Ennek következtében megjelent néhány kiemelkedő színvonalú, magyar regény, viszont ennek a felfutásnak van azért árnyoldala is, ugyanis ennek ellenére sajnos közel sincs ennyi jó író, jó kézirat idehaza, és ezt az olvasók is tudják, aki pedig nem tudja, az gyorsan rájön, ez pedig nem tesz jót a magyar fantasztikum nem túl acélos megítélésének.
Azt sem szabad elfelejteni, hogy a könyvesboltokban a magyar író sci-fi vagy fantasy regénye mellett ott fekszik egy Hugo-, egy Nebula-, meg mondjuk egy Arthur C. Clarke-díjas regény is, és ezek a regények egymással versenyeznek. Egy magyar írónak azt kell elérnie, hogy az ő könyve is legyen annyira érdekes, hogy a kezébe vegye az olvasó, megvegye, és még be is jöjjön neki, ne azt érezze, hogy ja, ez csak a szokásos magyar volt. Na, ez a hatalmas kihívás: kivívni az olvasók elismerését.
Van ezenfelül a magyar írók kiadásának egy sajnálatos árnyoldala is, ami engem évek óta mélységesen felháborít. Sokan a kiadói rendszer elől a magánkiadás felé fordulnak, ez utóbbinak viszont szerintem csak akkor van értelme, ha az író megfelelő, stabil anyagi háttérrel és marketing-ismeretekkel is rendelkezik, és még ekkor is kérdés, hogy ez mire elég, van-e mellé valóban egy jó története is. Egy könyvkiadó egy garancia az olvasók felé, egy szűrő, ami segít eligazodni a rengeteg cím között, és ezt nagyon nehéz magánkiadással ellensúlyozni. Már akár a terjesztésnél is komoly falakba ütközik a saját könyvét a rendszerbe bejuttatni próbáló író.
Viszont közben kialakultak viszont azok a könyves vállalkozások, amelyek az írói álomra épültek, hiszen ki ne akarna az álmaira áldozni a saját kis megtakarításából. Kezdődött a print-on-demand kiadókkal, akik az „Andy Weir A marsi regénye is magánkiadásként kezdte” tízmillióból egy példákkal magyarázzák meg, hogy miért sokkal jobb, ha az író saját maga, bármiféle szakmai kontroll nélkül adja ki a regényét, amelyhez igénybe vehetik az ő szolgáltatásaikat. Majd folytatódott a kiadónak tűnő, de valójában nem a könyvek eladásból, hanem a szerzők pénzéből megélni akaró cégekkel, akik elhitetik a reménybeli íróval, hogy manapság az a természetes, ha az író fizet a megjelenésért.
Könnyű megvezetni a tájékozatlan embert, elég agyondicsérni a gyanútlan író művét, majd néhány százezer forintért vállalják a kiadást, és látszólagos szakmai támogatást, amelyben gyakran még egy korrektúra sem fér bele, nemhogy szerkesztés, tördelés, vagy borítókészítés. Persze, ha csak a megjelenés számít, és az, hogy az író saját kezébe foghassa a regényét, arra tökéletesen alkalmasak, viszont azt tudni kell, hogy ezek a könyvek az olvasókhoz nem nagyon fognak eljutni, még a hagyományos terjesztési rendszerbe is csak elvétve kerülnek be. Számtalan szomorú esetet hallottam, amikor több százezer forint kifizetése után a szerző alig húsz-harminc darabos fogyási adatokkal szembesült.