Sokakban merültek, merülnek föl ellenvetések, kérdőjelek a Kossuth-díjazottak kapcsán – meg amióta létezik ilyen, hogy művészeti díj –, ám biztosan nem tartozik ebbe a kategóriába a 2022-ben Kossuth-díjassá avanzsált szobrász, Szmrecsányi Boldizsár, művésznevén Boldi személye, akinek életművét a természetes kritikákkal együtt is általános elismerés övezi – tegyük hozzá gyorsan: az egész világon.
Magyarországon Boldit a pár év alatt
ikonikussá vált köztéri szobrairól ismerhetjük elsősorban, ilyen például az Erzsébet híd pesti hídfőjének közelében álló Rollerező,
vagy a Kőláb az Egyetem tér szélén, pedig a kisplasztikái is minden figyelmet megérdemelnek, sőt: gömbölyded, égre néző alakjait meghatározhatatlan, kellemes, belső fény vonja be, a figurák egyszerre születtek tapintásra, a hétköznapok birtokba vételére és az öröklétre.
Boldival beszélgetve arra jutottunk, túl sok figyelmet kapnak a művészettel foglalkozó írásokban (is) a napok, a percek botrányai, a rosszindulat fűtötte politikai baromságok – amik aztán pár évente változnak –, ahelyett, hogy megkérdeznénk magukat a művészeket. Most ezt tettük.