A Kommentár folyóirat új számának bevezető cikkében Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke arról írt, hogyan tudjuk megfordítani és megnyerni a 2020-as évtizedet is. Mint kifejti, a Trianont követő 100 év gazdaságilag legsikeresebb évtizede volt a 2010 és 2019 közötti tíz év. A 2010-ben hivatalba lépő polgári kormány egy romokban lévő, eladósodott, tartós gyengeségektől szenvedő gazdaságot vett át, amelyet bátor és innovatív reformokkal a régió egyik éllovasává, az Európai Unió egyik növekedési motorjává tett. Az eredményeket jól tükrözi, hogy az EU-átlagot tartósan meghaladó gazdasági növekedésünk révén a gazdasági fejlettségünk az EU 66 százalékáról közel 75 százalékra emelkedett az évtized során. A sikeres évtized mögött az húzódott meg, hogy sikerült úgy összehangolni a politikát és gazdaságpolitikát, hogy azok középpontjában a munka és munkahelyteremtés, erre épülve pedig a növekedés és egyensúly együttes elérése állt – érvel Matolcsy.
Hegedűs Zoltán történész a keresztény szabadságról írt esszét. „Európa keleti felén a második világégés óta nem látott pusztító háború dúl” – kezdi írását. „A Nyugat nagyvárosait az állandó terrorfenyegetettség uralja. Az európai gazdaság még a Covid-válságból sem tudott kilábalni, máris újabb pofont kapott az orosz–ukrán háború nyomán kibontakozó energiaválsággal. Az Oroszországot megfékezni kívánó szankciók látványosan nem működnek, sőt olybá tűnik, hogy az eddig a Nyugat által lesajnált globális Dél éppenséggel a nyugati civilizáció ellenében szervezi meg magát. Eközben a 2015 óta tartó nagy népvándorlási krízis továbbra sem csillapodik.” A szerző felteszi a kérdést: hogyan jutottunk idáig? Válaszában rámutat, hogy
a kereszténység biztosítja az integráló erőt, ám a kereszténytelenítés szellemi évszázada áll mögöttünk.
Szilvay Gergely történész, újságíró, lapunk főmunkatársa a keresztény realizmus lehetőségeiről írt napjainkban. Mint írja, bár divatos manapság a realista iskola, ám ez felveti a jobboldal morálhoz való viszonyának kérdését, mert a jobboldal eredendően magát tartja az emberi morál letéteményesének és védelmezőjének. Létezik olyan realista iskola, ami nem dobja ki a morált az ablakon, kiindulópontja nem az, hogy pusztán hatalmi viszonyok és érdekek vannak. A keresztény realizmusnak az idealistákkal szemben főleg az emberi természetet illetően, a szekuláris realistákkal szemben pedig a morállal kapcsolatosan van vitája. Az irányzat nem fogadja el sem Rousseau, sem Hobbes (egymással egyébként homlokegyenest ellentétes, azaz optimista és pesszimista) természeti állapotát, mert mindkettő fikció – így a társadalmi szerződés tanát sem szükséges elfogadnia, mivel a szerződéshez már eleve létező közösség kell.