam által keresletösztönzőként szétosztott ingyenpénzt.
Másrészt pedig a szabadúszók – ideértve a hakni gazdaságból élőket is – bekerültek a munkanélküli ellátás ernyője alá, mely által szintén jelentős összegeket kaphattak kézhez segély formájában.
Mindez pedig azt a hatást érte el a gig gazdaság vonatkozásában, hogy az embereknek már nem igazán van szüksége azokra az extra dollárokra, amit például egy-egy Uber-fuvar bevállalásával tudnának megkeresni, hiszen az állami segélyezés kipótolta ezt a hiányt.
Abban viszont egyetértés mutatkozik a piaci szereplők körében, hogy hosszútávon nem jelent majd gondot a keresleti oldal visszaesése az üzleti modelljükben. A munkaerőpiaci szakértők szerint ugyanis a sofőrök magasabb javadalmazásával a pótolható lesz a hiány – arról viszont még nem tudni, hogy vajon ezt a pluszterhet a cégek áthárítják-e majd az utasokra.
Mindenesetre, már vannak abba az irányba mutató jelek, hogy a söfőrök fizetésének emelése lehet a gig work cégek jövője. Néhány amerikai nagyvárosban már több sofőr is arról számolt be, hogy egyszeri bónuszt ajánlott fel nekik a Lyft, ha továbbra is folytatják a fuvarozást.
Az ArsTechnica cikke nyomán.