Liam Neeson visszavonulót fúj
A népszerű északír színész, William John „Liam” Neeson úgy döntött, hogy befejezi az akciósztárságot, mivel még véletlenül sem szeretné becsapni a közönséget.
Ez idáig még soha nem született ilyen nagyszabású katonai mozi magyar gyártásban, állítják a javában forgó Kabul művelet alkotói. A Dyga Zsombor rendezte érzelemdús akciódráma 2021 augusztusában játszódik Afganisztánban; a zsámbéki forgatási helyszínen jártunk.
Nyitó- és jelenetképek: Fotó: Szupermodern Stúdió/Glódi Balázs
Sagittis Hungarorum libera nos, Domine!, azaz a magyarok nyilaitól ment meg, Uram, minket! Némi meglepetésre ezzel a felirattal is találkozunk a zsámbéki kőfejtőben, méghozzá – ami még meglepőbb – egy Leopard tank oldalára festve. De nem ez egyetlen furcsaság ezen a meglehetősen apokaliptikus hangulatú helyszínen. A hófehér sziklafalak között megbúvó katlanban komplett katonai tábor bukkan elő, csak úgy nyüzsögnek körülöttünk az egyenruhások, amikor a hőség egyik utolsó napján óvatosan aláereszkedünk a mélybe. Ha nem tudnám, hogy egy film, egészen pontosan az eddigi legnagyszabásúbb magyar katonai drámának ígért mozi forgatásán járunk, egészen biztosan sokkolna a látvány – békében-kényelemben élve az ember elég ritkán szembesül hasonló jelenetekkel.
Szerencsére itt most tényleg csupán fikciós jelenetek hátteréről van szó, bár a történet, ami alapján az egyelőre Kabul művelet címen futó mozi forgatókönyve íródott, abszolút valós. 2021 augusztusában, amikor az amerikaiak 24 óra alatt kivonták a békefenntartó csapataikat Afganisztánból, és a tálibok villámgyorsan átvették az uralmat, magyar katonák egy csoportja is részt vett a civilek kimenekítésében:
a Sámán Pajzs hadműveletben 540 embert, köztük majd kétszáz gyereket sikerült kihozni a hirtelen beálló pokolból.
Ezeknek a napoknak-heteknek állít emléket a Kabul művelet, jó néhány, az önmagában is akciódús sztorit még átélhetőbbé tevő elemmel felturbózva. A Dyga Zsombor (Aranyélet) rendezte alkotás középpontjában egy magyar orvosnő áll – ebből sejthető azért némi romantika is –, a cselekmény során pedig, ahogyan a produkció sajtóanyaga írja, „a magyar katonák önfeláldozó küzdelme összefonódik a háborús városból kijutni próbáló civilek elkeseredett menekülésével. A fináléban, a káoszba süllyedő repülőtéren már nincs se törvény, se rend, csak a magyar katonák kitartása, hősiessége, embersége számít. Hatalmas lelki kihívás embernek maradni az embertelen körülmények között, de megéri, hiszen aki egy embert megment, az egy egész világot ment meg.”
Mi most ennek a világmegmentésnek vagyunk egy délutánra tanúi, amikor is éppen a film egyik kulcsjelenetét, a két főszereplő múltbéli első találkozását rögzítik a kamerák. A Magyar Honvédség Baghlan tartományt biztosító zázlóaljának Zsámbékon újraépített „körletében” közben valódi katonák is jönnek-mennek; a statisztéria tagjai közül néhányan tényleg megjárták Afganisztánt. Ők az emlékeik, tapasztalataik felidézésével ugyanúgy folyamatosan segítik a színészek munkáját, mint ahogyan a honvédség is készséggel teljesíti a stáb összes kérését – nemcsak az emberi erőforrások, hanem az infrastruktúrára és a szakmai támogatás tekintetében is.
Ezt már Pálinkás Szilveszter meséli, aki a Kabul művelet állandó katonai szakértőjeként van jelen most is a forgatási helyszínen.
„A zsámbéki kőbányában az egykori afganisztáni Baghlan tartományi ideiglenes bázis elevenedik meg,
teljesen élethűen, berendezett sátrakkal, illetve hangsúlyosan azokkal az eszközökkel, amelyeket a haderőfejlesztés keretében a közelmúltban beszereztünk, és azóta integrálódtak a honvédség rendszerébe. Így került ide többek között Leopard harckocsi, Gidrán katonai jármű, úgynevezett digitális katonák és a cseh CZ fegyvercsaládba tartozó darabok is” – magyarázza a hadnagy.
Arra is törekszenek, hogy az effajta bázisok hétköznapjairól is reális képet kapjanak majd a jövőbeli nézők. A katonák ezért különböző egyenruhákat viselnek attól függően, mely egységekbe tartoznak, illetve milyen rendfokozatúak. És akad a bejárattól balra egy hosszú ebédlőasztal – rajta arab feliratos csoki – sőt, csocsóasztal is; néhányan, mintha csak két bevetés közben lennének, játszanak rajta, mások a zsebkendőnyi árnyékos részeken üldögélve-cigizve próbálják átvészelni a nyár végi negyven fokot.
A túlzás nélkül sivatagi hőség a színészek számára talán még nagyobb kihívás, pláne amikor a nehéz harci felszerelést is magukra kell ölteniük. Hogy az ilyesmi ne érje őket meglepetésként, a főbb szereplők mindegyike a karakteréhez szükséges mélységű profi katonai kiképzésen esett át, próbára téve a fizikai tűrőképességüket is. Természetesen a férfi főszerepet játszó Jászberényi Gábor esetében sem történt ez másként. Ő eddigi pályafutása egyik legfontosabb állomásaként gondol erre a munkára, mert
„az embernek itthon ritkán van lehetősége ilyen nagyszabású, érzelemgazdag, a hősiességre, önfeláldozásra fókuszáló, fizikailag és lelkileg egyaránt nagy koncentrációt igénylő” produkcióban részt venni.
Hasonlóan érez a női főszereplő önkéntes orvosnőt alakító Mészáros Blanka is. A nemrég a Nyersanyag című remek moziban is látható színésznő – aki nem mellesleg egy egyéves kislány anyukája – az első fix pontként került Dyga Zsombor látókörébe; a castingon hozzá keresték a férfi főhőst.
„Talán azért is, mert a karakterem, Takács Eszter doktornő az empatikusságával, önfeláldozó képességével, azzal, hogy teljesen önzetlenül, mások életéért gondolkodás nélkül veszélybe sodorva a sajátját, részt vesz a tartományi segélyszervezet munkájában, tényleg mindennek az origója. E tulajdonságai miatt keveredik aztán bajba is, ami katalizátorként indítja be az eseményeket. A témája miatt elég maszkulin filmnek pedig kifejezetten jót tesz ez az általa megjelenő kis női lágyság. Nekem meg az, hogy ilyen jó hangulatban, ilyen stramm férfiak között tölthetem a napjaimat” – mondja a Radnóti Színház társulati tagja.
Ha már stramm férfiak, azokból valóban nincs hiány a Kabul művelet háza táján. Néhány perces beszélgetésre sikerül elcsípnünk például Dietz Gusztávot, aki önmagában is elég érdekes figura; a kacskaringós életű egykori MMA-harcost a Külön falkában való kivételes alakítása óta egyre-másra kínálják meg újabb és újabb filmszerepekkel. Most az egyik rendíthetetlen katona bőrébe bújik, és bár a ma is rendszeres küzdősportedzéseknek hála a fizikai kondíciójával alapból nincs gond, és – ahogy fogalmaz – „mivel könnyen azonosulok a karakterrel, se játszanom nem kell, se a szövegtanulással nincs problémám”, a perzselő napsütésben való forgatás azért ő is megviseli kissé.
Hogy ez mennyire látszik majd meg a végeredményen, és a sztori ismeretében jó-e, ha igen, arról majd jövőre győződhetünk meg.
A Kabul művelet, ha minden a tervek szerint alakul, 2025 őszén kerül majd a hazai mozikba.
A Kabul művelet főbb szerepeit Jászberényi Gábor, Mészáros Blanka, Borovics Tamás, Hajmási Dávid, Dietz Gusztáv, Trokán Nóra és Ertl Zsombor játsszák, és szerepel a filmben Pálinkás Szilveszter katonai szakértő és Stohl András is. A több helyszínen, így mások mellett Kecskeméten és Újdörögdön is forgó katonai akciódráma a Nemzeti Filmintézet támogatásával, a Szupermodern Stúdió gyártásában, a Magyar Honvédség szakmai támogatásával készül, a Sárkányok Produkció Kft. és a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) koprodukciós partnerségével készül, producere Lajos Tamás, forgatókönyvírója Horváth Áron, rendezője Dyga Zsombor.