Nem a műgyűjtők, hanem a múzeumok vásárolják meg a legtöbb árverésre bocsátott műtárgyat az Artprice, a világ vezető műkincspiaci adatbázisa szerint.
2018 első felében 18 százalékkal növekedtek a műtárgyak – festmények, szobrok, rajzok, fotók, metszetek és installációk - aukciós eladásai az előző év hasonló időszakához képest, és elérték a 8,45 milliárd dollárt. Thierry Ehrmann, az Artprice alapítója kiemelte, hogy „az egymillió dollár fölötti vásárlások háromnegyede a múzeumok számlájára írható". A trend az új múzeumok megnyitásával magyarázható – tette hozzá.
Az új múzeumok megnyitása miatt Kína a második helyen áll 2 milliárd dollárral az Artprice 2108. évi első féléves jelentése szerint. A ranglistát az Egyesült Államok vezeti, 3,3 millió dollár bevétellel, ami a piac 40 százalékát jelenti. Nagy-Britannia a harmadik 1,9 milliárd dollárral.
Annak ellenére, hogy a múzeumok a legnagyobb vásárlók, idén a piacra jó hatással volt David Rockefeller és felesége, Peggy gyűjteményének eladása. Ez volt a valaha eladott legértékesebb magángyűjtemény, mások között Pablo Picasso, Henri Mattisse és Claude Monet munkáival. A 2018. május 8-i árverés 646 millió dollárral zárult, a Picasso kék korszákból való Fillette a la corbeille fleurie (Lány virágkosárral) című festmény 115 millió dollárért kelt el.
Az Artprice kiemelte az amerikai piac különös erősségét, felhívva a figyelmet arra, hogy az aukciókon több mint 100 millió dollár fölött értékesített 15 műalkotás egy kivételével mind New Yorkban kelt el. London is tartja helyét a globális műtárgypiacon Nagy-Britannia jövő évi Európai Unióból való kilépése ellenére. És bár Kína a lista második helyén van, az aukciós eladások hét százalékkal csökkentek 2018 első félévében az ázsiai országban.