Nézzük a jó oldalát: legalább a magyar autóipar és gyógyszeripar jól járhat a katasztrofális EU-USA megállapodással

2025. július 29. 10:22

Szakértők szerint az Ursula von der Leyen által kötött megállapodás technikailag, gazdaságilag és politikailag is kivitelezhetetlen, de azért akadnak kiskapuk.

2025. július 29. 10:22
null

Mint ismert, július 28-án, hétfőn Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Donald Trump amerikai elnök Skóciában tárgyalt egy új vámegyezség feltételeiről, amely az EU és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi kapcsolatokat hivatott rendezni. 

A megállapodás szerint az Egyesült Államok 15 százalékos vámot vet ki az EU-ból származó árukra. Cserébe az EU elkötelezi magát 750 milliárd dollár értékű amerikai energiaforrások vásárlása, valamint további 600 milliárd dollár befektetése mellett az amerikai gazdaságba. Ezen felül az EU jelentős mennyiségű amerikai hadi felszerelést is vásárolna, amelynek összege egyelőre nem meghatározott.

A Politico a megállapodást követően arról írt, – szakértőket idézve – hogy 

a terv technikailag, gazdaságilag és politikailag is kivitelezhetetlen. 

Kedden egy újabb összeállításban pedig végigvették, hogy ennek az egyezségnek kik a legnagyobb vesztesei, illetve, kik azok, akik némiképp még profitálhatnak is belőle. 

A cikkben rámutattak, hogy bár a legtöbb uniós exportra 15 százalékos amerikai vámot vetnek ki – de az autó-, a repülőgép- és a félvezetőipar megúszta a legrosszabbat. Azonban ezeket még nem véglegesítették írásban.

Ezt is ajánljuk a témában

Ki nyer? Ki veszít?

Arra a kérdésre, hogy ki nyer és ki veszít, a lap azt a választ adta, hogy az alku hatalmas nyereséget jelenthet az amerikai olaj- és gázipari cégek számára. A gyakorlatban azonban a szakértők szerint ez kivitelezhetetlen. Először is, a cél eléréséhez az EU-nak a tavalyi adatok alapján meg kellene háromszoroznia az amerikai energiaimportot, miközben az amerikai cégeknek világszerte az összes energiaáramlásukat a blokk felé kellene terelniük. Az import pedig szilárdan a magánvállalkozások kezében van – vázolták fel.

A Politico idézte a német autólobbi képviselőit is, akik szerint ez egy rossz üzlet, és továbbra is terhelni fogja az ágazatot. Ferdinand Dudenhöffer, a németországi Center Automotive Research igazgatója szerint azonban az igazi vesztesek nem az autógyártók, hanem a dolgozóik lesznek. Becslése szerint 

akár 70 ezer munkahely is megszűnhet az európai autógyárak és beszállítóik körében, 

mivel az autógyártók a 15 százalékos vám megkerülése érdekében az Egyesült Államokba helyezik át a termelést.

De külön bekezdést szenteltek a gyógyszeriparnak is. Mint kiderült, a generikus gyógyszergyártók – akik a legolcsóbb gyógyszereket gyártják – úgy gondolják, hogy ők veszíthetnek a legtöbbet a kis árrésük miatt a mostani megállapodással, még akkor is, ha az esetleges vámmérték lényegesen alacsonyabb lesz, mint a Trump által néhány hete megfenyegetett 200 százalék. 

A Medicines for Europe nevű iparági szövetség például kijelentette, hogy szeretne tisztán látni azzal kapcsolatban, hogy mely gyógyszerek esetében alkalmaznának nulla százalékos vámot, és arra ösztönzi az EU-t és az Egyesült Államokat, hogy 

a lehető legszélesebb körben terjesszék ki a vámmentes gyógyszerek listáját”. 

A Merck gyógyszeripari vállalat üdvözölte, hogy legalább sikerült megállapodni, míg Írországban ľ amely hatalmas gyógyszeripari ágazata miatt különösen kitett – az Ibec üzleti szövetség szerint Európa „kapitulált” – írta a Politico.

Nyitókép illusztráció. Fotó: Pixabay


Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
5m007h 0p3ra70r
2025. július 29. 11:51
>>karakter-2 2025. július 29. 11:38 Miféle magyar autóipar és gyógyszeripar? Előbbi német, japán, kínai kézben, az utóbbi zsidó kézben.<< Hát akkor bizony európai autóipar sincs. Javaslom nézd meg mennyi öbölmenti ország tagja európai autómárkák felügyelőbizottságainak részvényhányad alapon.
Válasz erre
1
1
karakter-2
2025. július 29. 11:38
Miféle magyar autóipar és gyógyszeripar? Előbbi német, japán, kínai kézben, az utóbbi zsidó kézben.
Válasz erre
2
1
herden100
2025. július 29. 11:11
"jól járHAT'... ui: Csattanós válasz volt a Trump-Leyen megállapodás a 2025-ös Tusványosi beszédre...
Válasz erre
1
0
helyrerakosgat
2025. július 29. 10:53
Újabb remek, profi cikk a Mandineren, mindössze azt nem fejti ki, amit a címében ígér. Nem gondoltatok még rá, hogy felvesztek a laphoz néhány újságírót is, hogy ne égessétek tovább a nemzeti oldalt?
Válasz erre
11
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!