Minden érdekli, minden apróság mély, térfogatos jelentést kap a verseiben.
Egy rozsdás szög, egy darázs, a Tisza fényei, egy kutya tekintete, Pilinszky, egy adriai kavics. Egyik sem fontosabb a másiknál, mert minden ugyanolyan fontos. Valamiért minden nagyon fontos.
Ez a mondat járt a fejemben, miután félretettem a könyveit és kimentem a kertbe. Néztem a tölgyfákat, a rigókat, a lassan vonuló esőfelhőket, a nemrég kivirágzott keltikék szőnyegét a lépcső mellett. A költészet (és Tolnaié különösen) erre emlékeztet folyton, erre hívja fel a figyelmet. Arra, hogy mi mindent vesztünk el, ha megfeledkezünk erről. Mert persze megfeledkeztünk erről is.
Eljátszottuk a figyelmünket, az érzékenységünket.
A költészet (bizonyos vélekedésekkel szemben) a valóság természetével foglalkozik. Alapkérdése egyszerű: mi a valóság? Végső soron ez az egyetlen kérdés. Az ember és a művészet egyetlen kérdése. Tolnai verseinek valósága azért olyan beláthatatlan, azért van annyiféle leágazása, mert a valóság is ilyen, ilyen a természete. A dolgok, a jelenségek felfoghatatlanul bonyolult kapcsolatrendszerben léteznek, semmi sem áll önmagában, függetlenül. A költő-filozófus Végh Attila szövedéknek nevezi, és végső soron a valóságot érti alatta. Amikor ezt mondja, én azzal válaszolok neki, hogy kvantum. Ilyenkor bólint, mert tudja, hogy ez ugyanaz, mint a szövedék. A valóság kvantumtermészetű.