Friss kutatás: egy egész társadalmi réteg ellenzi Ursula von der Leyen legújabb tervét
A magyar gazdák ellenzik a brüsszeli javaslatot.
Kiderült: a Vinoportot kiadó cég úgy hozta le a New York kávéházban megrendezett badacsonyi kóstolót fikázó névtelen cikket, hogy korábban ajánlatot tett annak megrendezésére. Amit a szervezők elutasítottak.
Így reklámozta csütörtökön Facebook-oldalán a Vinoport azt az általunk is szemlézett névtelen cikket, amin felváltva élcelődik, illetve próbál komolyan venni a magyar boros szubkultúra online is aktív része. Az iromány komolyan nekimegy az idei Badacsony New Yorkban kóstolónak – mely a badacsonyi borászok legkomolyabb fővárosi rendezvénye immáron évek óta –, mondván az esemény számos tétele borhibával küzdött, csomó bor dugós volt, a kóstoló pohara alkalmatlan volt rendes kóstoláshoz, a házasított borokban nem volt semmi öröm, bizonyos pincészeteknél pedig már az orral történő mintavétel is olyannyira kellemetlen volt, hogy szájjal történő bírálatra sor sem került.
A dfu névvel jegyzett cikk borhibára vonatkozó állításait a Facebookon a rendezvény borait válogató egyik blogger cáfolta, mondván lehetett volna szigorúbban csinálni az előkóstolást, de olyan, hogy kóstolásra alkalmatlan lett volna ott legalább húsz bor, biztosan nem lehetett. Ez azonban még semmi ahhoz képest, hogy a kóstolót szervező Badacsonyi Céh Turisztikai Egyesület elnöke a Vinoport Facebook-oldalára bekommentelte: kíváncsi, vajon milyen hangvételű cikk született volna, ha a honlapot működtető cég elnyeri a rendezés jogát?
A Mandiner megkereste Békássy Jánost, aki lapunknak megerősítette mindezt, hozzátéve: a Tábor István vezette Trinety Media két éve kereste meg őket egy írásos ajánlattal a kóstoló megrendezésére. Ők ezt annak rendje s módja szerint megtárgyalták az egyesület elnökségében, majd elutasították. A cikkről a Badacsonyi Céh Turisztikai Egyesület elnöke azt mondta, természetesen minden rendezvény kapcsán meg lehet fogalmazni konstruktív kritikát, ám a Vinoport-cikk szerinte kifejezetten tendenciózus volt, és furcsa, hogy pont borhibák garmadáját rója fel a szervezőknek, miközben a kóstolandó borok előválogatásával kifejezetten az ilyen hangokat szerették volna kiszűrni. Szőnyi Attila (Nébih), Szabó Tamás (Gault & Millau) és Kovács András (Borrajongó) pedig ekkorát nem tévedhetett. Békássy János a Mandinernek elmondta, nagyon sajnálják, hogy egy ilyen cikkre ébredtek a rendezvény utáni napokban, hiszen ők úgy látták-hallották, remek hangulatú volt a kóstoló. Mint megtudtuk, 20 százalékkal több látogató volt, mint tavaly.
Az ügyre Kardos Gábor, a Balatoni Kör szóvivője is reagált egy lapunknak írt cikkben. A borkereskedő-filozófus többek közt ezt írja, a többiért kattintsanak át:
A megfogalmazott dugóvád tipikusan ellenőrizhetetlen, mert egy gyengének vagy hibásnak ítélt bort bárki utólag is megkóstolhat, de azt eleve nincs esélyünk ellenőrizni, hogy az adott palack mennyire volt dugós. Azt utólag bárki mondhatja. Ott a helyszínen pedig a cikkíró szerint is zokszó nélkül cserélték, amikor szóvá tette. A kritika létfontosságú, de csak akkor ér valamit, csak akkor lehet tanulni belőle, ha vállalják és értelmezhető formában fogalmazzák meg.
A Trinety Mediának nem ez az első, biztosítékot kiverő ügye: a cég nagyjából tavaly ilyenkor tiltott ki véleménye miatt három embert kóstolóiról, nyáron a valós piaci adatoktól marsnyi távolságra lévő online kérdőíve eredményét nyomatta meghatározó felmérésként a borásztársadalomak, az idei évet pedig azzal kezdték, hogy Tábor magabiztosan bejelentette: láthatóan senki nem képes versenyezni velük.