Olyat mondott a német belügyminiszter az AfD-ről, amire kevesen számítottak

Fordulat az elmúlt hetek hajtóvadászata után.

Németország szabályozása és magas adói elől Magyarországra menekülnek a patinás német autógyártók.
Miközben Németország rekordmagas adókkal és tiltásokkal fékez, a BMW, a Mercedes és az Audi teljes gázzal haladnak előre – de már nem otthon. A német autóipar nagy nevei inkább Magyarországon fektetnek be, ahol alacsony bérek és világos keretfeltételek csábítanak – írja az Exxpress.
Ezt is ajánljuk a témában
Fordulat az elmúlt hetek hajtóvadászata után.
Az osztrák lap szerint, a Mercedes tovább bővíti kecskeméti üzemét, 2026-ig több mint egymilliárd eurót fektet be. Új összeszerelő csarnokok, digitalizáció, rugalmas gyártósorok – minden, ami Németországban túl drága, túl bonyolult vagy túl kockázatos, most Magyarországon valósul meg.
A BMW is világos jelzést adott: az új, teljesen elektromos iX3 a jövőben a debreceni üzemben készül – CO₂-semlegesen és hosszú távú tervezéssel.
Az Audi pedig úttörőnek számít: már több mint 30 éve gyárt Győrben: tavaly 180 ezer járművet és több mint 1,5 millió hajtásláncot állított elő.
Anton Hofreiter, a Bundestag Európa-ügyi bizottságának elnöke, veszélyes tévútnak tartja ezt a beruházási hullámot.
A gazdasági háttér egyértelmű: magas energiaárak, szigorú szabályozás, és bizonytalan a jövő a belső égésű motorok számára. A Mercedes például a következő három évben 100 ezerrel kevesebb járművet kíván Németországban gyártani. Az ipar oda megy, ahol kiszámíthatóság és szakképzett munkaerő van – és ez jelenleg nem Németország.
Évekig beszélt a Zöldek korábbi minisztere, Robert Habeck az „átalakulóban lévő gazdasági helyzetről”. A nagyvállalatokat láthatóan Habeck nézetei nem érdeklik, inkább pragmatikusan állnak hozzá az iparhoz: oda fektetnek be, ahol a klasszikus versenyelőnyök számítanak: infrastruktúra, bérszint, politikai stabilitás. A cégek hangsúlyozzák Magyarország EU-tagságát és a „konstruktív együttműködést” a kormánnyal.
Az autógyártás Magyarországra telepítése nem elszigetelt eset, hanem egy tendencia része: az ipar menekül Németországból, nemcsak a magas gyártási költségek, hanem a gazdaságpolitikai bizonytalanság miatt is. Amíg ez így marad, Hofreiter figyelmeztetései süket fülekre találnak – Orbán gazdaságpolitikája viszont egyre több nagy német céget vonz.
Nyitókép: Audi Hungaria
***