Az amerikai segélyprogramok kirántották a hakni gazdaság lába alól a talajt

2021. március 18. 08:48

Bár az Egyesült Államok munkanélküliségi rátája még mindig jóval a járvány előtti érték felett áll, a „gig” gazdaság szereplői érdekes jelenségről számoltak be: hiába a magas munkanélküliség, mégis hiány mutatkozik az egyszeri haknikat bevállaló munkavállalókból, mely megnehezítheti a kereslet és kínálat jövőbeni kiegyensúlyozását. Az elemzők szerint az egész hátterében a hatalmas volumenű amerikai segélyprogramok állhatnak.

2021. március 18. 08:48
null
Admin

A járvány kezdetekor, tavaly májusban még úgy nyilatkozott Logan Green, a Lyft telekocsiszolgáltatás vezérigazgatója, hogy a „rekordszintű munkanélküliséget figyelembe véve” azt várják, hogy a sofőrként regisztrált kínálati oldal erősen túl fogja szárnyalni az utazni vágyók által biztosított keresletet.

Nos, a valóság pont ennek az ellenkezője lett.

A járvány kezdetekor – révén mindenki el akarta kerülni a megbetegedést – mind a keresleti, mind a kínálati oldal visszaesett a hakni gazdaságban utazó cégeknél, mint amilyen az Uber vagy a Lyft is. Azonban ezen cégek vezetői (tévesen) azzal számoltak, hogy ahogy egyre többen vesztik el a munkájukat, s élik fel a tartalékaikat, úgy egyre többen regisztrálnak majd hozzájuk, mint egyszerű kereseti forrás. Egy fontos faktort viszont kifelejtettek a számításaikból.

A szociális védőháló mindenkit elkapott

Egyfelől ugyanis a gig work cégek dolgozói is megkapták az amerikai államtól a híres-hírhedt stimulus checkeket, azaz az állam által keresletösztönzőként szétosztott ingyenpénzt.

Így néz ki az amerikai stimulus check. (Fotó: irs.gov)
Így néz ki az amerikai stimulus check. (Fotó: irs.gov)

Másrészt pedig a szabadúszók – ideértve a hakni gazdaságból élőket is – bekerültek a munkanélküli ellátás ernyője alá, mely által szintén jelentős összegeket kaphattak kézhez segély formájában.

Abban viszont egyetértés mutatkozik a piaci szereplők körében, hogy hosszútávon nem jelent majd gondot a keresleti oldal visszaesése az üzleti modelljükben. A munkaerőpiaci szakértők szerint ugyanis a sofőrök magasabb javadalmazásával a pótolható lesz a hiány – arról viszont még nem tudni, hogy vajon ezt a pluszterhet a cégek áthárítják-e majd az utasokra.

Mindenesetre, már vannak abba az irányba mutató jelek, hogy a söfőrök fizetésének emelése lehet a gig work cégek jövője. Néhány amerikai nagyvárosban már több sofőr is arról számolt be, hogy egyszeri bónuszt ajánlott fel nekik a Lyft, ha továbbra is folytatják a fuvarozást.

Az ArsTechnica cikke nyomán.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!