„Sokak szerint hosszú utat kell még megtenni ahhoz, hogy az amerikai kormány Orwell Nagy Testvérének hatalmával rendelkezzen. Azt gondolják, végtére is az amerikai sajtó nem áll kormányzati ellenőrzés alatt, így az amerikaiakat nem lehet olyan könnyű manipulálni, mint ahogyan elvileg az államilag irányított propaganda révén lehetne.
De mi van akkor, ha az egyetemek és az oktatási rendszer, valamint a főbb televíziós és nyomtatott sajtóorgánumok átveszik azt a csoportgondolkodást, amellyel az uralkodó elit kegyeibe férkőzhetnek? Mi van akkor, ha a kultúra alakítói Hollywoodban, valamint a reklámipar képviselői a Madison Avenue-n hasonló utat követnek, és részt vesznek a csoportgondolkodás normáinak megerősítésében?
És mi van akkor, ha a közösségi média – különösen az olyan domináns szereplők, mint a Facebook és a Google – egy olyan csoportgondolkodást segítenek elő, amely hatékonyan marginalizálja és hallgattatja el az ellentétes nézeteket? Megtörténhet-e ezek szerint az, hogy a propaganda hatékonyabb a gondolatok és a viselkedések befolyásolásában egy olyan szabad, demokratikus államban – mint amilyen Amerika –, mint a totalitárius társadalmakban az államilag ellenőrzött propaganda, amely jellemzően szörnyen cinikussá tesz?
Az embereket figyelő Nagy Testvér orwelli koncepciója egyértelműen valósággá vált azzal, hogy a Nemzetbiztonsági Ügynökség [NSA] nyomon követi és rögzíti az összes e-mailes, szöveges és telefonos kommunikációt az Egyesült Államokban. De a Nagy Testvérnek most új dimenziója nyílt, és új társa van a közösségi média és a kereskedelmi óriások személyében: a Google, a Facebook és az Amazon szinte mindent tud az emberek gondolatairól és preferenciáiról, mivel mesterséges intelligenciájuk figyeli az embereket »teleképeiken« – számítógépeiken és okostelefonjaikon – keresztül.
A domináns amerikai közösségi médiafelületként a Facebook egy hatékony eszköz az elfogadható gondolatok körének szűkítéséhez. A honlapon azok, akik nyíltan támogatják a politikailag korrekt nézetet – ami látszólag a népszerű többségi vélemény – gyakran kapnak lájkokat, míg az egyet nem értők gyakran némák maradnak, nehogy kritizálják vagy elítéljék őket. Mindez egy ún. »hallgatási spirálhoz« vezet, ami megerősíti a látszólag többségi társadalmi és kulturális véleményekre épülő csoportgondolkodást.”