Karinthy Frigyes négy nappal a halála előtt adott, soha meg nem jelent interjúja bukkant fel 86 év elteltével
A 22 éves, kezdő újságíró cikke az író halála miatt nem került nyomtatásba.
Nem a műgyűjtők.
Nem a műgyűjtők, hanem a múzeumok vásárolják meg a legtöbb árverésre bocsátott műtárgyat az Artprice, a világ vezető műkincspiaci adatbázisa szerint.
2018 első felében 18 százalékkal növekedtek a műtárgyak – festmények, szobrok, rajzok, fotók, metszetek és installációk - aukciós eladásai az előző év hasonló időszakához képest, és elérték a 8,45 milliárd dollárt. Thierry Ehrmann, az Artprice alapítója kiemelte, hogy „az egymillió dollár fölötti vásárlások háromnegyede a múzeumok számlájára írható". A trend az új múzeumok megnyitásával magyarázható – tette hozzá.
Az új múzeumok megnyitása miatt Kína a második helyen áll 2 milliárd dollárral az Artprice 2108. évi első féléves jelentése szerint. A ranglistát az Egyesült Államok vezeti, 3,3 millió dollár bevétellel, ami a piac 40 százalékát jelenti. Nagy-Britannia a harmadik 1,9 milliárd dollárral.
Annak ellenére, hogy a múzeumok a legnagyobb vásárlók, idén a piacra jó hatással volt David Rockefeller és felesége, Peggy gyűjteményének eladása. Ez volt a valaha eladott legértékesebb magángyűjtemény, mások között Pablo Picasso, Henri Mattisse és Claude Monet munkáival. A 2018. május 8-i árverés 646 millió dollárral zárult, a Picasso kék korszákból való Fillette a la corbeille fleurie (Lány virágkosárral) című festmény 115 millió dollárért kelt el.
Az Artprice kiemelte az amerikai piac különös erősségét, felhívva a figyelmet arra, hogy az aukciókon több mint 100 millió dollár fölött értékesített 15 műalkotás egy kivételével mind New Yorkban kelt el. London is tartja helyét a globális műtárgypiacon Nagy-Britannia jövő évi Európai Unióból való kilépése ellenére. És bár Kína a lista második helyén van, az aukciós eladások hét százalékkal csökkentek 2018 első félévében az ázsiai országban.
A jelentés arra is felhívta a figyelmet, hogy az aukcióspiacot a 20. századi képzőművészeti alkotások uralják, a kalapács alá kerülő tételek négyötödét adják. Különösen az 1900-1940 közötti művek iránt nagy a kereslet, ez az utolsó impresszionista műveknek és a modern művészet hajnalának az időszaka. A 2018 első felében eladott tíz legdrágább alkotás közül nyolc való ebből az időszakból, köztük Kazimir Malevics orosz absztrakt festő Suprematist Composition (Szuprematista kompizíció) alkotása, amely 85,8 millió dollárért kelt el, 25 millióval többért, mint tíz évvel ezelőtt.
A kortárs művészet is kedvelt a vevők körében, Andy Warhol és Jean-Michel Basquiat a legkeresettebbek.
(MTI)