A Művészetek Palotája megnyitójának vendégei játszanak újra a Budapesti Tavaszi Fesztivál csütörtöki hangversenyén a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben. Joshua Bell hegedűművész és az Academy of St. Martin in the Fields műsorán Beethoven és Brahms művei szerepelnek. Elsőként Beethoven Egmont nyitánya hangzik el, majd a 2011-ben kinevezett zeneigazgató, Joshua Bell szólójával Brahms egyetlen hegedűversenye szólal meg, végül Beethoven V. (Sors) szimfóniáját adják elő – közölte a fesztivál sajtóirodája. Az 1958-ban, Sir Neville Marriner által alapított együttes 1959. november 13-án adta első nyilvános hangversenyét. Marriner visszavonulása után a mostani első vendégkarmester, Murray Perahia zongoraművész kormányozta a zenekart, majd 2011-ben az amerikai sztárhegedűst, Joshua Bellt kérték fel a zeneigazgatói posztra. Az együttes elnöke jelenleg is Sir Neville Marriner. Joshua Bell és az Academy of St. Martin in the Fields visszatérő vendégnek számítanak a Művészetek Palotájában.
Bell káprázatos hegedűhangját nem csak a budapesti közönség ismeri, a világhírű hegedűművész a Kaposvári Kamarazenei Fesztiválnak szinte törzsvendége. Elsők között vállalta a fellépéseket, mert kollegiális és baráti kapcsolatok fűzik a fesztivál vezetőihez, a Kelemen Barnabás-Kokas Katalin házaspárhoz. Joshua Bell volt az, aki néhány évvel ezelőtt álruhába öltözve egy washingtoni metróállomáson szórakoztatta muzsikájával az arra járókat. A kísérletet Budapesten Kelemen Barnabás megismételte; mindketten azt kutatták, hogy milyen kapcsolat van a zenére irányuló figyelem és az előadási körülmények között.
A rendszeresen sportoló, golfozó muzsikus azon a Stradivari-hegedűn játszik, amely egykor a virtuóz Bronislaw Huberman hangszere volt. Bell 2007-ben elnyerte az Avery Fisher-díjat, majd ugyanabban az évben az Indiana Egyetem Jacobs Zeneiskolájának adjunktusa lett. Több filmzenében is közreműködött. Johannes Brahms egyetlen, D-dúr hegedűversenyét Joachim Józsefnek, a 19. század egyik legnagyobb hegedűművészének komponálta. A két muzsikus 1853-ban Hannoverben találkozott először. A húszéves Brahms még ismeretlen zeneszerző volt, a nála csak két évvel idősebb, csodagyermekként indult Joachim viszont már ekkor nagy hírnévnek örvendő művész. Brahms és Joachim között életre szóló barátság szövődött. A hegedűverseny 1878 nyarán és kora őszén a Wörthi-tó melletti Pörschachban keletkezett, ősbemutatójára újév napján került sor Lipcsében 1879-ben, a szerző vezényletével, Joachim szólójával.