Kicsit földhözragadtabban: Máramarosszigeten kívül hol van a kelet-európai zsidó zene tiszta forrása?
Az egyik bölcső valóban Máramarossziget, a másik a mai Ukrajna területén volt. Nagyon nagy szerencsénk, hogy egész zenekarok ültek hajóra és mentek el ezekről a területekről Amerikába: 120 éve ugyanis Kelet-Európában nem ismerték még föl, hogy amit ezek a zenészek játszanak, érték.
Az amerikaiak felismerték?
Abszolút. Nem gondolnánk, de épphogy vége volt a rabszolgatartásnak, máris hivatalos gyűjtésekbe kezdtek. Felismerték, hogy érték lesz még a fekete zene Amerikának. Már az 1860-as években! A kelet-európai zsidó zene sem maradt volna fönt, ha száz éve nem kezdenek el felvételeket készíteni a kivándorolt zenekarok Amerikában. Kevesen tudják, de míg 1917-ben jelent meg az első jazz-lemez, már öt évvel korábban készült klezmer-felvétel. A címe ráadásul Jackie Jazz ’Em Up. Semmi köze a jazzhez, a hangszereket abszolút népzenei módon szólaltatják meg, legfeljebb a hangszerelésben érezhetők hatások, mégis beletették a címébe a jazzt, annyira vonzó volt nekik az a friss New Orleans-i történés.
Önnek is a jazz volt előbb vonzó, a zsidó hagyomány csak később olvadt bele. Miért?
Persze, jazz-zenész vagyok, a Nigun és a Párniczky Quartet is jazz-zenészekből áll. Alapélményem Coltrane. Akinek nem, azzal nem is tudok igazán jól együtt zenélni. A zsidó zenei gyökérzet a Nigunban úgy jött a képbe, hogy rádöbbentem: a jazz amerikai nyelvén nem tudok hitelesen megszólalni. A magam számára találtam tehát valamit, amitől hitelesnek érzem, amit csinálok, de a hallgató számára ez ganz egal. Zene és kész. Ha hat valakire, jó, ha nem, akkor nem jó, de teljesen mindegy, milyen gyökerű. Az csak nekem fontos.
Édesapja diplomata volt, ön Genfben született, élt rengeteg helyen.
Így volt.
Ahhoz, hogy a jazz-világsztárságra esélye legyen, Amerikában kellene élni, nem?
De igen.
Mégis mi tartja akkor itthon?
Egyrészt: van egy fiam, a vele való kapcsolatom pedig a legtisztább emberi kapcsolat, amelyben valaha részem volt. Nem vihetném magammal, úgyhogy már csak ezért sem kérdés ez már. Másrészt mindig európainak éreztem magam első sorban.
Nem zsidónak vagy magyarnak?
Ezek is fontos identitáselemeim, de az európai még ezeknél is fontosabb. Amikor megnézek például egy dán filmet, abban is érzem magam, ahogy egy szerb filmben is, amikor a haldokló cigányhoz bemennek mulatni a kórházba. Nagyon vonzó Amerika, de hiányozna ott valami. Voltam New Yorkban háromszor is, nagyszerű muzsikusokkal zenélhettem ott és nagyon izgalmas közeg. De más. Egyszer a klezmatics-os Matt Darriau-val sétáltunk a Village-ben, ahol a jazz klubok vannak, amikor szembejött egy figura. Ment a „Hi man, what’s up?”. Mondtam aztán Mattnek, hogy olyan ismerős volt a fickó nekem is. Persze. Mark Turner volt az. A világ egyik legjobb szaxofonosa. Ezek nagyszerű élmények egy jazz-zenésznek, de ettől még én nem leszek amerikai. Meg aztán: nem vagyok már fiatal, 44 vagyok. Amikor Bécsben jártam az American Institute of Music-ba, olyan koleszban kezdtem, ahol nem hagyhatta lent az ember a cipőjét a padlón éjszakára, mert konkrétan patkányok rohangáltak át a szobán. Egy hét után távoztam, de nem viselt meg a dolog igazán. Ma azért már sikítva menekülnék haza, ha Brooklynban három másik fazonnal és néhány patkánnyal kellene együtt laknom. Bármennyire tiszteltem Coltrane-t, Miles Davis-t, az a pörgős életmód tőlem távol áll. Én otthon üldögélek Budapesten és írogatom a cuccaimat.