Ákos így lepett meg mindenkit a Papp László Sportarénában
Platina lemezzel és a múlt árnyaival vagy éppen fénylő szikráival Ákos lett Ákos előzenekara, hogy végül egy angyalnak monumentumot állítva a Metropolis épüljön fel.
Hogy miért kedvelnek az emberek egy adott előadót, az nagyon sokrétegű, számos tényező közrejátszhat. A Puskás Arénát egymás után háromszor is megtöltő Azahriah kapcsán azonban jogosan merülhet fel bennünk a kérdés, minek köszönheti hatalmas sikerét? Ezúttal népszerűségének pszichológiai aspektusait vizsgáltuk meg.
Tóth-Ugyonka Krisztina írása
Elsőként természetesen a tehetséget szükséges megemlítenünk.
A dalszerzői vagy épp zenészi képességek kiemelt szerepet játszanak abban, hogy egy előadó köré tömörüljenek az emberek. Azahriah zenei karrierje előtt már sikeres YouTuberként is a köztudatban volt, az ismerősség, hogy magabiztosan mozog a kamerák előtt, s hogy a rajongók is régi ismerősként tekinthetnek rá, mind hozzájárulnak sikerességéhez.
Evidens, de rögzítsük: a zene erőteljes hatással van az érzelmekre. A dalszövegek, a dallamok és a zene általános hangulata erős érzelmeket idézhet elő, ezáltal kapcsolatot teremthet a művész és a hallgató között.
Azahriah számos szövege hétköznapi történeteket, mindenki számára ismerős eseményeket dolgoz fel, amelyekhez könnyű kapcsolódni, ezáltal pedig érzelmileg is bevonódunk egy-egy zene hallgatása közben.
Emellett a művészet az érzelmek kifejezésének egy formája, és a híres művészek, köztük Azahriah is gyakran a saját érzelmeit, tapasztalatait és nézőpontjait vezeti bele a műveibe. A jobb érzelmi intelligencia pedig fokozhatja a művészek azon képességét, hogy komplex érzelmeket közvetítsenek a választott médiumon keresztül.
A rajongók gyakran alakítanak ki úgynevezett paraszociális kapcsolatot a művészekkel, ami azt jelenti, hogy a médián, az interjúkon és a közösségi médián keresztül egyoldalú, kvázi személyes kapcsolatot érzékelnek velük. Ez a kapcsolat az intimitás érzését keltheti, még akkor is, ha a kapcsolat aszimmetrikus.
A társadalmi dinamika jelentős szerepet játszik a művészek népszerűségében. Úgynevezett „bandwagon-effect”, vagyis utánfutóhatás/csordaszellem jelentkezik ilyenkor, mely azt jelenti, hogy
az emberek nagyobb valószínűséggel fogadnak el és kedvelnek meg egy bizonyos viselkedést vagy személyt (jelen esetben Azahriaht mint előadót), ha azt látják, hogy mások is így tesznek.
A közösségi média felerősíti ezt a hatást azáltal, hogy platformot biztosít a rajongók számára, s így megoszthatják érdeklődésüket és közösségeket hozhatnak létre. A rajongók így úgy érezhetik, egy olyan közösséghez tartoznak, amely közös érdeklődési körökkel rendelkezik, és ezáltal kapcsolatot alakíthatnak ki másokkal (akár online, akár személyesen), akik ugyanazt a művészt kedvelik. Ez különösen erős hatás lehet korunk közösségi médiás platformjai miatt.
Mindezt tetézi, hogy a különböző médiacsatornákon, például a rádióban, a televízióban, de leginkább a streaming platformokon és a közösségi médiában való megjelenés döntő szerepet játszik egy művész hírnevében.
A széleskörű médiamegjelenés láthatóbbá és szélesebb közönség számára elérhetőbbé teszi a művészt.
Azahriah pedig nemcsak a pozitív médiamegjelenéseit, de a botrányokat is előnyére tudta fordítani és csak még népszerűbbé vált általuk.
Azok a művészek, akik valami újat és innovatívat hoznak a zenei életbe, megragadhatják a figyelmet. Legyen szó egyedi hangzásról, műfajkeveredésről vagy jellegzetes vizuális stílusról, az innováció megkülönböztetheti a művészt és sokszínű közönséget vonzhat. Habár sokan gondolják, hogy Azahriah csak egy a több tucat középszerű popzenész közül, ugyanakkor zenéit pörgős, egyedi stílus jellemzi, ez pedig tovább kedvez népszerűségének.
A zene sokak számára a menekülés egy formáját jelenti, lehetővé téve, hogy elmerüljenek a művész világában, s átmenetileg kiszakadjanak a mindennapi élet kihívásaiból.
Közhely, de igaz: a művész és művei a szórakozás forrásává és a stresszel való megküzdés eszközévé válik.
Láthatjuk tehát, hogy valóban rendkívül sokrétegű, miért kedvelünk egy adott előadót és épp a számos különböző aspektus járul hozzá a hosszútávú elköteleződéshez, ennek köszönhető, hogy éveken keresztül rajongunk valakiért, követjük figyelemmel karrierjét. Azahriah mindenesetre sikeresen használja képességeit és a médiát is, valóban képes tömegeket megmozgatni és ha minden igaz, ez még csak a kezdet, hiszen nemzetközi turnékat is visz már.
Így várható, hogy népszerűsége nemcsak itthon, de külföldön is növekszik majd.
Nyitókép forrása: Facebook