Ezt nem láttuk jönni: egy friss nemzetközi felmérés szerint a diákok egyre kevésbé tudják használni a számítógépet (!)
A magyar nebulók ugyanakkor jóval az EU-s átlag fölött teljesítenek. Csehország pedig szárnyal. Francesca Rivafinoli szemlecikke.
A BETT 2016 kiállítás egyik kulcsüzenete, hogy a tanulók nem csupán fogyasztói a tananyagnak, hanem aktív tartalomkészítők és tevékeny részesei a globális tudás bővítésének. Az IVSZ a kormányzati delegáció számára állított össze szakmai programot.
A világ legnagyobb oktatástechnológiai kiállítása, a BETT (British Educational Trade and Technology) Show immár 32. alkalommal került megrendezésre. Több mint 35 ezer látogató érkezett száznál is több országból. Hagyományosan a kiállítás előtt tartják az Education World Forum konferenciát, ahol mintegy 80 ország képviselteti magát oktatási miniszterek és oktatási szakemberek révén.
A BETT 2016 kiállítás egyik fontos üzenete, hogy a tanulók nem csupán fogyasztói a tananyagnak, hanem aktív tartalomkészítők és tevékeny részesei a globális tudás bővítésének. A digitális technológia használatához egyáltalán nem szükséges haladó rendszergazdának, vagy programozónak lennie a tanárnak. Elegendő, ha általános digitális írástudással, fantáziával és jó online, támogató közösséggel rendelkezik.
Az Egyesült Királyságban az oktatás egyik legújabb kihívása a nemrégiben bevezetett programozás és annak tantervi, tanórai megjelenése, a tanárok felkészítése, továbbképzése és a legjobb módszerek, tartalmak felkutatása vagy kidolgozása. A programozást nem szakmai oktatásként, nem különleges gyerekek hobbijaként kezelik, hanem olyan alapkészségként, amelyet mindenkinek el kell sajátítania, ha szeretne boldogulni az életben.
A BETT 2016 már az interaktív táblák utáni korszak irányait mutatta. Az interaktív táblákat a technológia és a módszertan is meghaladta. Az érintőképernyők nagyméretű interaktív paneleken vagy a saját eszközökön, tableteken és okostelefonokon szolgálják a tanulókat.
A STEAM ((Science, Technology, Engineering, Mathetamtics)területen mutatták be a BBC micro:bit elnevezésű eszközt, amelyből hamarosan 1millió darabot osztanak ki a 10-14 éves tanulók között az Egyesült Királyságban. A micro:bit egy programozható eszköz, kisméretű alaplap, amely más egységekkel együttműködve nyújt érdekes alkalmazási lehetőségeket.
A Lego robotok népszerűsége töretlen. A BETT kiállításon a Lego Mindstorms EV3 mellett, a Lego Education a WeDo, kisebb diákoknak való eszközkészletét is bemutatta. Az általános iskolai tantervi célok megvalósításához használható WeDo eszközkészlet kifejezetten a kereszttantervi megközelítést támogatja.
A Lego Education nyomdokain számos gyártó indult el és kínál különböző robotkészleteket vagy robotikai megoldásokat. A programozás és a robotok alkalmazása azonban nem csak a programozás oktatását célozza, hanem helyet kap az egyéb természettudományos tantárgyak, sőt a humán tantárgyak oktatásában is.
A 3D nyomtatás néhány éve még kuriózumnak számított, illetve kereste a technológia az oktatási alkalmazásait. Ma már azonban széles a termékpaletta a „csináld magad” típusú összerakható nyomtatóktól a professzionális megoldásokig.
A kiállításon idén először jelent meg egy másik, egy-két éve indult mozgalom, a közösségi műhelyek (makerspace). Ezekhez már berendezéseket és bútorokat kínálnak cégek.
Több ország jelentkezett külön standdal, amelyeken az ország cégei, termékei jelentek meg. A BETT kiállításon öt magyar cég is kiállított (Designsoft, Intellisense, Mozaik, Neting Informatika, OTP Fáy Alapítvány) és nem kis büszkeség, hogy BETT Awards díj jelöltjei között volt az Intellisense (LabCamera) és a Mozaik Kiadó is (mozaBook).