A Business-to-Business (B2B / két vállalkozás közti termékértékesítés) tevékenységet folytató vállalkozásoknak is szembe kellett nézniük az értékesítési csatorna hirtelen jött átalakulásával, valamint az ellátási láncok megszakadásával.
Azonban az e-kereskedelem résztvevőinek is be kellett látniuk, hogy a sikerhez nem elég az online aktivitás. Jelenleg az egyik legfontosabb tényező a racionális és piachoz igazodó árképzés, ami termékajánlásokkal, nagy készlettel és gyors szállítási idővel párosul. S mint kiderült, a vállalkozásoknak ennek teljesítése jelenti a legnagyobb gondot.
Gyakran az érzelmek befolyásolják a piaci döntéseket
Az Enable tanulmánya szerint a jelenleg B2B tevékenységet folytatók 64 százaléka, az ügyletkezelések során ütközik problémába. Ahhoz, hogy ezekből a folyamatokból profitálni tudjanak, az árképzésnek minden egyes ügyletnél igazodnia kell a piaci feltételekhez.
A legtöbb embert, gyakran befolyásolják érzelmei a mindennapi döntéseik során. Nincs ez másképpen a szakembereknél sem. Esetenként a kereskedelmi döntések nem a tények, hanem a stressz hatására születnek meg, ez pedig sokszor túl magas, vagy épp túl alacsony árképzést eredményez.
A megfelelő ár kialakításához meg kell vizsgálni az elmúlt időszak teljesítményét, bevételeit, majd az eladási árak változásait. Ezek összességéből pedig következtetni lehet, hogy mely árakat kell csökkenteni, vagy éppen stabilizálni.
Ahhoz pedig, hogy ellensúlyozni lehessen az ellátási lánc megszakadását, a mesterséges intelligenciát és az ároptimalizálás gyakorlatát kell segítségül hívni. Bár magára a láncra a legtöbb vállalkozásnak nincs ráhatása, az optimálisabb árképzés segíthet pénzügyileg behozni a lemaradást.
De hogyan segíthet a mesterséges intelligencia?
Az éves benchmark jelentésből kiderült, hogy a vállalatok 0,5-17 százalékos árrés veszteséget tapasztalnak, kizárólag a hibás árképzés miatt. Ilyen szintű veszteség normál körülmények között is ugyanolyan eséllyel érheti a vállalkozást, mint a jelenlegi nehezített élethelyzetben.
Sokszor a költségváltozások elszámolása, az ügyfelek fizetési hajlandóságának felmérése vagy bizonyos árváltozások hatásának megjóslása lehetetlen feladatnak bizonyul az emberi agy számára.
Ezért szükség van olyan, hatékony és intelligens eszközökre, melyek effektíven hajtják végre ezeket a feladatokat.
Az input költségek gyors változásával az árképző csoportoknak drámai tempóban kell kiszámolniuk a költségátadást. Meg kell tudniuk határozni, annak stratégiáját az adott termék- és kategóriaszinten, figyelembe véve az ügyfelek pénztárcájának vastagságát.