Az eurózóna 2012-es adósságválsága kihívás elé állította a gazdasági blokk összetartását. Az EKB reakciója a válság megakadályozására eleinte az irányadó kamatlábak csökkentése volt, mégis, ahogy elérték a nulla körüli állapotot (zero-to-lower-bound interest rates – ZTLB), új eszközökhöz kellett folyamodniuk. Így az EKB 2015 márciusában kötvényvásárlási programba kezdett, amit ugyan 2018 decemberében lezárt, viszont e három és fél év alatt több mint 4,65 ezer milliárd eurót pumpált az európai gazdaságba.
Természetesen ennek az ösztönző csomagnak voltak gazdaságélénkítési eredményei, sikerült ennek köszönhetően megmenteni az eurózónát egy keményebb válságtól, csakhogy megvolt az ára is: gyengült az euró árfolyama, a ZLTB-nek hála pedig problémás helyzet állt elő a kamatlábakkal, ami a bankok profitabilitását is sújtotta. Az eset egyedi volt a viszonylag „fiatal” központi bank történelmében, hiszen az EKB csupán 1999 óta létezik.
Az OMT által (Outright Monetary Transaction – Nyílt Monetáris Tranzakciók) az EKB jogosult volt arra, hogy számtalan mennyiségű államkötvényt vásároljon a válság sújtotta országoktól. Német politikusok és akadémikusok mégis azt hangoztatták, hogy az EKB megszegte a „monetáris finanszírozás” szabályait, vagyis azt, hogy a központi bank nem finanszírozhatja az államok kiadásait lényegében pénznyomtatással. Tényleges pénznyomtatás persze nem történt, hiszen a modern bankrendszer nem így működik, mégis a QE szkeptikusai szerint ez túl messzire terjesztette ki a központi bank mandátumát.
Eredetileg 2017-ben vitték német bírók az ezzel kapcsolatos pert az Európai Bíróság elé, ahol helyben hagyták az EKB QE-programját. Szerintük ugyanis a program összhangban volt az uniós szerződésekkel. Most viszont, a Szövetségi Alkotmánybíróság Karlsruhe-ban újranyitotta a pert, az európai integrációs felelősségre hivatkozva.
Az Alkotmánybíróság az alábbi szabályok betartatására hivatkozva nyitotta újra a pert: (1) előzetes bejelentések és de facto bizonyosság; (2) maximális részvénykorlát; (3) átfutási időszak; (4) a kötvények lejáratig tartása; (5) a megvásárolt adósságinstrumentumok piacképessége.