Trollok harca: az idei Hugo-szavazásról

2016. augusztus 29. 12:35

A statisztikai adatok jól mutatják, mi is történik az elmúlt években a Hugo-díj körül: a jelölési szakaszt könnyen befolyásolják a szavazói blokkok, a végső szavazáson azonban már a valós erőviszonyok döntenek. A szavazatokban megjelenő többség pedig finoman azt üzeni a trollkodóknak, hogy távozzanak. Ők viszont nem fognak hallgatni erre.

2016. augusztus 29. 12:35
Pintér Bence

Több cikkben is foglalkoztunk a ténnyel, hogy a Gamergate után a sci-fi/fantasy-irodalom világában is felütötte a fejét a kultúrharc, ami immár harmadik éve nem akar csendesedni. A jelöltek között idén is túlsúlyban voltak a Puppies-kampányok támogatottjai, de az eredményen ez idén sem igazán látszott meg. Most rövid történelmi áttekintés után a statisztikákat megvizsgálva próbáljuk megállapítani, hogy is áll jelenleg ez a küzdelem, és hogy ki áll nyerésre – már ha meg lehet állapítani ilyesmit. Vigyázat: némileg véleményes tartalom.

A Hugo-díj az SFF-irodalom egyik legrangosabb díja, 1953 óta osztják a WorldConon. A jelenlegi szabályok szerint a WorldCon tárgyévi, előző évi és következő évi regisztrált tagjai (ez idén ötven dolláros költséget jelentett a regisztrálóknak) jelölhetnek műveket, és a tárgyévben regisztráltak szavazhatnak egy sor kategóriában, amelyek közül talán a négy fikciós (regény, kisregény, rövid regény, novella) a legfontosabb, de kapnak díjat szerkesztők, fanzinok, filmek, kérpegények és sorozatepizódok is. A szavazáson aztán egy viszonylag bonyolult rendszer szerint számolják a rangsorolt szavazatokat, és arra is van lehetőség, hogy adott kategóriában ne osszanak díjat, ha az kapna többséget.

A jelenlegi kultúrharc 2013-ban indult, ezzel a blogposzttal, amellyel Larry Correia sci-fi író tulajdonképpen megalapította a későbbiekben intézményesült Sad Puppies-mozgalmat, bár itt még csak rámutatott, hogy az ő művére is lehet éppenséggel szavazni. A Sad Puppies által vallott cél röviden összefoglalva az lett a következő években, hogy a javaslataikkal olyan műveket juttassanak a Hugo-díj jelöltjei közé, amelyek a zsánerek régimódi, könnyed, ismert formáti képviselik, tehát nem „túl irodalmiak”, nincs önmaguk könnyed kalandosságán nagyon túlmutató üzenetük.

A helyzet fokozódik

Az újdonságot aztán az jelentette, hogy 2015-ben az ekkor már Brad Torgersen által vezetett Sad Puppies-kampány, illetve társult mozgalma, az alt right mozgalmat képviselő  blogger/író/szerkesztő Vox Day által vezetett Rabid Puppies (RP) minden kategóriában teljes jelöltlistát tett le az asztalra. A kampányok blokkban jelölő szavazói sikeresen töltötték fel a Hugo-jelöltek listáját a kampányokban javasolt jelöltekkel. Végül egy csomó szerző visszamondta az így szerzett jelöltséget, a megmaradt jelöltek közül pedig a A galaxis őrzői című filmet leszámítva senki sem nyert: a csak általuk „elfoglalt” kategóriákban a szavazók döntése alapján inkább nem osztottak díjat.

A kultúrharc akkor lett igazán éles, amikor Theodore Beale, azaz Vox Day is beszállt az egészbe, ő már azzal a céllal, hogy tönkretegye a Hugo-díjat, és ezzel együtt bebizonyítsa azt az általa vallott nézetet, hogy az SJW-k (social justice warriorok, avagy a társadalmi igazságosság harcosai) nem minőség alapján, hanem leginkább egymás között osztogatják a díjat. Vox Day igazi polihisztor: videójátéktervező, SFF-író, zenész, blogger, politikai aktivista, filozófus és PUA; egyben a második ember a történelem során, akit kizártak az amerikai SFF-írók szövetségéből, az SFWA-ból. Hogy miért? Röviden: Day szerint azért, mert arról írt posztokat, hogy John Scalzi blogját kevesebben látogatják, mint amit Scalzi mond; mindenki más szerint pedig többek között azért, mert akkoriban (2012-ről beszélünk) súlyosan rasszista kijelentéseket tett az idei győztesre, N. K. Jemisinre vonatkozóan.

Legyen ennyi elég Vox Dayről: aki akarja, elolvashatja a blogját, megnézheti, hogy mely kijelentései szültek komoly vitát, elolvashatja az általa vallott nézeteket, vagy tehet egy kört tavalyi könyvével, az SJWs Always Lie cíművel, amit én most éppen olvasok, és talán majd írni is fogok róla. A lényeg cikkünk szempontjából röviden: Day célja már egyértelműen nem olyan vitaképes, mint az idén már csak egy hosszabb listát közreadó Sad Puppies céljai (ti. hogy a könnyedebb, műfaj alapjaihoz visszanyúló műveket is értékelje, vagy legalábbis vegye számba az SFF-rajongótábor), hanem az, hogy a politikai korrektség vélt és valós túlkapásai elleni harccal széttrolkodja a díjat, és – nem utolsó sorban – hogy mindenki rá figyeljen. Személye helyett most inkább térjünk át arra, mennyire volt sikeres ez az egész idén.

Igen is, meg nem is

Hogy közelebbről is megvizsgáljuk ezt, szemügyre vesszük a Hugo-díj által idén is kiadott részletes statisztikákat. Ahogy a jelölési statisztikákból látszik, a Puppygate azt használja ki, hogy nevezési szakaszt viszonylag könnyű egy-egy szavazói blokknak dominálnia. Itt ugye az első öt legtöbb szavazatot kapó jelölés kerül a végső shortlistre. Tehát ha van egy csoportnyi (a Puppy-jelöltek által dominált kategóriákat nézve 300-500) ember, akik ugyanazokat a műveket/személyeket/stb. jelölik az összes jelölésre alkalmas (több ezer) megjelent mű közül, miközben a többi szavazó szavazata jóval nagyobb szórásban oszlik meg, akkor világos, hogy ezek a művek ki fognak emelkedni a tömegből. Különösen igaz ez azokra a kategóriákra, amelyek kevésbé prominensek. Itt sok ember nem is szavaz, de mivel a jelöltlista az összes kategóriát lefedi, a szavazói blokkok itt magasan dominálni fognak.

A jelölési szakaszban tehát tavaly és idén is erősen teljesítettek a Puppies-csoportok jelöltjei. A végső szavazásnál viszont nem többezer jelölt között oszlik meg a listák nélkül szavazok figyelme, hiszen a lista immár minden kategóriában leszűkült öt-öt jelöltre. A szavazatok így sokkal fókuszáltabbak lesznek, nincs akkora hatalma a 300-500 fős szavazói blokknak, mint korábban. Az eredmények pedig immár második éve bizonyítják, hogy a WorldCon résztvevőinek többsége egyszerűen nem kér Vox Dayből és a mozgalmából – ami viszont azt is jelenti, hogy a trollkodás részben eredményes. Day célja ugyanis nem az, hogy valamilyen formában megjavítsa a díjat, hanem az, hogy róla szóljon az egész, és ellene szavazzanak az emberek.

Ez pedig történik: azokban a kategóriákban, ahol négy RP-jelölt volt, ott általában az ötödik nyert (kisregény, rövid regény, novella), ahol csak RP-jelölt volt, ott pedig idén két kategóriában nem osztottak díjat, illetve olyan művek nyertek, amelyek minden bizonnyal az RP-szavazatok nélkül is a jelöltek közé kerültek volna, mint Neil Gaiman új Sandmanje, vagy A marsi című film. A legfontosabb kategória persze a regényé: itt a jelölési szakaszban sem tudott olyan dominanciát szerezni a Rabid Puppies, mint más kategóriákban, és nyilván Neal Stephensonnak sem volt szüksége a Puppies-csoportok támogatására, hogy bekerüljön. A győztes végül az az N. K. Jemisin lett, akit Day következetesen félvadembernek nevez – szerinte egyébként épp azért ő nyert, hogy neki bemutathassanak. A trollkodás tehát láthatóan sikeres: az RP-jelölés ugyan nem jelent automatikus vereséget, de győzni csak azok a művek tudnak, amelyek egyébként is népszerűek lennének. A legtöbb kategóriában a „No Award” opció is lenyomja az RP-jelölteket.

Jó művek nyertek idén

Egy ponton azonban gyenge a kampány szervezőjének narratívája. Szerinte ugyanis mind Jemisin, mind a kisregény-kategóriában győztes Nnedi Okorafor írása gyenge minőségű, és csak azért lehet sikeres, mert fekete nők a szerzőik. Most persze véleményes terepre tévedünk – ahogy azt a cikk elején jeleztem –, mindenesetre mindkét művet volt szerencsém olvasni, és mindkettőt remeknek találtam, teljes mértékben érdemesnek a kapott díjakra. Nem voltam például hasonló véleménnyel a regény-kategóriában jelölt Rengeteggel és a Seveneves-zel kapcsolatban: miközben mindkettőt élveztem, mindkettővel kapcsolatban voltak fenntartásaim.

A Hugo-díj tehát továbbra is a kreált kultúrharc terepe marad, ez lesz a helyzet valószínűleg a következő években is. A kép (úgy a retorikai, mind a statisztikai) azonban nem két szembenálló csoportot rajzol ki, akik küzdenek egymással. Nincs két lista, egy a Puppies-jelöltekkel, egy pedig az „SJW’-jelöltekkel, amelyek között eldőlne a küzdelem. Egy lista van, azoknak a listája, akik bevallottan tönkre szeretnék tenni a díjat. Ez a lista tudja dominálni a jelölési szakasz egy részét, a végső szavazásnál azonban rendre elvérzik: ez pedig egy egyértelmű, demokratikus üzenetet fogalmaz meg: a Hugo-díjat odaítélő rajongók/olvasók közönsége nem kér a trollokból. Ez pedig azt bizonyítja, hogy nem nekik van szükségük önvizsgálatra.

Összesen 5 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
abraxas
2019. június 23. 14:16
Én most hagytam abba a mandiner sci-fi követését.
Wilbur Nárcisz-11 Swain
2016. szeptember 14. 10:42
"Day célja ugyanis nem az, hogy valamilyen formában megjavítsa a díjat, hanem az, hogy róla szóljon az egész, és ellene szavazzanak az emberek." - és meg is teszik a hipokriták. Aztán persze közlik, hogy ők nem politikai és ideológiai alapon szavaztak mondjuk az Ötödik évszakra.
Pintér Bence
2016. szeptember 04. 13:56
"Épp csak a 4 legfontosabb kategóriában idén 2 néger nő nyert, egy ázsiai nő, meg egy fehér nő." Demokratikus szavazáson, több ezer szavazattal. Plusz, mint már a kritikákban is írtam, AZ ötödik évszak és a Binti is első sorban jó sci-fi és jó fantasy, csak másodsorban van üzenete, már ha van neki. Utóbbinak szerintem annyira nincs. Viszont mindkettő remekül volt megírva, izgalmas világot épített. Olvastad őket egyébként? "Teljesen tagadhatatlan, hogy a Hugo pár éve már a balosok kezén van, akik egymásnak osztogatják a díjakat pártállás alapján." Ismétlem: szavazók ezrei osztják a díjat. Nem értem, miről beszélsz. "Ugyanemiatt a díj egyre érdektelenebb, az emberek elpártolnak tőle." Kik? Hol van rá adat? "meg úgy általában a sci-fi irodalomtól is" Ismét: hol van rá adat? Csak mert én az ellenkezőjéről olvasok mindenhol. 2014-ben lefelé ment az SFF-olvasók aránya hét százalékkal (a felnőttek között, mert a YA-szekcióban rekordot döntött) a Publisher's Weekly szerint (első link), de 2015-ben a Nielsen szerint 44 százalékkal nőtt (második link). És az is erre az emelkedésre mutat, hogy az USA-ban az Orbit kétszer annyi sci-fit ad ki idén, mint tavaly, plusz a Simon & Schuster és a Houghton Mifflin Harcourt SFF-imprinteket indított tavaly. (harmadik link) https://chaoshorizon.wordpress.com/2015/01/26/publishers-weeklys-annual-fantasyscience-fiction-print-sales-numbers/ http://quantum.londonbookfair.co.uk/RXUK/RXUK_PDMC/documents/9928_Nielsen_Book_Research_In_Review_2015_The_London_Book_Fair_Quantum_Conference_2016_DIGITAL_FINAL.pdf?v=635995987941118341 http://www.latimes.com/books/la-ca-jc-book-trends-20160103-story.html
Deansdale
2016. szeptember 04. 11:50
Humorosnak találom, hogy ez a kultúrharc úgy van beállítva, mintha a semlegesek és a jobbosok között zajlana, mivel a balosok nem hajlandóak beismerni a részvételüket. Így alakul ki az a helyzet, hogy a Hugót védők szerint nincs itt semmi polkorrektség, oszoljanak kérem, épp csak a 4 legfontosabb kategóriában idén 2 néger nő nyert, egy ázsiai nő, meg egy fehér nő. Miért is gondolná az ember, hogy a polkorrektség uralkodik?! Férfiak nem írnak jó sci-fit, és aki szerint mégis, az csak azért gondolja úgy mert nőgyűlölő. Teljesen tagadhatatlan, hogy a Hugo pár éve már a balosok kezén van, akik egymásnak osztogatják a díjakat pártállás alapján, és a blökik nem véletlenül lázadnak ez ellen. Ugyanemiatt a díj egyre érdektelenebb, az emberek elpártolnak tőle, meg úgy általában a sci-fi irodalomtól is, mert a kutyát nem érdekli a végtelen "social justice" témájú áradat. Az idei nyertesek is ugyanilyenek, a nők meg a színesbőrűek elnyomásáról szólnak az űrben, ami sci-fi fronton a béka popsija, hogy őszinték legyünk. Heinlein meg Asimov foroghatnak a sírjukban, hogy itt tart a műfaj amit anno ők képviseltek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!