Ettől függetlenül mindig elönt a nosztalgia, amikor eszembe jutnak a korszak vadnyugati állapotokat idéző jellegzetességei: a csodálatos kamu Star Wars-könyvek, a nevetséges írói álnevek, a kiadói-írói cicaharcok és a sorra alakuló szerepjátékos körök, klubok mind kitörölhetetlen részei annak a kis magyar sci-fi és fantasy komédiának, amely érzésem szerint még ma is áthatja a közösséget. Tényleg, erről miért nem készített még senki egy jó kis dokumentumfilmet?
Vissza a jelenbe
Szerencsére sokat változott a hazai science fiction és fantasy könyvkiadás helyzete, ami elsősorban a profi szemlélettel működő kiadóknak köszönhető, amelyek egyszerűen nem hagyhatják figyelmen kívül a piaci és olvasói elvárásokat. Az Agave, a Fumax és a Gabó elképesztően sokat tesz azért, hogy a hazai olvasók minőségi és friss könyvekhez jussanak, az utóbbi években mindhárom kiadó részéről nagyon erős volt a felhozatal, szinte lubickolunk a jobbnál jobb könyvekben, és egyre többször örülhetünk világpremiereknek is.
A három sci-fire/fantasyra szakosodott kiadó mellett ráadásul mások is bele-bele kóstolnak a fantasztikumba, amely szintén tovább színesíti a felhozatalt. Ez – ha leszámítjuk a pénztárcánk kapacitását – egy nagyon kellemes tendencia, amely arra enged következtetni, hogy kiadói oldalról megvan a kellő rálátás és üzleti racionalitás ahhoz, hogy itthon is érdemes legyen science fictionnel és fantasyval foglalkozni. Íróink azonban mintha nem lennének…
Ha az ember látogatja a különböző kiadói esteket, találkozókat, tudhatja, hogy ez a téma gyakran előkerül olvasói oldalról is. Ilyenkor a kiadók képviselői gyakran kezdenek különböző anekdotákba szörnyű kéziratokról, olvashatatlan szinopszisokról, tehetségtelen írópalántákról, hogy aztán engesztelő mosolyok közepette, a közönség felé kikacsintva közösen megállapítsák, hogy bizony a magyar írói anyag leginkább csapnivaló és fogalmatlan, ráadásul üzletileg sem túl kifizetődő vállalkozás a hazai szerzőkkel való vesződés. Tisztelet a kivételnek. El tudom képzelni, hogy milyen kéziratok érkezhetnek a kiadókhoz, mégsem tartom elegánsnak ezt a hozzáállást. Én legalábbis úgy érzem, hogy sokkal több figyelmet lehetne fordítani a tehetséggondozásra kiadói oldalról is. Mondjuk pályázatok és írói workshopok formájában.