Elképesztő: józan résztvevőkre költene milliókat a hetente csőddel riogató budapesti városvezetés
A terv totálisan ellentmond a Magyarországon hatályos törvényeknek.
Adtunk azért időt a vállalatnak, hogy az esetleges kezdeti nehézségek után, most már bejáratott állapotban bizonyítson.
A nyitókép illusztráció. Fotó forrása: Philippe TURPIN / Photononstop / Photononstop via AFP
Hosszú évek, sokak számára kínkeserves várakozása után idén nyáron újra elérhetővé vált Magyarországon az Uber szolgáltatása. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat még 2016 júliusában, a taxisok nyomására döntött úgy, hogy hátrahagyja a magyar piacot, ugyanis nem akartak megfelelni a hazai szabályozásoknak, mivel szerintük az Uber nem klasszikus taxi; ám még adózási problémák is felmerültek.
A vállalat vezetésében aztán pár éve csere történt, és az új menedzsment már sokkal nyitottabban állt a hazai környezethez.
Februárban lehet először hallani arról, hogy valahogy, valamikor, valamilyen formában visszatér Budapestre a cég, amely végül június 13-tól kezdte szállítani az utasokat.
Az Uber újabb érkezése abból a szempontból érthető, hogy az elmúlt években (a koronavírus-járvány után) a Magyarországra érkező turisták száma fokozatosan nőtt, ők elsősorban a bejáratott taxikat szeretik használni, ezzel is magyarázható a piacon már meghatározó Bolt előnye. Mivel azonban az amerikai szolgáltató világszerte ismert márka, bejáratott szolgáltatást nyújt, értelemszerűen rögvest előnyből indul, hiszen a turisták ismerik, biztonságosnak tartják, még ha nem is tudják, hogy hivatalosan pont ugyanannyiba kerül az Uberrel utazni Budapesten, mint akármelyik másik társasággal – épp a fix tarifáknak köszönhetően.
Az Uber nem önmagában tér vissza, a Főtaxival lép speciális fúzióba egy leányvállalaton keresztül, az utasoknak nem lesz átjárás a két applikáció és cég között. Hasonló folyamat zajlik éppen még a Gett nevű fuvarszervező ügyében, amely az itthon már elérhető Taximmal szerződött, így nemsokára egy újabb nagy taximárka érkezik Magyarországra – színezve a taxipiacot.
Külföldön az Uber amúgy nem hiába lett messze piacvezető, a sofőrök nem feltétlenül hivatásos sofőrök, az autók pedig nem a szó klasszikus értelmében vett taxik, emiatt pedig jóval a taxik díjazása alatt tudják vinni az utasokat. Itthon ez nincs így, a fővárosban, a már említett hatósági áraknak „köszönhetően” nincs verseny, az alapdíj 1100 Ft, az útdíj. 440 Ft kilométerenként, míg a várakozás percenként 110 Ft-ba kerül.
Az Uber akkor tud majd kitűnni a konkurencia körül –ha az alapból bejáratott brandet nem nézzük–, ha sokkal több sofőr lesz flottájukban, mint a konkurenciának, hamarabb ér az utashoz a taxis. A cég vezetője az indulás előtt nagyinterjút adott a Telexnek, Kardos Eszter ügyvezető itt elmondta, hogy 2500 sofőrrel indultak a hónap közepén, ám folyamatosak az érkezők.
Az első pár hétben az Uber egy promóciónak köszönhetően sok esetben akár ingyen vitte el az utasokat, ennek köszönhetően a kezdeti időszakban fokozott volt az érdeklődés a szolgáltatásuk iránt.
Az első nagy közönséggel járó budapesti esemény a június 13-i indulást követően rá három napra a Coldplay-koncert volt, ám (a többi társasághoz hasonlóan) itt is gondba került az Uber. A három közül az első, vasárnapi koncerten már az odaút sem sikerült, hosszú perceken át csak gondolkodott a rendszer, amely végül nem tudott autót küldeni a XIII. kerület frekventált részébe, hogy onnan a Puskás Arénába vigyen, ugyanez történt a legnagyobb konkurenciájával, a Bolttal is, végül a Főtaxi volt az, amelyik tudott autót küldeni.
Egy nagy koncertről vagy sporteseményről mindig is kihívás volt taxival hazajutni, most sem volt ez másképp: a Coldplayről távozó 60 ezer ember nagy része hirtelen próbált meg autót foglalni, amely leterheli a rendszert, nem dolgozik egy vasárnap késő esti időpontban annyi sofőr, hogy a rövid ideig tartó óriási igényt ki tudná elégíteni.
Azt nem lehet mondani, hogy ne lett volna a Kerepesi úton rengeteg taxi, ám legtöbbjük hiéna, azaz nem cégben dolgozó sofőr volt – személyes tapasztalat –, amely várta a kuncsaftokat, ki inti majd le őket.
Sokan a két legnagyobb applikációs szolgáltatót, a Boltot és az Ubert hívták, ám legtöbbjük csak nehezen vagy egyáltalán kapott fuvart, mind a két nagy szolgáltató türelmet kért a felhasználótól, míg a diszpécser sofőrt neki, ám ez sokszor bántóan hosszú időnek bizonyult, és beigazolódott az örök igazság, hogy ilyen helyzetekben jobban megéri a tömegközeledés.
Az Uber láthatóan megjött Budapestre, a főváros taxis problémáit azonban egyelőre nem tudja megoldani, az applikációjuk jó, egy korábbról meglévő profillal lehet tovább használni, így aki már Uberezett külföldön, itthon is használhatja,
csak egyelőre adódik a kérdés: minek.