Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Lapis Renáta
Nyolc évvel és egy pár évvel ezelőtt bekövetkezett vezetőség-váltással azután, hogy elhagyta a magyar piacot az amerikai Uber, a szolgáltató visszatért a magyar fővárosba. A döntés mögött egyértelműen az állt, hogy folyamatosan növekszik a Budapestre érkező turisták száma, akik elsősorban a nemzetközi Boltra és Uberre hagyatkoznak külföldön. Az persze más kérdés, hogy itthon lényegi különbség nincs a taxiszolgáltatók között, mindegyiküknek be kell tartania a fix áras tarifákat.
De mennyi az annyi?
Utoljára tavaly márciusban módosult a taxis tarifa: ennek értelmében jelenleg az alapdíj 1100 forint, a percdíj 110, a kilométerdíj 440 forint. Legalábbis hivatalosan ennyi, ugyanis az Uber az indulása után egy promóció erejéig akár 80 százalékos kedvezménnyel fuvarozta a budapesti utasokat. Mint forgalomszervező és a taxizásért, valamint annak szabályozásáért felelős Budapesti Közlekedési Központ véleménye szerint az Uber akciója nem volt piactorzító. A fővárosi vállalat a Telexnek küldött válaszában azt állítja, hogy a fővárosi taxirendelet a hatósági árral összefüggésben kizárólag a személytaxi-szolgáltatás viteldíjának képzésére és a szolgáltatás során alkalmazható viteldíjra vonatkozóan tartalmaz rendelkezést.
Mint írták, a taxis rendelet nem tartalmaz iránymutatást, hogy az utas mivel fizet, vagy adott esetben milyen akciót érvényesít a szabályosan képzett viteldíj fizetésénél.
Nincs itt semmi látnivaló
A Budapesten dolgozó taxiszolgáltatók közül a Boltnak lesz a legkomolyabb kihívás megszerezni a nemzetközi utasokat, ugyanis az Uber érkezésével egy részük át fog pártolni hozzájuk. Megkerestük az észt vállalatot, mit szólnak ahhoz, hogy újdonsült és egyben egyik legnagyobb konkurenciájuk, hatalmas akciókkal próbált ügyfeleket elhappolni. Arra a kérdésünkre, hogy a Bolt szerint csorbította-e a versenyt a fővárosi piacon az Uber lépése, a vállalat sajtóosztálya lapunknak elárulta, hogy tisztelik és támogatják a piaci versenyt.
Úgy gondoljuk, hogy a versenyhelyzet minden piaci szereplő számára előnyös, mivel ösztönzi az innovációt és a szolgáltatások fejlesztését”
– közölte a Mandinerrel a Bolt, amely szerint az Uber lépéseivel kapcsolatos versenyjogi kérdéseket az illetékes hatóságoknak (Fogyasztóvédelem, GVH) kell megvizsgálni és elbírálni. A vállalat szerint a hatósági árak betartása és az árképzés jogszerűsége olyan kérdések, amelyeket a szabályozó hatóságoknak (Fogyasztóvédelem, GVH) kell megítélni.
A Bolt HTX Kft.-nél minden esetben törekszünk a vonatkozó jogszabályok és előírások maradéktalan betartására, és bízunk abban, hogy minden piaci szereplő hasonlóan jár el”
– tették hozzá.