Kipróbáltuk az Ubert, ugyanolyan, mint külföldön, valahogy mégis teljesen más

2024. június 30. 15:10

Adtunk azért időt a vállalatnak, hogy az esetleges kezdeti nehézségek után, most már bejáratott állapotban bizonyítson.

2024. június 30. 15:10
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

A nyitókép illusztráció. Fotó forrása: Philippe TURPIN / Photononstop / Photononstop via AFP

 

Hosszú évek, sokak számára kínkeserves várakozása után idén nyáron újra elérhetővé vált Magyarországon az Uber szolgáltatása. Az amerikai gyökerekkel rendelkező vállalat még 2016 júliusában, a taxisok nyomására döntött úgy, hogy hátrahagyja a magyar piacot, ugyanis nem akartak megfelelni a hazai szabályozásoknak, mivel szerintük az Uber nem klasszikus taxi; ám még adózási problémák is felmerültek.

A vállalat vezetésében aztán pár éve csere történt, és az új menedzsment már sokkal nyitottabban állt a hazai környezethez. 

Februárban lehet először hallani arról, hogy valahogy, valamikor, valamilyen formában visszatér Budapestre a cég, amely végül június 13-tól kezdte szállítani az utasokat. 

Az Uber újabb érkezése abból a szempontból érthető, hogy az elmúlt években (a koronavírus-járvány után) a Magyarországra érkező turisták száma fokozatosan nőtt, ők elsősorban a bejáratott taxikat szeretik használni, ezzel is magyarázható a piacon már meghatározó Bolt előnye. Mivel azonban az amerikai szolgáltató világszerte ismert márka, bejáratott szolgáltatást nyújt, értelemszerűen rögvest előnyből indul, hiszen a turisták ismerik, biztonságosnak tartják, még ha nem is tudják, hogy hivatalosan pont ugyanannyiba kerül az Uberrel utazni Budapesten, mint akármelyik másik társasággal – épp a fix tarifáknak köszönhetően. 

Az Uber nem önmagában tér vissza, a Főtaxival lép speciális fúzióba egy leányvállalaton keresztül, az utasoknak nem lesz átjárás a két applikáció és cég között. Hasonló folyamat zajlik éppen még a Gett nevű fuvarszervező ügyében, amely az itthon már elérhető Taximmal szerződött, így nemsokára egy újabb nagy taximárka érkezik Magyarországra – színezve a taxipiacot. 

Same same, but different

Külföldön az Uber amúgy nem hiába lett messze piacvezető, a sofőrök nem feltétlenül hivatásos sofőrök, az autók pedig nem a szó klasszikus értelmében vett taxik, emiatt pedig jóval a taxik díjazása alatt tudják vinni az utasokat. Itthon ez nincs így, a fővárosban, a már említett hatósági áraknak „köszönhetően” nincs verseny, az alapdíj 1100 Ft, az útdíj. 440 Ft kilométerenként, míg a várakozás percenként 110 Ft-ba kerül.

Az Uber akkor tud majd kitűnni a konkurencia körül –ha az alapból bejáratott brandet nem nézzük–, ha sokkal több sofőr lesz flottájukban, mint a konkurenciának, hamarabb ér az utashoz a taxis. A cég vezetője az indulás előtt nagyinterjút adott a Telexnek, Kardos Eszter ügyvezető itt elmondta, hogy 2500 sofőrrel indultak a hónap közepén, ám folyamatosak az érkezők.

Az első pár hétben az Uber egy promóciónak köszönhetően sok esetben akár ingyen vitte el az utasokat, ennek köszönhetően a kezdeti időszakban fokozott volt az érdeklődés a szolgáltatásuk iránt. 

Az első nagy közönséggel járó budapesti esemény a június 13-i indulást követően rá három napra a Coldplay-koncert volt, ám (a többi társasághoz hasonlóan) itt is gondba került az Uber. A három közül az első, vasárnapi koncerten már az odaút sem sikerült, hosszú perceken át csak gondolkodott a rendszer, amely végül nem tudott autót küldeni a XIII. kerület frekventált részébe, hogy onnan a Puskás Arénába vigyen, ugyanez történt a legnagyobb konkurenciájával, a Bolttal is, végül a Főtaxi volt az, amelyik tudott autót küldeni. 

 

Egy nagy koncertről vagy sporteseményről mindig is kihívás volt taxival hazajutni, most sem volt ez másképp: a Coldplayről távozó 60 ezer ember nagy része hirtelen próbált meg autót foglalni, amely leterheli a rendszert, nem dolgozik egy vasárnap késő esti időpontban annyi sofőr, hogy a rövid ideig tartó óriási igényt ki tudná elégíteni.

Azt nem lehet mondani, hogy ne lett volna a Kerepesi úton rengeteg taxi, ám legtöbbjük hiéna, azaz nem cégben dolgozó sofőr volt – személyes tapasztalat –, amely várta a kuncsaftokat, ki inti majd le őket. 

Sokan a két legnagyobb applikációs szolgáltatót, a Boltot és az Ubert hívták, ám legtöbbjük csak nehezen vagy egyáltalán kapott fuvart, mind a két nagy szolgáltató türelmet kért a felhasználótól, míg a diszpécser sofőrt neki, ám ez sokszor bántóan hosszú időnek bizonyult, és beigazolódott az örök igazság, hogy ilyen helyzetekben jobban megéri a tömegközeledés. 

Az Uber láthatóan megjött Budapestre, a főváros taxis problémáit azonban egyelőre nem tudja megoldani, az applikációjuk  jó, egy korábbról meglévő profillal lehet tovább használni, így aki már Uberezett külföldön, itthon is használhatja,

csak egyelőre adódik a kérdés: minek. 

 

Összesen 114 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2024. július 01. 13:58 Szerkesztve
Kérem, nincs itt semmi látnivaló. A FőTaxi technológiai süllyedő hajóját elhagyta a két "kapitány" (igazgatók). Megállapodást kötöttek az Uber magyarországi üzemeltetésére. A FőTaxi a technológiai változásokból, fejlesztésekből semmit nem fog profitálni. Rossz, pontatlan, hiányos, nem felhasználóbarát, elavult alkalmazások (sofőr/utas) mindkét oldalon. A fuvarszervező szolgáltató fejlődésének egyik legnagyobb gátja a meglévő, korszerű technológiát elutasító saját utas-felhasználói kör. Nincs megcélzott célcsoport, "mindent viszünk" attitűd a mérvadó. Szép lassan, de biztosan el fog sorvadni az öregedő törzsutasaival együtt. Jelen pillanatban is csak a múltjából és a repülőtéri szerződéséből él a 100 éves szocialista rendszert idéző (sofőr) alkalmazottak nélküli nagyvállalat.
Reszelő Aladár
2024. július 01. 07:08
Hallom is a libsi nyafogást, hogy miért nem jut neki taxi, amikor 10000 másik is ugyanakkor szeretne. Amúgy legutóbb az volt a gond az Uber-rel hogy látványosan nem akarták a szabályokat betartani, sőt inkább a népnyomásra alapozva akarták elérni azok megváltoztatását.
jandor
2024. június 30. 19:26
Én meg azt mondom, hogy aki megélhetési szinten szállít személyeket, arra vonatkozzanak ugyanazok az előírások: évente full auókontroll, kétévente vizsgateszt, rendszeres pszichológia kivizsgálas, minden ¨ulés legyen biztosítva. Ez az alap.
Nimril
2024. június 30. 19:21
Átbaszás az egész. A külföldi turisták lehúzása a lényeg: azok a márkát ismerik, az alkalmazás a telefonjukon van. Hívnak egy "Ubert" megszokásból, és azt hiszik szegény balfaszok, hogy ez Bp-en az olcsó. :D :D Mondjuk üzleti szempontból egész szép húzás, csak jó nagy geciség.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!