A lengyelek is felkapták a fejüket Orbán Viktor friss beszédére – Trump is érintett

Magyarország számára sorsdöntő megállapodásra derült fény.

A tápértékjelölési rendszert a 2024-es szüret termékeinél alkalmazták először.
In vino veritas, vagyis borban az igazság – szól a latin közmondás, ám a borkészítés számos kihívás előtt áll napjainkban. A költségeket és a kereskedelmet befolyásoló nemzetközi válságok, valamint az új trendek megjelenése, mint az alkoholmentesített bor, nehéz helyzetbe hozza az ágazatot.
Az utóbbi időben számos szakértő – és nem szakértő – fejtette ki véleményét az alkoholtartalmú italok fogyasztásával kapcsolatban. A háttérben többek között az Európai Unió döntése áll, miszerint a borok, sörök és szeszes italok üvegét és dobozát az alkoholfogyasztással kapcsolatos kockázatokra figyelmeztető címkékkel kell ellátni. Az EU és az Egészségügyi Világszervezet elkötelezte magát, hogy 2025-ig legalább 10 százalékkal csökkenti az alkoholfogyasztást. A céllal összhangban figyelemfelkeltő kampány is indult decemberben, amelyet a Eurocare – az alkoholfogyasztás ártalmainak megelőzéséért létrejött, nem kormányzati és közegészségügyi szervezeteket tömörítő európai szövetség – kezdeményezett. Ebben Caravaggio Bacchust ábrázoló festményét használták fel, amelyen a borok istene egy kancsó és egy pohár társaságában látható. Szándékosan vagy a szándékuk ellenére, ez újabb negatív hírverést okozott a borfogyasztással kapcsolatban. Ráadásul a kampányban szerepeltetett borosüveg címkéjén olyan, a borászati termékekben nem használt és nem engedélyezett összetevők szerepelnek, mint az etanol.
A szabályozás és a reklámhadjárat vitát váltott ki az Európai Unió tagállamaiban, köztük Olaszországban is, a szakmai szövetségek is kifejtették álláspontjukat. Szerintük elfogadhatatlan, hogy az EU és WHO a kommunikációs kampányban félrevezető tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak, és a bort, egy nemzetgazdaságot erősítő terméket démonizál, ami a gazdasági hanyatlás, illetve a negatív marketing és az országimázs kedvezőtlen befolyásolásának veszélyét is magában hordozza.
A termelők jelentős előrelépést tettek a címkézés és a fogyasztóknak szóló üzenetek átadása terén, ezt bizonyítja
a tápértékjelölési rendszer, amelyet a 2024-es szüret termékeinél alkalmaztak először.
A borágazat az egyetlen olyan szegmens az alkoholos italok piacán, amely európai szintű címkézési szabályokat fogadott el az összetevőkre, a kalóriára és a tápértékre vonatkozóan, pont azért, hogy megfelelően tájékoztassa a fogyasztókat, és biztosítsa termékei minőségének és összetevőinek teljes átláthatóságát.
Ideális lenne, ha az uniós szakági szervezetek frissített statisztikákat és tanulmányokat, észszerű és kiegyensúlyozott ajánlásokat tennének közzé, akár italcsoportokra lebontva, mert ez lehetővé tenné, hogy a vásárlók valós információk alapján hozzanak döntést az alkoholfogyasztással kapcsolatban. Az adatok ugyanis régiek, és sokszor ellentmondanak egymásnak. De már az is nagy segítség lenne, ha az alkoholos italok fogyasztásával járó kockázatokról összességében tájékoztatnának, és nem kizárólag a borokra kihegyezve.
Apropó, borfogyasztás: új trend rajzolódik ki a nem alkoholos italok terén. Egyre nagyobb figyelmet kapnak az alkoholmentesített és a részben alkoholmentesített borok az alternatív, alacsony alkoholtartalmú termékek iránt megnövekedett fogyasztói kereslet miatt. Előbbi elnevezés akkor használható, ha a termék tényleges alkoholtartalma nem haladja meg a 0,5 térfogatszázalékot, utóbbi pedig abban az esetben alkalmazandó, ha a termék tényleges alkoholtartalma meghaladja a 0,5 térfogatszázalékot, de alacsonyabb, mint besorolási kategóriájának minimális effektív alkoholtartalma.
Az európai szabályozás a címkézési előírások mellett konkrét rendelkezéseket rögzít a termékek előállítására vonatkozóan: az alkoholmentesítésnek kizárólag az EU által megszabott – egyedileg vagy együttesen használt – eljárások szerint kell történnie. Ez lehet részleges elpárologtatás vákuummal, membrántechnika és lepárlás alkalmazása. Az eljárást erre a célra kijelölt létesítményekben vagy helyiségekben kell végrehajtani, amelyeknek van adóraktározási engedélyük a köztes alkoholtermékek ágazatában és/vagy a borágazatban, és nem lehet őket más, borászati termékek előállítására vagy tárolására használt helyekkel összekötni. Érdekes, hogy a piac adta lehetőségek ellenére
az eredetvédett megjelöléssel rendelkező olasz borászatok nem akarnak lecsapni a lehetőségre, és a jövőt a hagyományos borok gyártásában látják.
Mindenesetre ezeket a termékeket új fogyasztók bevonására és új igények kielégítésére hozták létre. Hogy az alkoholmentesített vagy részben alkoholmentesített bor jó vagy sem, arról mindenkinek megvan a saját véleménye, a sikere idővel úgyis kiderül.
Végezetül fontos, hogy aki alkoholt iszik, mértékkel tegye, és minőségi termékeket fogyasszon, ne a cukrozott és mesterséges italok közül válasszon! Ahogy a frissítők és üdítők területén sem a cukros, művi termékeket ajánlom, igyunk inkább egészséges gyümölcsből, zöldségből készült leveket, és vizet! Én maradok az utóbbiaknál. De ez már egy következő cikkem témája lesz.
Nyitókép: Shutterstock