Böjtös Gábor írása
Senki sem tagadhatja, hogy miközben az 1932-ben készült, Victor Halperin rendezte A fehér zombi (hát persze, hogy a ̶V̶I̶C̶O̶… a mi Lugosi Bélánk filmje) és Jacques Tourneur 1943-as Zombit gondoztamja kitaposta számára az utat, George A. Romero ikonikus és úttörő filmje, az 1968-as Az élőhalottak éjszakája, önálló zsánert teremtett, mely azóta is él és virul.
Már ha lehet azt mondani, hogy “él és virul”, egy olyan műfajra, mely a rothadó és emberi húst, belsőségeket lakmározó halottakra – Romero elgondolásában eredetileg ghoulok – épít. És igen, úgy tűnik, hogy ezek a halottak már soha nem akarnak végleg kimúlni.
Noha időnként erejüket vesztik, elhagyják végtagjaikat és elrohadnak, bizonyos időközönként új erőre kapnak, új áldozatokon csámcsogva folytatják hódításukat, akár fejlődve és sajátos képességeket szerezve, de többnyire ragaszkodva a gyökerekhez: ők bizony halottak, ösztönlények
És akár a korszaknak görbe tükröt tartva, akár csak a gore-ra, avagy a kiömlő vérre és a repkedő testrészekre koncentrálva, de veszélyeztetik civilizációnkat, egészen a kipusztulás szélére sodorva az emberiséget.
Nem tett mást Robert Kirkman, a képregényes alkotó sem, amikor az Image kiadónál, 2003-ban, útjára engedte a járkálókat, melyek azonban egyetlen céllal születtek: bemutatni, hogy egy főhős nem csak addig létezik, míg egy rövidke, a túlélésről szóló sztorit megismerünk, hanem bizony azután is, az élő húsból lakmározó szörnyetegeknél pedig vannak veszélyesebb élőlények is a bolygón. Természetesen mi magunk…
Feltámadunk!
És miközben a magyarul is megvásárolható, The Walking Dead című képregény rendkívül sikeres lett, Frank Darabonttal a fedélzeten, már 2010-ben, az AMC csatornán elstartolt az élőszereplős változat, ami számos ponton változtatott az alapfelálláson, új karaktereket hozott be, vagy éppen írt ki sokkal hamarabb, mint azt a paneleken tapasztalhattuk, ezzel olyan sikersztorit indítva el, amely most, 14 évvel később is életképes.
A 11 évados főszál során az alkotók figyelték a nézők reakcióit, azoknak megfelelően változtattak a forgatókönyvön, emiatt sokak szívéhez hozzánőtt egy-egy karakter. Ha csak a legfontosabbat vesszük, Daryl például, akit Norman Reedus alakít, a képregényben nem is létezett, míg a sorozatban az egyik legkedveltebb szereplő, az utolsó mellékszál, a Daryl Dixon pedig pontosan róla szólt.
Most azonban itt a legújabb extra széria, a The Ones Who Live, amire azt gondolom, a rajongók azóta vártak, hogy a fő sorozat 9. évadában Rick Grimes, avagy az Andrew Lincoln alakította főszereplő, felrobbantott egy hidat, amivel megmentette társait, őt viszont onnantól nem láthattuk, nem tudtuk, hova tűnt.
Noha voltak sejtéseink, éppen úgy, mint szerelme, Michonne kapcsán, akit pedig egy ismeretlen közösség közelében láthattunk utoljára, ahogy megment két embert. A tiszta szívű, vezetőnek született, lojális és bátor rendőr, valamint a harcias amazon további sorsát innentől homály fedte. Egészen mostanáig, hiszen az AMC-n frissen debütált új széria rájuk összpontosít, méghozzá nem is akárhogyan. A hazai PR jóvoltából mindegyik epizódot megnézhettük, véleményünk tehát a teljes évadot lefedi, nemcsak a publikusan elérhető első részt.