A múltat rendbe tettük, a jövő elindult, most már a filmek kreatív részén dolgozunk – mondta kedden az MTI-nek a 65. cannes-i filmfesztiválon folytatott megbeszéléseit követően Andrew Vajna kormánybiztos. A magyar filmgyártás megújításáért felelős kormánybiztos azért látogatott el a világ egyik legjelentősebb filmes találkozójára, mert érzése szerint a két év „kiesés után vissza kell építeni a bizalmat és megnyugtatni a partnereket”, hogy folytatódik hazánkban a filmgyártás és „számíthatnak Magyarországra”. Vajna „a nemzetközi koprodukcióban készülő magyar filmek támogatásának megerősítése végett” az európai nemzeti filmalapok képviselőivel találkozott Cannes-ban. Példaként említette Gauder Áron Egill című animációs filmjét, amely magyar-német-izlandi-pakisztáni koprodukcióban készül.
A filmes szakember az MTI-nek azt is elmondta, hogy Cannes-ban többen tanácsáért is megkeresték, mert példaként tekintenek a magyar filmfinanszírozás átszervezésére, miután a nemzetközi filmes szaklapokban (Variety, Hollywood Reporter, Screen, Le Film francais) megjelent interjúkban részletes ismertette az elmúlt évben történt átalakítás részleteit. A Magyar Nemzeti Filmalap – mint a kormánybiztos emlékeztetett – a filmfinanszírozásra idén rendelkezésre álló összegnek eddig mintegy tizedéből (580 millió forintból) adott „zöld lámpát” négy szerzői filmnek, és mintegy 100 millió forintos összegben pedig közel negyven projekt fejlesztésére ítélt meg támogatást. „Koprodukcióban idén még két filmet fogunk támogatni, és reméljük, jövőre már tíz lesz. Az a cél, hogy olyan dolgokat támogassunk, amelyeknek értelme van” – tette hozzá Vajna.
A kormánybiztos a Bruce Willis főszereplésével jelenleg Budapesten készülő Die Hard című filmhez hasonló, nagyszabású produkciók képviselőivel is találkozott a filmfesztiválon, hogy megpróbálja őket „Magyarországra csábítani”. Példaként említett egy II. világháborúról készülő brit-francia koprodukciót, amelyet a TF1 francia kereskedelmi televízió várhatóan Budapesten fog forgatni, mert az alkotók úgy gondolják, hogy „ott jobban és olcsóbban meg tudják csinálni”. Az MTI kérdésére a közvetlenül a miniszterelnök irányítása alá tartozó kormánybiztos megerősítette: a filmfinanszírozást egyáltalán nem érinti az egyebek mellett a kultúráért is felelős tárca, az Emberi Erőforrások Minisztériumának átszervezése. „A Magyar Nemzeti Filmalap marad úgy, ahogy most van” – hangsúlyozta. Magyar alkotás idén nem kapott meghívást a fesztivál hivatalos versenyprogramjaiba, Pálfi György Final Cut – Hölgyeim és Uraim című montázsfilmjét a nagy filmklasszikusok felújított változatait bemutató sorozat, a Cannes Classics záró filmjeként szombaton vetítik.