Kikosarazta a németeket a francia miniszterelnök
Michel Barnier inkább Meloniékhoz siet Olaszországba, ami finoman szólva is szokatlan a német-francia kiegyezés óta – viszont jó oka van rá.
A festőóriás talán utolsóként festett alkotása került elő a modenai Este-képtár raktárából. Értékét 30 millió euróra becslik.
A modenai Este-képtár raktárában Raffaello-festményt találtak. „Felfigyeltem erre a 30 x 40 centiméteres festményre. Miért helyezték díszes, aranyozott képkeretbe? Aki ezt a keretet választotta, ismerte az alkotás értékét!” - mondta közép-olasz Reggio Emilia tartomány műemlékvédelmi főfelügyelője, Mario Scalini, akinek 27 ezer alkotás között lett figyelmes az urbinói mester festette Szűz Mária-arcra. Scalini szerint Raffaello legutolsó, befejezetlen művéről van szó. A Madonnának csak az arca készült el, mivel néhány nappal a mű elkezdése után, 1520 nagypéntekén, Raffaello elhunyt. „Nemrég egy hasonló Raffaello-rajzot 29 millióért árvereztek el, és ez többet ér” - tette hozzáScalini, aki a kép értékét legalább 30 millió euróra becsüli.
Canossa hercege rendelte meg a képet, melyet Raffaello műhelyének legtehetségesebb tanítványa, Giulio Romano fejezett be. A kész alkotás ma a madridi Pradóban látható Modenai gyöngyszem címmel. A Raffaello festette eredeti az 1500-as évek közepén került Modenába, Luigi d'Este bíboros gyűjteményébe. Az Este-képtár 1663-ban készített nyilvántartásában az akkori udvari festő feljegyzett egy Raffaello festette női arcot, de erre később semmilyen más utalás nem történt; eltűnt a raktár mélyén. A most előkerült alkotást a pisai Art-Test laboratóriumban a legkorszerűbb eszközökkel vizsgálták meg, többek között ultraibolya sugarakkal világították át. Kiderült: a festmény két kéz munkája; Giulio Romanóé, a legelső réteg azonban Raffaellóé, aki a Szűz Mária-fejet eredetileg egy háromszögben helyezte el. A képet még a restaurálási laboratóriumban vizsgálják, innen a modenai Este-képtárba viszik vissza - a raktárnál méltóbb helyre. Az eredményeket Scalini május 27-én összegzi.