Mikor az alezredes a szörfnél csak a napalm szagát szereti jobban, te tudod, hogy ez már maga az őrület – 45 éves az Apokalipszis most

2024. augusztus 15. 09:17

Francis Ford Coppola filmalkotása nem egyszerű és nem könnyű, de gond nélkül sorolható a filmtörténet legnagyobbjai közé, ezen pedig a kibővített változat sem változtat.

2024. augusztus 15. 09:17
Apokalipszis most
Böjtös Gábor
Böjtös Gábor

Nyitókép: CBS Photo Archive, Getty Images

Van az a pont, akár már az őrület határán, mikor egy film beszippant és érzed, tudod jól, hogy valami különleges élmény vár rád. Ha Francis Ford Coppola 1979-es klasszikusát, az Apokalipszis mostot nézzük, ez már akár a nyitányban is megtörténhet, mikor Martin Sheen gondolataiba mélyedünk el a lángoló napalmot látva és a The Doors The Endjét hallgatva. De a garantált varázs akkor történik meg, amikor Kilgore alezredes a szelek szárnyaiba kapaszkodva, fiaival Wagnerre vágtat be az ellenséges pontra – vagy legkésőbb, mikor az összecsapás közepén csak a szörfről képes beszélni, körülötte pedig robbanások szaggatják meg a földet.

Francis Ford Coppola filmje brutálisan szuggesztív, egy obszcén harci dal a vászonra festve, aminek színeit a káosz és az őrület adja meg. 

És tudod jól, hogy a végére kicsit te is beleőrülsz. De nem baj. Nem bánod. 

Mert ha már valamiféle őrület ragad el, hát ez legyen az, a valkűrré vált Huey-k roncsai között! 
És szinte kiáltanád a nyílzáporban, Ray Manzarek sámáni zenéjébe belépve, hogy „jöjjön el az apokalipszis!” 
Most!

Apokalipszis most
Forgatás a forgatáson, Coppolával  (CBS, Getty Images)

Egy (majdnem) lehetetlen küldetés

Ma már sokat tudunk a 45 éves Apokalipszis most születéséről. Többet, mint a legtöbb filmről, ezért talán felesleges igazán mélyen elmerülni a hátterében. A John Milius (Vörös hajnal) írásából készült mozit akár George Lucas is rendezhette volna, de végül Francis Ford Coppola kezébe került a gyeplő, aki számos nehézséget leküzdve vitte celluloidra az őrület filmes szinonimáját. Harvey Keitelt Martin Sheen váltotta a főszerepben, ezzel együtt a rendezőnek mind a forgatással, mind a produkció nagyágyújával meggyűlt a baja. Marlon Brando ugyanis rengeteg pénzt kért el, majd elhízva és sem szerepét, szövegét, sem pedig az alapul szolgáló regényt nem ismerve állt neki improvizálni a felvételek során.

Ezt is ajánljuk a témában

Coppolának ráadásul majd’ minden pénze odalett a természeti erők sújtotta forgatáson. A nemrégiben elhunyt Roger Corman egyébként figyelmeztette a rendezőt, hogy ne menjen forgatni a Fülöp-szigetekre. Ott pedig már késő volt. Az amerikai hadsereg nem biztosított eszközöket, így ezt a helyi erőkkel kellett megoldani. Coppola többször is öngyilkossággal fenyegetőzött, Martin Sheen infarktust kapott, egy tájfun pedig mindent letarolt a helyszínen. Csoda hát, hogy maga az őrület köszön vissza a végeredményen is?

Ezt is ajánljuk a témában

Sőt, Marlon Brando annyira feldühítette Francis Ford Coppolát, hogy Coppola Brando jeleneteinél végül Jerry Ziesmer rendező-asszisztensnek adta át a forgatást.

Apokalipszis most
Robert Duvall aka Kilgore az Apokalipszis mostban (CBS, Getty Images)

Reggel szeretem a napalmot a legjobban

A film elején a katonáknak kiabáló Coppola („Tovább! Ne nézzetek a kamerába!”) egyébként úgy nyilatkozott a bemutató után, hogy 

az Apokalipszis most nem Vietnámról szól – hanem Vietnám maga. Mi pedig hajlamosak vagyunk elhinni. 

Értelme és logikája is pont annyi akad, mint ami keretet Joseph Conrad regényével, a remek Spec Ops: The Line videójáték által is feldolgozott A sötétség mélyén történetével kapott a film. Miszerint Willard kapitány (Sheen) azért kel útra, hogy végezzen az őrült Kurtz alezredessel (Brando). Ez persze nem gond. És miközben a színészek többsége azért kitesz magáért, ahogy a rendező is, a látvány pedig az operatőr, Vittorio Storaro fantasztikus munkája miatt olyan elképesztő, ne feledjük John Milius érdemeit se!

John Milius kizárólag The Doorst és Wagnert hallgatott, mikor megírta a forgatókönyvet, így nemcsak a Valkűrök lovaglására érkező helikopterek látványa, de a híres, napalmos mondat is az ő műve, ami ott van minden idők legtöbbet idézett filmes mondatai között.

Mindent összevetve tehát hiába a nehezítő tényezők, hiába a sok kellemetlenség és keseredettség, az Apokalipszis most valóban kiemelkedő és különleges filmalkotás lett, amire Martin Scorsese-t idézve nyugodtan mondhatjuk, hogy „ez a mozi”. Nem mondom, hogy nincs jobb, ahogy azt sem, hogy tökéletes, de az biztos, hogy egy nagyon szuggesztív, nagyon egyedi produkció a végeredmény. Ehhez a később hozzá illesztett darabok már nem nagyon változtatnak, így feleslegesnek érződnek – lényegében a francia ültetvényes részt is ki lehetne hagyni, bár a pokol tornácának ez is megfelel. Másfelől meg érthető Coppola motivációja is, elvégre elhunyt fia, Gian-Carlo Coppola látható a felvételeken.

A borzalomnak arca van

Ez az arc azonban nem is kifejezetten a plusz kilókkal mentális és fizikai küzdelmet folytató Marlon Brandoé, nem is a láncdohányos Martin Sheené, a koráról hazudó Laurence Fishburne-é, vagy éppen a megszállott Dennis Hopperé. Az arc az áldozatoké és magáé a háborúé. Az Apokalipszis most kicsit olyan, mint a későbbi Vörös hajnal, csak szteroidokon. Itt is van egy hősien felhang, hiszen csak megmozdul valami az emberben a Wagnerre szálló katonai gépek és a Kilgore szavára mozduló katonák láttán, de az egész mögött ott az értelmetlen pusztítás kakofóniája. Az egészet áthatja a kritikai felhang.

Ezt is ajánljuk a témában

Tovább, tovább, tovább! Ne nézzetek a kamerába! Mintha harcolnátok! Ne nézzetek a kamerába!”

Mégis nézzük, egyszerűen nem tudjuk levenni a szemünket a Kilgore szerepében tündöklő Robert Duvallról; a lángoló napalmról; az ártatlanul lelőtt helyiekről a hajón; a véres gyermeket hordozó asszonyról; a fellógatott testekről és mindenhol kihelyezett koponyákról; a levágott állatról. Nem tudunk félrenézni, mert ahogy a ledöbbenő Martin Sheen, úgy mi is csak bámulunk bele az egészet rögzítő TV-s stáb kamerájába, amin keresztül tükröződik a társdalom és a borzalom arca.

És ez még 45 esztendő után is ugyanúgy megrémiszt minket.

 

Összesen 46 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2024. augusztus 15. 19:12
Azt tudják, k. Mandi, hogy ez a film maga a liberális fertő, aminek új változatát majd egy orosz rendező csinál meg, és az orosz imperializmus embertelenségéről szól majd Ukrajnában?
Akitlosz
2024. augusztus 15. 15:41
Ez megvan nekem DVD-d. Olyan roppant hosszú, hogy lenyugszik a Hold, amire az ember végignézi.
soma100
2024. augusztus 15. 10:41
Hatalmas film. Többször láttam, először fiatal felnőttként, akkor nem igazán értettem a film lényegét, és nem is hatott rám igazából lelkileg. Aztán pár évre rá ismét elém került, akkor megfogadtam, hogy többet nem nézem meg , mert annyira felkavart. Pár hete a rendezői változatot mégis megnéztem, és kiderült, hogy a döntésem, hogy többet nem nézem meg, az helyes lett volna. Napokig szar kedvem volt, és máig nem tudom megindokolni, hogy miért néztem meg. Érett fejjel mindenkinek látnia kéne, de a lényeg az "ÉRETT" szón van.
birozsletaparadicsomnemzsargamagyarorszageloremegyennemhatrafelecsakafidezsesadogtorminizsterelnokurasag
2024. augusztus 15. 09:25
Jajj, már megijedtem, hogy Veres alezredesről van szó! 🤣🤣🤣🤣🤣
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!