Utcára vonulnak a zenészek – akár ez is lehetne a címe a veszprémi Utcazene fesztiválról szóló cikknek. És nem, nem az Artisjus ellen szervezkedőkről lenne szó, hanem arról, hogy az ország legjobb utcazenészei egy szigorú szakmai rosta után fogják magukat és egy hosszú hétvégére Veszprémbe költöznek, permanens koncertet adva ott mindenkinek. 2000 óta ez már a tizedik Utcazene: a fesztivál évről évre fejlődik, bővül, színesedik – 2010-ben abszolúte nem csak az utcára kiülésről és az ott valamit dobolásról szól az egész. Tíz színpad várja idén a fesztiválozókat: a jazztől a blueson át a reggae-ig körülbelül mindent lehet hallani – közben pedig kitűnő alkalom nyílik várost, Munkácsy-kiállítást, spontán irodalmi felolvasást vagy szabadtéri színházi műsorokat nézni.
Kusturica Veszprémben
Aki nem volt még a rendezvényen, úgy képzelje ezt el, hogy a veszprémi belváros nagyjából minden utcájában van egy kocsma és abban a kocsmában, vagy a kocsma körül egy kisebb színpad. A kisebb színpadokon pedig a fesztivál versenyprogramjában résztvevő húsz utcazenész muzsikál – és persze azok, akik ehhez kedvet éreznek. A spontán utcazenélők produkálják egyébként a legváratlanabb helyeken a legjobb hangulatot. Szerda este kétszer keveredtünk bele egy dobszerkó-trombita-klarinét felállású zenekarba, akik kisebb-nagyobb hibákkal, de valami hatalmas átéléssel játszották a Bella ciao-t – nem csoda hát, ha a főleg punkokból álló közönség azonnal elkezdte rá ordibálni az eredeti olasz dalszöveget.
Amikor pedig azt hittük, hogy a hangulatot nem lehet tovább fokozni, rákezdtek a Macskajaj főcímdalára, Goran Bregovic Bubamara című szerzeményére. Az a pár perc maga volt a Nemzeti Együttműködés Rendszere: romák, punkok, véletlenül idekeveredett és semmit nem értő külföldi turisták, hajléktalanok, fesztiválozók és zenészek egymást átölelve táncoltak.