És mi van akkor, ha a közösségi média – különösen az olyan domináns szereplők, mint a Facebook és a Google – egy olyan csoportgondolkodást segítenek elő, amely hatékonyan marginalizálja és hallgattatja el az ellentétes nézeteket? Megtörténhet-e ezek szerint az, hogy a propaganda hatékonyabb a gondolatok és a viselkedések befolyásolásában egy olyan szabad, demokratikus államban – mint amilyen Amerika –, mint a totalitárius társadalmakban az államilag ellenőrzött propaganda, amely jellemzően szörnyen cinikussá tesz?
Az embereket figyelő Nagy Testvér orwelli koncepciója egyértelműen valósággá vált azzal, hogy a Nemzetbiztonsági Ügynökség [NSA] nyomon követi és rögzíti az összes e-mailes, szöveges és telefonos kommunikációt az Egyesült Államokban. De a Nagy Testvérnek most új dimenziója nyílt, és új társa van a közösségi média és a kereskedelmi óriások személyében: a Google, a Facebook és az Amazon szinte mindent tud az emberek gondolatairól és preferenciáiról, mivel mesterséges intelligenciájuk figyeli az embereket »teleképeiken« – számítógépeiken és okostelefonjaikon – keresztül.
A domináns amerikai közösségi médiafelületként a Facebook egy hatékony eszköz az elfogadható gondolatok körének szűkítéséhez. A honlapon azok, akik nyíltan támogatják a politikailag korrekt nézetet – ami látszólag a népszerű többségi vélemény – gyakran kapnak lájkokat, míg az egyet nem értők gyakran némák maradnak, nehogy kritizálják vagy elítéljék őket. Mindez egy ún. »hallgatási spirálhoz« vezet, ami megerősíti a látszólag többségi társadalmi és kulturális véleményekre épülő csoportgondolkodást.”