Tömeges sms-küldéssel is segíthette Karácsony 2019-es kampányát a DatAdat
Új dokumentumokat vizsgált meg a Szuverenitásvédelmi Hivatal.
Ha hihetünk a Trinety Media boros felmérésének, akkor a magyar ember hetente többször borozik, szinte csak hazai termékeket választ, sokat vásárol borszaküzletben és akár több ezer forintot is kiad egy palack borért. Borpiaci forrásunk szerint azonban fals lenne ráhúzni ezt a komplett magyar piacra, a felmérés résztvevői egyértelműen felülreprezentálják a magyar átlagot.
Javában tart a Trinety Media rossz helyesírással Nagy Bor Tesztnek elnevezett akciója, melyben a magyar lakosság borvásárlási és borfogyasztási szokásait vizsgálják.
Kifejezetten optimista és vidám számok
A különböző boros eseményeket szervező, a Borkollégiumot megvásárló, valamint a Vinoportot és a Borászportált kiadó cég a „bor tesztnek” nevezett online kérdőív július 7-i zárása előtt még gyorsan kiküldött egy a Borászportálon is megjelentetett közleményt, melyben olyan megállapításokat tesz, hogy „a magyar ember hetente többször borozik, és szinte csak hazai termékeket választ”, vagy hogy „a bor megvásárlása egyre inkább személyes élménnyé válik”, meg hogy online is veszünk néha bort.
A Trinety Media közleménye alapján az adatbázis-építésre is kiválóan alkalmas kérdőívet eddig több mint 30 ezren töltötték ki. „Ezzel ez már biztosan ez lett az eddigi legnagyobb mintán végzett felmérés a borkultúráról és a borfogyasztási szokásokról” – dicsekedik a cég, hozzátéve, hogy a kitöltők döntő többsége, 68 százaléka nem boros weboldalon talált rá a felmérésre. A cég őket egyszeri borfogyasztóknak nevezi.
A közleményben megszólal a Trinety ügyvezetője is. „A borszakmai oldalak olvasóinak 40%-a hetente többször borozik, 20%-a hetente legalább egyszer. Tőlük egyébként nem sokkal maradnak le az egyéb weboldalakról érkezett válaszadók: 26%-uk hetente többször, 20%-uk hetente egyszer, 23%-uk pedig havonta 2-3-szor bont palackot” – összegezte Tábor István. Az eredményekből az is kiderült, hogy a borkedvelők zöme, mintegy háromnegyede tisztán, szóda vagy üdítőital hozzáadása nélkül issza meg a borát.
De vannak még ilyen mondatok is a Trinety Media közleményében:
„Az már az eredményekről írt első mérlegből is kiderült, hogy a fogyasztók ma már akár több mint ezer forintot is adnak egy-egy palackért, és hogy a vásárolt borok átlagosan 40%-át borszaküzletekben veszik meg, most azonban az is világosan látszik, hogy nő a nyitottság az online borvásárlásra is. Míg 2012-ben a válaszadók 56%-a, 2014-ben pedig 58%-a állította, hogy még nem vásárolt bort online, és nem is próbálná ki, addig mára ez az arány csökkent – igaz, csak csekély mértékben.”
Csakhogy ez sajnos nincs egészen így
A Trinety-féle kutatás kifejezetten vidám számaival kapcsolatban megkérdeztünk egy a hazai piacot nagyon jól ismerő, neve elhallgatását kérő borpiaci szakembert: „Fals képet festenek a magyar borfogyasztásról. Egyértelmű, hogy az interneten csak egy bizonyos kör töltötte ki a kérdőíveket. Még akkor is, ha nem szakmai weboldalakon találtak rá, a kitöltők egyértelműen felülreprezentálják a magyar átlagot.”
Forrásunk szerint erre a legjobb bizonyíték a teszt azon megállapítása, miszerint a fogyasztók ma már akár több mint ezer forintot is adnak egy-egy palackért, és hogy a vásárolt borok átlagosan 40 százalékát borszaküzletekben veszik meg. Szerinte aki ismeri a magyar borfogyasztást, az pontosan tudja, hogy a forgalom jelentős része 1000 forint alatt pörög, az emberek pedig a szuper- és hipermarketekben vásárolnak.
Forrásunk úgy látja, a Trinety-féle felmérés leginkább trendek megállapítására jó, és egy magas affinitású, borszerető közönség véleményét tükrözi. De nem reprezentatív, és nem képezi le a magyar lakosságot – ezt azért a Trinety sem állítja magáról. „Nyilván vannak általános igazságok, minthogy nő (lassan) az internetes vásárlás, vannak, akik megengedhetnek maguknak drágább borokat, főleg magyar bort iszunk, stb. Ehhez nem kell 30 ezer embert megkérdezni, ezt tudjuk” – közölte lapunkkal.