„Azért szállunk lélekben halálunk percébe, hogy erőteljesebben s örvendezőbben éljünk” – hamvazószerda napja legyen a jótékony és szent borzongásé!

2025. március 05. 13:37

Még por sem lennék, ha az Isten nem akarná. De láthatóan akarja a létezésem, és remélem, ha eljön az idő, a feltámadásomat is akarni fogja.

2025. március 05. 13:37

A kereszténység látszólag a feje tetejére állított itt valamit: a születés ünnepét a sötét téli hónapoknak adtuk, majd amikor végre jönne a természet újjászületése, az első tavaszi napsugarak elől be kell menekülnünk a templomba, hogy közelgő elmúlásunkkal nézzünk szembe.

Most még nézek ki az ablakon és figyelem a kibontakozó tavaszt, de nemsokára már egy életre kelt gótikus kőszobornak látszó, öblös hangú szerzetes fog a régi szavakkal fegyelmezni: „Emlékezz, ember, porból lettél és porrá leszel!”.

Nincs mese.

Mintha a látvány is a feje tetején állna, amikor a hívek ragyogó arccal várják, hogy hamukeresztet rajzoljanak a homlokukra. Én legalábbis nem voltam még gyászos hangulatú hamvazkodáson.

Pedig, valljuk be, ebben a régi szokásban van valami horrorisztikus. Ezt érezhette meg Sík Sándor is, amikor Hamvazás című látomásos versét, amelyben az életre kelt Szent Gellért-szobor szörnyű alakja hamut szór a megtért magyarságra, Poe Hollójának formájában írta meg. Mégsem félek. Olvasom, de nem rettegek. Ettől önmagában nem, sőt:

minden rím erősebbé tesz.

Mi ez a borzongás, amire így vágyik az ember lelke, amiből életet merít? Prohászka Ottokár ezt így fogalmazza meg: „Azért szállunk lélekben halálunk percébe, hogy erőteljesebben s örvendezőbben éljünk. Nem hogy búsuljunk s elhervadjunk, hanem hogy föllelkesedjünk s kivirágozzunk. Szenvedélyem, hogy a jónak morzsáját se hanyagoljam el, hanem földolgozzam, mert még van időm.

De mennyi időnk van?

Eleget kapunk az Úristentől, hogy észhez térjünk és ne a pokol örök tüzét válasszuk?

Amikor a halálra ítélt Villon társaival saját akasztására várt, lelkében halála percébe szállva valóban kivirágzott. Igaz, nem az örvendezését, hanem a bűnbánat és a könyörgés virágait nyitották ki rettegésének pillanatai. Gyász-irat című versében ugyanis arra kéri a még élni tudókat, bár volna rá okuk, hogy gyalázzák vagy gúnyolják, mégse ezt tegyék, amikor a kötélen fog lógni, hanem inkább imádkozzanak érte.

Majd költeménye végén Jézushoz fordulva esdekel:

Engedd, ó, Jézus, égi fejedelmünk,
Ne kelljen mégse pokolra kerülnünk,
Ha a Trombita számadásra szólal.
S emberfia te, ne mulass felettünk,
De kérjed Istent, legyen irgalommal.
(Illyés Gyula fordítása)

Villon bizonyára tisztában volt vele, hogy távolról sem élt példás életet, így a jobb lator történetébe helyezhette minden reményét a halálsoron várakozva. A Jézus jobbján megfeszített gonosztevő, aki valószínűleg Villonhoz hasonlóan egész életét a bűnre fecsérelte, bűnbánatot tart a kereszten és arra kéri Jézust, emlékezzen meg róla országába érve. Jézus pedig megígéri neki, hogy még aznap vele lesz a paradicsomban.

A kegyelem, az üdvözülés tehát egy pillanat alatt elnyerhető, de azért jó ha tudjuk, alapvetően Jézus nem arra kér minket, hogy mindent tegyünk fel haláltusánk üdvözítő borzalmaira. Ellenkezőleg, azt várja, hogy mint a szolgák egyik példabeszédében,

éberen virrasszunk, mert nem tudhatjuk, mikor jön el az utolsó ítélet.

A homlokra rajzolt hamukereszt ezért nemcsak annak a jele, hogy viselője tisztában van bűnös voltával és teste elporladásával. Azt a szándékot is kifejezi, hogy éberen igyekszünk várni az Úr második eljövetelét; nem az utolsó pillanatban akarunk megtérni.

Még por sem lennék, ha az Isten nem akarná.

De láthatóan akarja a létezésem, és remélem, ha eljön az idő, a feltámadásomat is akarni fogja. Csak arra kérem, ha mégsem élném le az életem a tökéletes várakozásban, legalább annyi időt adjon nekem a bűnbánatra, mint a jobbján megfeszített gonosztevőnek!

***

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

(Nyitókép: R.J. / Mandiner)

Összesen 10 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
I_Isti
2025. március 05. 16:00
"A homlokra rajzolt hamukereszt ezért nemcsak annak a jele, hogy viselője tisztában van bűnös voltával " Ez tök érdekes, de akkor mi a fene értelme van a római katolikus vallásnak? Én teljesen tisztában vagyok azzal, hogy a hitem miatt az Isten a Názáreti Jézus Krisztus igazságosságát tulajdonítja nekem, és nem a bűneimet, ezért vagyok igaz ember. Márpedig ha Isten igaznak talál, tart, nyilvánít - engem, akkor miért lennék "tisztában a bűnös voltommal"? Nehogymár jobban tudjam Istennél, hogy Ő minek tart engem!
Obsitos Technikus
2025. március 05. 14:57
Kiváló meglátások, köszönöm!
Bell & Sebastian
2025. március 05. 14:40 Szerkesztve
Különböző, de hiteles értelmezésekkel lehet találkozni e kitüntetett nap értelméről, amit egy speciálisan magyar szokás is megőrzött, egyes vidékeken ördögűzőnek tartják a nagyböjti hamut, amit házilagos módszerekkel a tavalyi barka elégetésével állítottak elő. Annyi biztos, hogy Jézus 40 napos böjtölését és elmélkedését idézi a pusztában, aminek a lényege a testi-lelki megtisztulás volt, járuléka a háromszori megkísértése, majd a vízbe mártása (egyesülés a vizek angyalával), mai szóhasználattal megkeresztelése volt tanító mestere, a legnagyobb próféta által. A Keresztelő szavai szerint innen már a Szentlélek tüzével maga Jézus keresztel.
Bell & Sebastian
2025. március 05. 14:40 Szerkesztve
A testi-lelki felkészülés másik helyszíne a Gecsemáné-kert, mint a Via Dolorosa, vagyis Szenvedés Útjának, magának a Passiónak bevezető mozzanata. Valaha a hagyomány része volt a Nagycsütörtökre kiválasztottak (tanítványok, lábmosás) a megbánás útjára bocsátásának a hamuval szórása, körmenet a templomkertben, ami egyben a temető is volt, minek a szakrális jelentése és jelentősége az idők során változott, de sosem tűnt el egészen, a nemzeti egyházak néphagyománya (a Hit 1/ 3 tartópillére) végig megőrizte. Mindebből leszűrhető, a megállított idő ebbe a pillanatába sok minden bele van sűrítve. Talán nem tévedek nagyot, ha azt mondom, a leglényegesebb eleme az újjászületés a halálban, vagyis a feltámadásba vetett hit, ami a kereszténység leglényegesebb axiómája.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!