Az elektronikus kereskedelemben 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt – hívta fel a figyelmet az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtöki közleményében. A tárca arra is figyelmezteti a fogyasztókat: ne rendeljenek olyan webáruházból, amely egy e-mail címen vagy üzenetküldésre alkalmas űrlapon kívül nem ad meg más elérhetőséget.
A Black Friday előtt is érdemes a vevőknek a jogaikról, panaszkezelési lehetőségeikről és a kiszemelt online kereskedés megbízhatóságáról körültekintően tájékozódni – emelték ki.
Felidézik, hogy a Black Friday, a hálaadás utáni első péntek hagyományosan a karácsonyi vásárlások kezdőnapja az Egyesült Államokban. Ma már a világ minden táján kiemelt kedvezményekkel várják ezen a novemberi pénteken vevőiket a kiskereskedők.
A lehetőség népszerűségét mutatja, hogy a Black Friday szóösszetétel 2017-ben a legfelkapottabb keresőszó volt, és az elmúlt két évben is az első hétben szerepelt – írták.
Az ITM gyakorlati tapasztalatok és a próbavásárlások alapján e-kereskedelmi kisokosban összegezte hasznos tanácsait. Így megrendelés előtt célszerű összehasonlítani az árakat, mert könnyen előfordulhat, hogy az akciósként hirdetett termék máshol olcsóbban kapható.
A jogsértésen ért e-kereskedőkről a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalon lehet tájékozódni.
Webes vásárlásnál figyelni kell arra, hogy a magyar nyelvű honlap vagy a „.hu” végződés nem feltétlenül jelenti azt, hogy hazai forgalmazótól rendelnek.
Ha nem így van, probléma esetén külföldre lehet csak visszaküldeni az árut, a postázás pedig többe kerülhet a terméknél. Ha karácsonyi ajándékot vásárolnának akciósan, bele kell kalkulálni, hogy
Kiemelik: online vásárláskor 14 napon belül elállási jog illeti meg a vevőt. A CD, DVD, szoftver kivételével a vevők akkor is meggondolhatják magukat, és indokolás nélkül visszaküldhetik a terméket, ha már kicsomagolták. Ez a jog azonban nem korlátlan, például gyorsan romló élelmiszerre vagy egyedi igényre elkészített ajándékra sem vonatkozik. A termék visszaküldésének költsége a vásárlót terheli. A kereskedőnek a visszajuttatást követő 14 napon belül, a fizetéssel azonos módon kell visszatérítenie a vételárat és a szállítási díjat – közölte az ITM.
Ha a panaszt közvetlenül a webáruházzal nem sikerül rendezni, a fogyasztóvédelmi hatósághoz, a békéltető testületekhez, más uniós tagállamból történt online vásárlás esetén az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak segítségért.
Cseresnyés Péter kereskedelempolitikáért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár a közleményben elmondta: az elektronikus kereskedelem 114 milliárd forintos forgalommal minden eddigi mutatóját felülmúlta idén áprilisban, a legszigorúbb korlátozások idején. Az internetes és csomagküldő cégek teljesítménye némi visszaesést követően már szeptemberben meghaladta a tavaly novemberit. A járvány második hullámában bevezetett óvintézkedések ismét látványos élénkülést hozhatnak. Az év utolsó hónapjaiban az online kereskedelem havi forgalma megközelítheti, akár meg is haladhatja a 100 milliárd forintot. „Az ITM ismételt figyelemfelhívásával az ünnepi időszakot megkeserítő, elkerülhető bonyodalmaknak és kellemetlenségeknek szeretné elejét venni a magyar családok békés készülődésének érdekében” – fogalmazott az államtitkár.
(MTI)