Ahogyan maga fogalmazott az önjelölt nép- és emberiségboldogítókról és elméleteikről, „magával a való élettel, annak verejtékes és szennyes felével is, én magam százszorta közelebbi összeköttetést tartottam fönn (…) Ők jobban ismerhették az emberiséget, és annak történetét, de nem ismerhették úgy az embert, mint én. Fölbecsülték és lebecsülték, lelkesedtek érte és kiábrándultak belőle. A betű hatására. Míg én az Emberben keveset, sőt, úgyszólván sosem csalódtam, és ha kiábrándított is néha magából, vissza is szerettetett azonnal, könnyen, mert nem a betű szerint értékeltem Őt, az Embert, soha! Vagy nem is annyira becsültem, mint szerettem”.
A fiatal írónak mind a Horthy-korban, mind a Rákosi-rendszerben meggyűlt a baja a hatalmasokkal, mert az életet az „alul lévők”, a városi szegények, a nyomortanyák és piacok népe felől szemlélte. Ugyanakkor a polgári radikális és szocialista eszmék nem szippantották be, mint sokakat a nemzedékéből. A Rákosi- és Kádár-rendszerben
elmarasztalták az írót, mint „kispolgárit” és „anarchistát”.
Az anarchizmus vádja nem is lenne túlzás, amennyiben a görög anarchia szó eredeti jelentését értjük rajta: az uralomnélküliséget. Tudvalevő, hogy a szocialisták és anarchisták között a döntő különbség, hogy előbbiek a kizsákmányolást utasítják el, utóbbiak viszont magát az uralmat. Előbbiek gazdasági, utóbbiak politikafilozófiai és morális kategóriában gondolkodnak. Előbbiek szerint létezhet ideális termelési rendszer, amelynek menedzseléséhez meg kell szerezni az uralmat, utóbbiak viszont tagadják magának az uralomnak, mint olyannak is a szükségességét. Ez a fókuszkülönbség mindig magában hordozta a feszültséget a két eszmerendszer között, a sok-sok eszmei, mozgalmi és személyi átfedés ellenére.
Valóban, Tersánszky nem kívánt szolgálni egyetlen uralmi formát sem, de az igazi, tudatos anarchistákkal ellentétben nem is lázadt nyíltan ellenük. Legfeljebb morálisan tekinthető anarchistának, politikailag nem. Nem gondolt ki utópisztikus terveket, nem szervezkedett, még csak nevelni és átformálni sem akarta az embereket. Elméletellenessége amúgy is kizárta, hogy a neveléstől, az „új embertől” várja az igazságos társadalmat. Az uralmat gyakorlókat egyszerűen levegőnek nézte. A morált és humánumot helyezte minden tekintély és mindenfajta állami érdek elé. Az író alapvetően távol tartotta magát minden divatos ideológiától, és nem kívánta megváltoztatni az embereket. Olyannak szerette őket, amilyenek. Ha a nyomortanyán vagy a cigánysoron laknak, akkor is. Ő megvalósította Móricz Zsigmond híres mondását: „Ne politizálj, építkezz!” Igaz, Tersánszky nem kívánt tudatosan építeni semmit, de írói életművével mégis hozzájárult a magyar kultúra gazdagításához.